Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropia (2001)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Fear and Wonder (2:47)
  2. Blessings upon the Throne of Tyranny (5:19)
  3. Kings of the Carnival Creation (7:48)
  4. Hybrid Stigmata-The Apostasy (6:57)
  5. Architecture of a Genocidal Nature (6:08)
  6. Puritania (3:06)
  7. Indoctrination (5:57)
  8. The Maelstrom Mephisto (4:42)
  9. Absolute Sole Right (6:26)
  10. Sympozium (5:13)
  11. Perfection Or Vanity (3:27)
  12. Burn in Hell * (5:06)
ForzaRob
puritania blijft een geweldig nummer.

avatar van Hemdale
"Puritania" vind ik juist weer een wat minder nummer omdat die een beetje de industrial kant op gaat, jammer vind ik, maar goed een beetje experimenteel zijn is natuurlijk ook niet verkeerd. De rest van de cd is heel nice, het klassieke muziek als intro is ook erg mooi.

avatar van Eddie
Deze hele plaat vind ik zwaar tegenvallen, zoals ik al eerder zei. Dit lijkt mij te veel Fear Factory, met gebrek aan goede songs, in de zesde versnelling. 2.5*

Wat een gruwelijke grafherrie is dit.... braaaaak :S

Het is ook bedoeld als grafherrie. Ben het trouwens wel met je eens.

Klinkt best chill, maar Kings of the Carnival Creation vind ik het beste nummer.

avatar van Albert Filth
De plaat is (jammergenoeg) niet goed afgemixt, het hele album is té bombastisch en dit overheerst. Hierdoor krijg je het gevoel alsof de nummers veel op elkaar lijken en het één grote waas van geluid wordt.

De drummer is trouwens wel erg goed! Hij is afkomstig van de band Cradle of Filth en is na cruelty and the beast naar dimmu vertrokken.

Mooie hoes (toen ik nog jong was vond ik dit altijd erg stoer om aan vrienden te showen..)

3,5 ster

avatar van Sinner
Albert Filth schreef:
toen ik nog jong was...)

...alweer een hele vijf jaar geleden. Waar is de tijd van toen toch naar toe hé...

(is overigens niet slecht bedoeld, ik vind het enkel grappig dat er een opmerking als deze bij een album van amper 5 jaar staat).

avatar van nuf
nuf
prachtig!

ik ben helemaal niet into dit soort metal, maar deze band is echt goed gewoon, ik weet niet hoe die drummer dit doet maar hij is geweldig :9

BlueBerry
typische dimmu plaat. lkkr donkere vocalen van shagrath en snelle percussie dit album gewoon 3*, omdat er toch nummers op deze cd staan die ze er gewoon niet op hadden moeten zetten. maar gelukkig minder synthesizer dan in spiritual black dimensions. waarin de ''mystieke'' synthesizer onderhand gebruikt werd als bass. dat was ook geen black metal meer. nu is dimmu weer trug gekomen door toch weer trug te gaan naar echte melodieuze black metal. deze band is neit alleen voor de liefhebber van het genre, want het heeft veel elementen in zn muziek wat het ook leuk maakt voor een breder publiek

Bobiej
Puritinia is het enige black nummer dat ik nog kan waarderen.

bendrino
ik ben niet echt een black metalfan (behalve een paar bands, maar daar wordt over gezegd dat het geen black metalbands zijn)
maar deze cd is echt niet mis.

met als uitschieters hybrid stigmata, kings of the carnival creation en natuurlijk puritania.

jullie vergeten de toevoegende waarde van I.C.S. Vortex de nieuwe bassist met zn clean zang en de drummer heet Nicholas Barker en trouwens wtf wat nou teveel fear factory ?? gast luister jij nou eens echt goed naar beide bands

avatar van relentless
dit is me favoriete plaat alles heerst maelstrom mephisto is m,n lievelings nummer ik blijf deze maar draaien en dat terwijl ik hem 3-4 jaar in bezit heb

avatar van Stijn_Slayer
Puritania is onwijs goed.

avatar van dirkje25
gewelidge plaat, niet direcht om de nummers maar om de fusie van blackmetal met klassiek en zo gedaan dat het een beetje de mainstraem kant op gaat, vooral door de goedgeschreven teksten.

avatar van dirkje25
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het poetische hoogstandjes vindt, maar de teksten op dit album zijn wat minder in your face en overduidelijk, en dat vindt ik wel relaxt...dan blijft het een beetje aan jezelf

avatar van vork666
Als ze de drums wat zachter in de mix hadden gezet was deze cd (grotendeels) een meesterwerk geweest. Puritania is het enige nummer dat niet lijdt onder de te harde drums, maar zelfs een nummer als Kings of the Carnival Creation wordt vervelend als je alleen maar drumkabaal hoort. 3* omdat sommige nummers toch boeien.
Ontroerend trouwens om te zien hoe zelfs MusicMeter niet gespaard blijft van youtube-achtige toestanden zoals Lord_Chlamydia die op niet al te intellectuele wijze Eddie's comment afkraakt. Fascinerend.

avatar van deathmetalhead
burn in hell is een geweldig nummer.

avatar van Edwynn
Goeie ideeën verdwijnen op dit album als sneeuw voor de zon door die overdreven dichtgeplamuurde produktie. Iets minder mag wel. Helaas werd deze lijn op de navolgende albums onverstoorbaar verder bewandeld.
En Burn In Hell is werkelijk een walgelijk slechte interpretatie van een ouwe "vuist in de lucht" Twisted Sister rampestamper.

Akron777
Ik heb deze altijd ietsjes minder gevonden. Kigns of the Carnival Creation is echter wel een geweldig nummer, een van de betere van Borgir. De cover van Twisted Sister is echt bruut. 3,5*

avatar van Jazzthieve
Loudness War in vol ornaat op deze plaat...en dat is zeker geen goede zaak.

avatar van The_CrY
De enige plaat van Dimmu die ik destijds geslikt heb. Het is echt één en al blastbeats, herrie en schreeuwen totdat je aankomt bij Puritania, die ik meteen als bijnafavoriet bestempel. Mijn absolute favoriet was nog wel het mars-achtige Hybrid Stigmata- The Apostacy. De rest was een beetje veel van hetzelfde en ik luister er nu echt niet meer graag naar.

avatar van vork666
Ik gooi hem een halfje omlaag, omdat de mindere helft van het album toch teveel van hetzelfde is (te weten tracks 2, 5, 7, 8 en 9). Puritania en Hybrid Stigmata zijn echter inderdaad erg geniaal.

avatar van Spock2011
Het album heeft een paar zeer sterke openers, maar zwakt wat af tegen het einde. Er zitten overigens wel een aantal echte uitschieters erin zoals Maelstrom Mephisto en Sympozium. Burn in Hell vind ik een vreselijke cover.

avatar van Edwynn
Ook een nieuwe waardering voor Puritanical Euphoric Misanthropia mijnerzijds. Misschien is het de tijd van het jaar, maar ik kan ineens weer iets meer genieten van het latere werk van Dimmu Borgir.
Geen orkest uit een doosje maar een echt orkest dit keer. Opvallend is wel dat Dimmu Borgir het gaspedaal regelmatig stevig ingedrukt houdt. De orkestrale poespas vind ik af en toe te druk ook de productie vind ik nog steeds even erg, maar de plaat staat toch bol van de kwaliteit.
Burn In Hell vind ik verschrikkelijk maar dat is dan ook maar een bonus.

avatar van Lau1986
Ik heb deze plaat in mijn middelbare schooltijd echt grijs gedraaid. Nu draai ik hem een stuk minder, maar nog steeds erg genietbaar. Bruut, hard en inderdaad wel erg dicht gesmeerd, maar ik kan dat dan weer wel hebben van deze band. De vocalen vind ik ook erg gaaf afgewisseld met de cleane zang. Top.

avatar van Eddie
Mijn laatste bericht over deze plaat dateert van april 2005, dat zal zo maar ook eens de laatste keer zijn dat ik deze plaat heb beluisterd. Na 11 jaar heb ik hem toch maar weer eens opgezet. Ik moet mijn mening wel iets herzien, het blijft geen hoogvlieger, maar een 'fear Factory in de zesde versnelling' wil ik het eigenlijk ook niet noemen.
Ik blijf het een erg inspiratieloze plaat vinden, alles klinkt een beetje alsof het op de automatische piloot is gespeeld. Nu is het ook niet makkelijk om de twee geniale voorgangers te overtreffen, helaas komen ze zelfs niet eens in de buurt.
Ik denk dat de verwachtingen destijds ook een beetje te hoog waren, nu ik de plaat opzet met het idee dat ik hem niet eens uit ga zitten, blijkt dat ik het wel een vermakelijk albumpje vind. Hij borduurt een beetje verder waar spiritual... ophoud maar dan allemaal wat gepolijster (wat ik zonde vind) en het song materiaal is simpelweg minder goed.