Marc Shaiman & Trey Parker - South Park: Bigger Longer & Uncut (1999)

Score
Label: Atlantic

1. Mountain Town (4:30)

met Stan Marsh, Kenny McCormick, Kyle Broflovski, Eric Cartman, Sharon Marsh en Sheila Broflovski

2. Uncle Fucka (1:09)

met Terrance and Phillip

3. It's Easy, Mmmkay (1:58)

met Mr. Mackey, Stan Marsh, Eric Cartman, Kyle Broflovski, Wendy Testaburger en Gregory

4. Blame Canada (1:38)

met Sheila Broflovski, Sharon Marsh, Liane Cartman en Ms. McCormick

5. Kyle's Mom's a Bitch (1:18)

met Eric Cartman

6. What Would Brian Boitano Do? (1:37)

met Stan Marsh, Kyle Broflovski en Eric Cartman

7. Up There (2:26)

met Satan the Dark Prince

8. La Resistance (Medley) (1:56)

met Howard McGillin en Cast of South Park

9. Michael McDonald - Eyes of a Child (3:43)
  10. I Can Change (2:09)

met Saddam Hussein

11. I'm Super (1:30)

met Big Gay Al

12. Mountain Town [Reprise] (1:05)

met Cast of South Park

13. Good Love (3:34)

met Chef

14. Shut Yo Face (Uncle Fucka) (4:03)

met Trick Daddy, Trina en Tre+6

15. Nappy Roots - Riches to Rags (Mmmkay) (4:34)
  16. Joe C. - Kyle's Mom's a Big Fat Bitch (3:57)

met Kid Rock

17. What Would Brain Boitano Do? Part 2 (2:18)

met D.V.D.A.

18. Violent Femmes - I Swear It (I Can Change) (2:48)
  19. RuPaul - Super (1:10)
  20. Geddy Lee en Alex Lifeson - O Canada (4:10)

met Terrance and Phillip

avatar van Chainsaw
Geweldige soundtrack met hele leuke, vrolijke en grappige nummers. 4,5 sterren !

avatar van John Doe
Die rock en hiphop versies van de nummers die aan het eind staan zijn ook leuk dus?

avatar van BoordAppel
In de film vind ik de nummers allemaal geweldig maar ik vind ze zo zonder de beelden toch wat tegenvallen. Die nummers op t eind zijn wel leuk maar het is niets speciaals 3,5*.

avatar van Chainsaw
Ik vond van het nummer "What Would Brian Boitano Do ? Part 2" met D.V.D.A. wel erg leuk ...

avatar van thyson
"Shut your fucking face Uncle Fucker"
Een beetje lachen met Disney, fun!

Cartman kicks ass!
Screw you guys, I'm going home!
Respect my authoritaaaai!

De film was ronduit hilarisch. Op cd zijn de nummers nog even geweldig als in de film, het grappige gaat er niet van af en eigenlijk zijn ze zo aanstekelijk als de pest. 'Mountain Town' is toch wel het mooist maar 'Blame Canada', 'What Would Brian Boitano Do?' en 'La Resistance' komen er erg dicht in de buurt. Geweldige tracks! De rocknummers op het einde zijn nutteloos en verkrachten de originele liedjes. Niets aan, maar daar tegen over staan de andere tracks die het dubbel en dwars goed maken.

4.0

avatar van MJ_DA_MAN
Net als voor de film een 4,5*.. hilarisch

Echt geweldig De film echt een triljoen keer gezien en ik vind de liedjes zonder beeld nog steeds érg leuk. Up There, La Resistance, Blame Canada, eigenlijk allemaal. Teksten zijn hilarisch, enenen.. 4,5e ster

neo (crew)
Vodn het een prachtige samenwerking van Shaiman met Parker. Shaiman, die bekend staat om zijn vele mierzoete scores, gebruikt juist die dingen uit zijn carriere om een erg leuke parodie neer te zetten, en de lyrics van de songs van Parker zijn hilarisch. Disney filmmuziek op de hak genomen! Neem 'Mountain Town' met diens orchestrale melodie en manier van zang die de openings muziek van Beauty and the Beast op de hak neemt. Matt Stone hielp niet mee aan de muziek, waar hij dat in de serie weleens deed met additionele muziek.

Jammer genoeg zijn de vele korte stukjes score van Shaiman nooit officieel uitgebracht. Zoiets zou ik ook graag eens zien van de serie, want wat een heerlijke parodieen op (formulie) scores zitten er in, met niet persee een tongue-in-cheeck gevoel. Van de film is overigens wel een promo met de complete score en alle songs als op deze officiele uitgaven staan.

avatar van Stapler
South Park blijft voor mij toch de beste en een van de wat actuelere animated sitcoms.
De eerste aflevering is ook echt een wereldse klassieker.

Deze film kan ik vaker kijken dan de meeste komedie-films.
En dat heeft met name te maken met de muziek/parodieën die in de film voorkomen.

Echt pakkende en blijvende nummers. 4,5*
Waarom geen 5? omdat de meeste gastartiesten me totaal niet kunnen boeien.

avatar van stuntman_jasper
Ik vind de eerste helft van het album helemaal toppie. Maar als de gastartiesten ineens komen, vind ik het ineens veel minder leuk.

avatar van Demon.
Aangezien de film zowat een musical is moeten de liedjes wel aanslaan. Ik vind ze ontzettend vermakelijk

avatar van Taxman
Vind die extra versies zo minder.
Erg jammer, want de originele versies zijn allemaal niet minder dan geniaal.

avatar van SpaceyKing99
Goede score! Uncle F*cka, Mountain Town en Kyle's Mom is a B*tch springen er goed uit, wat je uit duizenden zou herkennen!
4.0*

avatar van 2MY
2MY
Ongegeneerd plaats ik de film South Park: Bigger, Longer & Uncut al zowat 10 jaar in mijn 'Favoriete Film Top 5', en er zal veel moeten gebeuren om ze er finaal uit te stoten.

Vormen de sterke characters en het satirische verhaal de eerste - filmisch belangrijke - reden, de verrassend 'musical-achtige' soundtrack maakt er een regelrechte topper van. Elk nummer in de film is er boenk recht op, vormen een essentieel onderdeel van het verhaal en voelen nooit aan als overbodig of remmend.

In de film dus.

Hier nu geen film, maar enkel de nummers. En de eerlijkheid gebiedt me om te melden dat ik geen enkele reden zou zien om deze soundtrack te beluisteren zonder dat je de film al hebt verslonden. Op cd blijven - voor de echte fans - de beelden toch voor de ogen meelopen: je ziet Stan in de openingscene door zijn little mountain town over die dakloze springen, Terrance and Philip de arme politieman in de war brengen door hun schetenlied, de 'spontane' voorstelling van Big Gay Al, het dansje van Saddam,...

Volgens mij vind je hier - om in de sfeer te blijven - geen reet aan als je geen South Park-fan bent. Als je de film niks vond, laat deze soundtrack dan ook maar in de rekken liggen.

Hoogtepunten op deze cd: openingslied Mountain Town - wat stiekem toch een beetje een remake is van hun Christmas Time In Hell - het bijzonder mooie 'Up There' waar Satan zich van zijn meest gevoelige kant laat zien, "It's Easy, Mmmkay' en 'I Swear it (I Can Change)' waarin Violent Femmes het Saddam-nummer volledig eigen maken.

its not my fault that i'm so evil
its society, sobriety
ya know my momma picked cotton
and my daddy boll weevil
it was history, it wasn't me.

Die interpretatie van Violent Femmes is ook meteen het enige van de extra tracks die echt de moeite loont. DVDA doet nog een verdienstelijke poging, maar de andere tracks zijn ongezouten en overbodig. Maar toen had deze soundtrack z'n 4 sterren al lang verdiend...

...ongetwijfeld dankzij de film die hier onlosmakelijk mee langs m'n netvliezen loopt, hoewel niet echt fysiek...

**** (dude, fucking sweet!)