Marduk - Heaven Shall Burn... When We Are Gathered (1996)

Zweden
Label: Osmose

1. Summon the Darkness (0:22)
  2. Beyond the Grace of God (5:17)
  3. Infernal Eterdal (4:40)
  4. Glorification of the Black God (4:52)
  5. Darkness It Shall Be (4:40)
  6. The Black Tormentor of Satan (4:16)
  7. Dracul Va Domni Din Nou in Transilvania (5:38)
  8. Legion (5:55)
avatar van Sir Odolf III
Voor mij is dit toch een beetje diabolisch jeugdsentiment. Bevat enkele klassieke, hemelse/helse blackmetal riffs! 4*

avatar van Sith Lord
Samen met Moon in the Scorpio van Limbonic Art is dit voor mij de beste black metal plaat ooit gemaakt. Deze cd is superstrak en super van kwaliteit.

avatar van Dirtpride
1 van de betere albums van Marduk. Beter dan de door iedereen geprezen Panser Division. Zeer gevarieerd album, waarbij de mid-tempo nummers ook geweldig zijn. Op later albums zijn de mid-tempo nummers beduidend slechter, ook is de stem van Legion hier nog in top vorm!

Wat mij betreft na Panzer Division en Nightwing de beste plaat van deze heren.Veel betere kwaliteit dan al hun voorgaand werk.

avatar van Edwynn
Van de tweede generatie blackmetallers behoorde Marduk tot de selecte groep kwaadaardige orkestjes die verdacht veel muzikaal vernuft in hun wervelstormen van Satanische geweldsuitbarstingen verwerkten. Per album ontwikkelde de band zich op compositorisch vlak en met dit vierde album, dat een titel mag dragen die rechtstreeks geplukt is uit het nummer Dies Irae van Bathory, zou de band wat mij betreft mogen spreken van haar eerste meesterwerk.
Heaven Shall Burn werd de muziek ook nog eens gegoten in een dure Abyssproductie onder leiding van de op dat moment juist gevestigde Peter Tägtren. Op die manier kon ook een iets breder publiek aangesproken worden door dit brok graniet.

Zelf ben ik niet zo'n grote voorstander van zijn klinische, van alle spontaniteit ontdane digitale producties, maar Marduk zet gewoon ijzersterk songmateriaal tegenover dat geluid.
Zodoende kan ik optimaal genieten van dit gitzwarte werkstuk. En wat wel goed uit de verf komt zijn de geweldige riffs waarin ook de onderliggende melodieën goed hoorbaar zijn. Vooral het magnifieke Glorification Of The Black God is daar een mooi voorbeeld van.

Heaven Shall Burn... When We Are Gathered is ook het eerste werk met rochelaar Legion. Die ontpopte zich louter op grond van deze plaat tot dé Mardukvocalist. Dat zal wellicht ook met zijn presentatie te maken hebben, want echt een veelzijdig vocalist is het niet echt. Wel weet hij een demonische bezetenheid in zijn voordrachten te leggen die de luisteraar een ongemakkelijk gevoel bezorgen.

Marduk speelt ook op Heaven Shall Burn een vorm van black metal die vrijwel alleen op topsnelheid wordt afgewerkt, maar af en toe is er wel ruimte voor al dan niet subtiele tempowisselingen. Met de diabolische epic Dracul Va Domni Din Nou in Transilvania wordt de versnelling wat verder teruggeschakeld om als in een straffe mars door een kolkend moeras te kunnen ploegen.
Op die wijze is Heaven Shall Burn niet alleen een bikkelharde en bijtende, maar ook nog eens een uitermate afwisselende muzikale schijf geworden.

Doe er je voordeel mee als je wel wat warmte voelt bij extremere death en black metal.