Ilse DeLange - Incredible (2008)

Label: Universal

1. Broken Girl (3:35)
  2. Something Amazing (3:05)
  3. Stay with Me (3:36)
  4. Miracle (4:30)
  5. So Incredible (2:58)
  6. We're Alright (3:55)
  7. Adrift (3:45)
  8. Puzzle Me (3:46)
  9. Love Won't Hide (3:13)
  10. Nothing Left to Break (3:35)
  11. The Other Side (3:27)
  12. Fall (3:33)
Ik heb het thuis niet altijd voor het zeggen qua muziek (laat ik zeggen dat 95% van de gevallen dat wel zo is).
Dus zo werd ik geconfronteerd met de nieuwe cd van Ilse DeLange van wie ik alleen het vorige album ken en net als die voorganger is dit muziek die ik best kan aanhoren maar me verder weinig doet.
Netjes binnen de lijntjes gekleurd met wat fletse kleurtjes en dan heb je een aangenaam popplaatje maar niet meer of minder.

avatar van Mandylion
Best leuk album en een best degelijke opvolger van The Great Escape, maar wel erg conventioneel. Niet zoveel bijzonders eigenlijk. Het is nog meer gericht op het mainstreamgebeuren (daardoor ligt het dan weer wel lekker in het gehoor) en tegelijkertijd komen de country-elementen, waar ik niet zo van hou, weer terug. Overigens komen sommige nummers mooi en oprecht over: vooral Stay with Me (lief nummer) en Miracle (emotioneel) en allebei typisch Ilse. Broken Girl is ook mooi, So Incredible een leuk en vrolijk radionummer en ook Puzzle Me is leuk, vooral het pianomotiefje. Adrift is wat aparter dan de rest, samen met The Other Side, wat echt een heel ander nummer is dan de rest; meer rockend. Al met al best leuk, maar niet super. De hoes ziet er trouwens sympathiek uit.
Door Incredible ga ik wel The Great Escape meer leren waarderen. Ten opzichte van dit album is TGE emotioneler, aparter, serieuzer en dieper (ook een beetje te zien aan de lengte van de nummers...). Dat album had ook zo zijn mindere liedjes, maar had ook een paar echte uitschieters naar boven, die Incredible voor mij tot nu toe nog mist.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit de minste cd tot nu toe is geworden van Ilse. Waarom? Te voorspelbaar, dus laat je hem al snel liggen. Maar wel een goeie cd voor de nieuwe horde fans. persoonlijk vind ik Clean Up en TGE en LOL de beste cd's van haar.
ik heb nog geen tour overgeslagen, maar ook hierbij geldt dat het te groots wordt. Maarrrr...ik hoorde vandaag dat ze in november in Paradiso komt. Daar ben ik zeker bij!!!!!!

avatar van FunkStar
Yes, Puzzle Me is de nieuwe single! Is het toch nog uitgekomen wat ik gehoopt had

Eh.... bah! Ik vind het herrie. Verschrikkelijk zonde, deze cd, wat mij betreft.
Een behoorlijke tijd stond mevrouw DeLange bij mij op nummer 1, sinds ik haar concert in een theater bijwoonde. Ze deed toen het merendeel van haar eerste 2 cd's, een beetje van haar toen nieuwste album, Clean Up en een preview van het komende album. Het was het concert van mijn leven; een week lang kon ik haast alleen aan die engelenmuziek denken. Dear John is trouwens ook al zo fantastisch.
Maar toen kwam The Great Escape voor mij als een enorme teleurstelling. En Incredible vind ik mogelijk nog erger, het klinkt mij enorm saai, vlak, onrustig (en ik houd best ook van bijvoorbeeld metal op z'n tijd, dus het ligt niet aan mijn smaak voor rustige muziek), veel minder mooi gezongen, onsubtiel (White Stripes is ook onsubtiel, maar dan mooi)... het pakt me totaaal niet.
De nog steeds duidelijk aanwezige country-elementen, waar ik op zich van houd, hangen er maar raar bij in deze commerciele... okee ik stop nu wel met schrijven, anders ga ik schelden.

ZONDE. Wat mij betreft is Ilse het best denkbare voorbeeld van een leuke, getalenteerde zangeres, die vanaf haar ijzersterke debuut downhill ging in muziekkwaliteit, met haar laatste album als dieptepunt.

avatar van bertus99
Marijnvdzaag schreef:

Ik draaide dit weekend World of Hurt nog eens en bedacht me hetzelfde als Marijn. Wat zonde, zonde,zonde!
World of hurt is zo'n meesterlijk album, van begin tot eind. Wat jammer dat ze die band toen aan de kant heeft gezet. Wat jammer dat ze zo nodig naar Amerika moest. Wat jammer dat ze meer naar de mainstreampop toe ging, waarschijnlijk ingefluisterd door commercieel denkende jongens uit het circuit waar je nou juist niet naar moet luisteren als muzikant.
Dan is dit blijkbaar weer een album wat niet aan mij besteed is.
Maar ik hoop dat er ooit nog eens een opvolger van WOH komt.

timon
Ik beaam de strekking van onderstaande recensenten. Wat een grijze mainstream plaat. Kleurloos en risicoloos geneuzel. Het feit dat Giel Beelen en 3fm zich associeert met deze Ilse de Lange zegt ook veel (zie foto bij artiest). Een "middle of the road" radiostation. Of ligt het gewoon aan het feit dat Nederland, en 3 fm, een CDA natie is? Allemaal gezellig in het midden! Niet afwijken van het centrum. Onbegrijpelijk dat in het land van extremen (USA) deze commerciele middelmaat nog gepruimd wordt...

Misterfool
ik moet eerlijk zeggen ik mag die ilse de lange wel. goed het is allemaal gewoon basis pop. niks niews onder de zon. wel erg smaakvol en daar draait het toch allemaal om.

Mooie teksten ook he, Misterfool?

avatar van Mjuman
herman schreef:
Mooie teksten ook he, Misterfool?

Ja dat vindt Mjman ook - van die teksten waar je "u" - tegen zegt, en die u kan je dan elders niet meer gebruiken - nix niews onder de zon, toch?

Misterfool
teksten zijn voor een pop album best ok. maar voor de rest niet overweldigend mooi. gewoon leuk album om eens in de zoveel tijd te draaien. net zo als robbie williams trouwens. mijn hart ligt toch meer bij de wat alternatievere muziek.

avatar van ariedirk
Ze heeft vandaag een tweede platina plaat gekregen voor deze. Toch nog niet zo veel stemmen

avatar van royh
ariedirk schreef:
Ze heeft vandaag een tweede platina plaat gekregen voor deze.

Niet meer dan terecht. Incredible is een prima album en Ilse is naast een sympathieke meid ook een uitstekende zangeres: een van de beste die wij in ons kikkerlandje hebben. Haar stem ligt prettig in het gehoor en het is voor mij beslist geen straf om dit album te beluisteren. En ja, het mag misschien een conventioneel album zijn zonder al te veel verrassingen, maar Ilse bereikt met haar toegankelijke muziek een groot publiek. Mijn favoriet van dit album: het terecht op single uitgebrachte Puzzle me.

avatar van ChrisX
royh schreef:
Mijn favoriet van dit album: het terecht op single uitgebrachte Puzzle me.

We're Alright is op dit moment mijn favoriet. Dat nummer geeft me echt een verschrikkelijk lekker 'boost' als ik me wat 'down' voel.

avatar van royh
ChrisX schreef:

Volledig met je eens: We're alright is ook een heel goed nummer !

Ik vind dat deze plaat hier behoorlijk negatief besproken wordt. Tuurlijk staan er op dit album nummers die wat minder typisch Ilse zijn. Maar om deze plaat als Pop af te schilderen.

Sowieso, wat is Popmuziek? Ik denk dat deze term zijn eigen grenzen allang heeft overschreden. Want tegenwoordig is vrij veel popmuziek. De muzieksmaak van de mens wordt breder en als een zender of radiostation besluit iets uit te zenden bereikt het de grote massa. Dan wordt het dus blijkbaar pop. Veel mensen horen het en vinden het leuk.

1. Is dat nou niet juist het doel, dat mensen je muziek leuk vinden?
2. Tegenwoordig wordt 8 a 9 van de tien muzikanten popmuziek. Paar voorbeelden:

Metallica: hoezeer ik deze muziek ook waardeer, het laatste album was niet zoals de vorigen en daarbij, ze hadden zelfs een plaat in de gewone top 40.

Red hot chilli peppers: die begonnen ook echt niet als popmuzikanten hoor.

Nirvana: Nou deze band had niets met Pop te maken, maar vrijwel iedereen kent Smels Like Teen Spirit. Is dit nu pop? Het wordt uitgezonden, ook op tv. Dus het bereikt de massa.

Zelfs Nederlandse artiesten, en dan praat ik over een Frans Baeur e.d. landen in de top 40.

Ik denk dus dat tegenwoordig vrijwel iedere artiest ergens wel in het genre pop geplaatst kan worden.

Daarbij, ik weet niet maar ik vind bijvoorbeeld Fall een leuke, gevoelige en typische Ilse plaat en geen Pop plaat. Adrift is ook geen echte popplaat. En zo staan er wel meer nummers op.

Overigens, luister eens naar de nummers. Zit een stuk leukere tekst in, die ook nog enigzins inhoud heeft. In tegenstelling tot 9 van de 10 nummers van tegenwoordig.

Ik denk dat jij nou nog een keer over die uitspraak mag gaan nadenken na de afgelopen tijd. CDA-natie is er wel af. En als jij 3fm een station vind die in 't midden staat heb jij toch echt een andere 3fm als ik. Dit station is (naar mijn mening) altijd 1 van de meest excentrieke stations met dj's die hun eigen gang gaan. Leuke acties en verantwoordelijk voor heel wat goede, grote en leuke festivals. Als je het over "middle of the road" radiostations hebt dan zit je meer bij Q-music en Skyradio.

Met andere woorden, ik vind het een topplaat. En zelfs als het pop zou zijn vind ik het een goede plaat. Alleen haar stem al, leuke teksten. En ze blijft een leuke en charmante verschijning.

1,0
Ilse maakte ooit mooie muziek. Maar haar laatste albums zijn een gedrocht voor het oor. Simpele duizend in een dozijn popnummertjes. So incredible vind ik zelfs een vervelend nummer dat ik niet graag hoor.

Het is jammer dat niemand in de media durft te zeggen dat Ilse is verpest door commercie. Het kan altijd zijn dat je houdt van lekkere poppy songs. Mij best, maar knap en origineel is het niet in elkaar gezet door Ilse DeLange. Een eeuwenoud uitgekauwd commercieel trucje is het geworden. Jammer!

avatar van ChrisX
willemweetniet schreef:

OK, kom maar op met voorbeelden van liedjes die sprekend lijken op wat zij doet. Ik ben geen überfan van haar maar waar ik me erg aan stoor is het feit dat zodra iets het commercieel goed doet, het bij veel mensen op diverse fora allemaal niet meer kwalitatief goed kan zijn.

Even voor de duidelijkheid: de muzikale koers die ze vaart is er 1 die ze zelf uitstippelt als roerganger / kapitein op haar eigen schip. Zij zoekt de mensen uit met wie ze de songs schrijft, ze zoekt zelf de producers uit en samen met hen de muzikanten.

Ja, ze maakt popmuziek maar dan echt wel van de betere soort. Klinkt altijd als een klok, liedjes met een duidelijke kop en staart maar ook altijd wel een bepaald tintje dat het net wat anders maakt.

1,0

Dat heeft er in mijn geval niks mee te maken. Ik vind haar muziek serieus waar bloedirritant nu. En dat terwijl ik haar oudere werk juist graag hoor. Dan vind ik het gewoon verpest. En ik denk dat het komt door commercie omdat het allemaal catchy klinkt. Er zijn voorbeelden te over die passen in het straatje waarin DeLange nu opereert, zet SkyRadio aan en je hoort ze de hele dag. Zoetsappige mainstream pop.

Goed voorbeeld waar haar werk op lijkt is: Jewel (behalve het album Spirit van Jewel, want dat is wel mooi)

Ik leende dit album ooit van een bekende. Later hoorde ik 'Puzzle me' wat vaker op de radio en toen vond ik het jammer dat ik die niet had opgenomen.

avatar van Oldfart
Werd wakker na mijn eerste nachtdienst van 7, ligt dit album op tafel.
Een collega van mijn vriendin had ' em dubbel, had ze gekregen.
Dus, nooit gedacht , draait nu een cd van Ilse de Lange in huize Oldfart.

Moet denken aan de reactie van aERo op 15 februari 2009; we hebben het muzikaal vaak, maar niet altijd voor het zeggen...

Maar er gloort hoop; ' misschien kunnen we hem aan iemand anders cadeau doen' zei mijn vriendin zojuist.
Phoe; narrow escape.....

Ik vind dit het beste album van Ilse na World of hurt.
Absolute hoogtepunt voor mij is Miracle, maar eigenlijk staat er geen slecht nummer op dit album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Krappe 3 sterren voor dit album.
Ik kocht de plaat onlangs als digipack samen met Next To Me voor maar 5 euro.
Dat vond ik alleen al vanwege Miracle de moeite waard.
Het album klinkt erg risicoloos & mainstream en weinig verrassend, toch vind ik de ( weinige ) country momenten op de plaat de moeite van het beluisteren waard.
Een aardig album met Broken Girl, Miracle, So Incredible, We"re Allright & Love Won"t Hide als sterke troeven.
Ik vind Ilse in haar beginperiode met World Of Hurt & Dear John toch een stuk overtuigender.
Blijft samen met Anouk wel een prima zangeres van eigen bodem.

avatar van Pietro
1,5
Wat is er toch met Ilse gebeurd na World of Hurt? Daar waar ze op die debuutplaat met haar verfrissende countrysound op mij een redelijk goede indruk maakte, is de muziek daarna verworden tot zouteloze Sky Radio-deuntjes die vooral uitblinken in oppervlakkigheid. Tussen al die andere top-40 nummers valt het niet eens op en dat vind ik wel jammer. Te meer omdat ik Ilse best een sympathieke zangeres vind waarvan ik weet dat ze veel beter kan dan dat.

Als Ilse op de oude weg was doorgegaan had dit misschien minder commercieel succes opgeleverd, maar daarentegen zou de drempel om haar andere platen te beluisteren voor mij ook een stuk lager zijn. Toch heb ik het aangedurfd om So Incredible wat luisterbeurten te gunnen, benieuwd of de rest van de nummers net zo matig zou zijn als de grijsgedraaide hitsingles So Incredible en Miracle.

Helaas ben ik na het beluisteren van deze plaat niet tot nieuwe inzichten gekomen. Het is lastig om positieve punten te vinden, maar Puzzle Me kan er nog wel mee door. Lang niet zo goed als songs zoals I’m Not So Tough en I’d Be Yours, maar het zorgt er in ieder geval voor dat mijn score iets opgekrikt wordt. Zelden een albumtitel gehoord die de lading zo slecht dekt als bij deze plaat het geval is: 1,5*.

avatar van MIAB
In principe kan Ilse mij niet altijd heel erg boeien, totdat ik echt even voor ga zitten. Na een paar keer luisteren wordt haar muziek altijd beter. Buiten "Miracle" vind ik "Fall" erg mooi gezongen. 3,5*

1. Broken Girl (3:35) 3,5
2. Something Amazing (3:05) 3,5