Blue Sky Black Death & Jean Grae - The Evil Jeanius (2008)

Label: Babygrande

1. Shadows Forever (3:37)
  2. Ahead of the Game (4:05)

met Blacastan

3. Strikes (4:00)
  4. Threats (4:06)

met Chen Lo

5. Away with Me (3:51)
  6. Even on Your Best Day (3:23)
  7. Take It Back (3:00)
  8. Lights Out (3:33)
  9. Nobody'll Do It for You (2:53)
  10. It's Still a Love Song (5:04)
avatar van Rhythm & Poetry
Wederom een oude koe uit de sloot (www.hiphopleeft.nl):

Vrouwen en hiphop, een combinatie die zich in de meeste gevallen beperkt tot videoclips, waarin de vrouwen voor het grootste gedeelte schaars gekleed gaan en in grote hoeveelheid voorkomen. Jean Grae heeft het beter voor elkaar en boert inmiddels goed. Desondanks gaf ze eerder dit jaar aan te stoppen met rappen. Toch is ze in haar nadagen opvallend actief: eerder dit jaar bracht ze samen met producer 9th Wonder het album Jeanius uit. Inmiddels ligt The Evil Jeanius evenzoin de schappen. Dit is een samenwerking met het producerende duo Blue Sky Black Death, bestaande uit Kingston Maguire en Young God.

Werkelijk alles is uit de kast gehaald om van dit album een succesvol product te maken. Jean Grae leeft zich op elke track in en doet dit met de nodige portie energie. Het producerende duo doet er alles aan om een goede onderlaag te bieden voor het gretige geluid van de rapster. De samenwerking pakt al op de intro goed uit. De lage stem van Jean Grae, die vol met agressie zit, sluit naadloos aan op de lage tubaklanken en de hoge bellen van Shadows Forever. Maar wie denkt dat de fijne productie het hoogtepunt van de track is, heeft het mis. Het is Jean Grae die de show steelt met enkele indrukwekkende lines zoals: “This isn’t real rap, it’s just a little harder//So put your thinking caps on nigger, I rip smarter.”

Agressie en adrenaline zijn twee steekwoorden die bij Jean Grae passen. Ze wil duidelijk serieus genomen worden binnen de rapscene en laten zien dat ze niks onder doet voor haar mannelijke collega’s. Het gevaar wat hierin schuilt, is dat de rapster geforceerd over kan komen, maar bij Jean is dit niet het geval. Mede door haar ruige verleden in Zuid-Afrika en de straten van Brooklyn komt ze geloofwaardig over als ze rapt over drugsgebruik, geweld en verkeerde vrienden.

De producties hebben, zoals we gewend zijn van de hier producerende heren, iets duisters over zich. Lage zoemen en hoge stemgeluidjes zijn elementen die veelvuldig gebruikt worden door Blue Sky Black Death. Toch weet het duo alles goed te combineren, waardoor het album nergens saai wordt. Strikes is een voorbeeld van een track waarin de spanning door middel van de productie heerlijk opgevoerd wordt. Rustige strijkers in het begin, die verder in het nummer meer de overhand krijgen, terwijl het geheel steeds melancholischer klinkt. De productie klopt precies bij het verhaal van Jean Grae. Deze vertelt een spannende passage uit haar leven, waar ze vol met stress en angst zit omdat ze achtervolgd wordt door de politie.

Naast het feit dat de producties voor een onheilspellende sfeer zorgen, dienen ze voor een geheel dat vrijwel perfect in balans is. Sterker nog, ze kunnen bij tijd en wijle voor rust zorgen die nodig is om de rapster tot bedaren te brengen. Light Out bijvoorbeeldzit vol met soul door onder meer een sample van divers stemgeluid. Ditmaal is er gekozen voor hoog geneurie dat goed in de track verwerkt is. Het gebruik van rustige bellen en een nauwelijks opvallende drum maakt het nummer heerlijk relaxt.

De factoren rap en productie zijn los van elkaar gezien al sterk, combineer ze samen en het is om in te lijsten. Het resulteert in een fantastisch album dat louter uit sterke tracks bestaat. Threats is er een van, mede een succes door de bijdrage van Chen Lo. Een rapper die aan Kanye West in zijn beste dagen doet denken. Dat hij tekstueel wat te bieden heeft, bewijst hij met zijn eerste zinnen: “Sound the drum for the champion, vocally legendary//Mic legancy, to you all I’m mister extraordinaire.” Dit doet hij op stemsamples gebracht door een soulvolle vrouwenstem die uit de nodige uithalen bestaat. De drum en het handengeklap zorgen voor een feestelijke en bovendien zomerse ondertoon.

Jean Grae heeft meer dan terecht een hoge pet van haarzelf op. Met scherpe zinnen, inlevingsvermogen en adrenaline weet ze de schijnwerpers gedurende het hele album op haar gericht te houden. Even on Your Best Day is een track waar ze op een leuke manier naast haar schoenen gaat lopen. Het komt er op neer dat niemand haar kan evenaren of tegenstand kan bieden. Met enkele punchlines zet ze beginnende rappers op de juiste plek: “Just graduated the school with lack of patience//You only just receive your master in masturbation.”

Na het voorgerecht en hoofdmenu is het tijd voor een heerlijk nagerecht. Het allerbeste is namelijk voor het laatst bewaard. De naam van het nummer is It’s Still a Love Song, een track waar productie en rap elkaar tegenkomen op een ongekend goede manier. Het concept is niet eens zo ingewikkeld: Jean Grae vertelt over haar liefdesleven. Dit begint somber en kent vele dieptepunten, zo is ze met haar vriend aan de drugs geraakt en heeft ze een x aantal ruzies gehad. Jean Grae heeft de ware nog steeds niet gevonden, maar toch kent het nummer een vrolijk einde, want ze is een gelukkige vrijgezel. De productie ontpopt zich in iets wat het best te vergelijken is met de zonsopgang. Droevig beginnend maar met een compleet orkest eindigend. Zo zijn er diverse blazers en strijkers te horen, die aan het einde voor een prachtige harmonie zorgen.

Helaas zit The Evil Jeanius er al na tien nummers op, tevens het enige nadeel van het album. Het totaalplaatje is geweldig door middel van de sterke raps van Jean Grae, die door felheid duidelijk haar mannetje staat. Blue Sky Black Death zorgt voor de heerlijke producties, die vaak donker zijn maar op de juiste momenten ook de rust weten te bewaren. De rapcarrière van Jean Grae komt helaas tot zijn einde, maar met The Evil Jeanius zorgt ze voor een bijna perfect slotakkoord.

avatar van discipline
Normaal gesproken ben ik niet zo gek op vrouwelijke mc's( ik ken er dan ook niet zo heel veel) maar Jean Grae is op dit moment zeker 1 van me favorieten mc's. Dit album is eigenlijk gewoon ook echt heerlijk, geweldige producties en een subtiele Jean die er over heen flowed.
En voor mij zijn er 2 echte uitschieters en dat zijn Strikes en Away with me. Maar de rest is zeker ook echt geweldig een dikke 4,5*

avatar van Flipm0de
Jean is, zoals van vele, mijn favoriete female MC. Omdat ze op haar eigen albums vaak nog wel mindere beats wil uitkiezen, is de combinatie met BSBD erg welkom. Deze leveren dope beats af waar Jean haar fantastische skills over kan laten tonen. Hoogtenpunten zijn voor mij Strikes en Threats.

4,0 voor dit heerlijke album.

avatar van alexander-r
Lekker album, uitschiets zijn Strikes en Away with me, maar It's still a love song zou je tekort doen door te zeggen dat het een uitschieter is, wat een prachtig nummer
Album zit voor de rest ook goed in elkaar, en zakt nergens in.