Gerry Rafferty - Sleepwalking (1982)

Label: Liberty

1. Standing at the Gates (6:39)
  2. Good Intentions (4:09)
  3. A Change of Heart (4:04)
  4. On the Way (4:07)
  5. Sleepwalking (3:45)
  6. Cat and Mouse (4:57)
  7. The Right Moment (3:17)
  8. As Wise as a Serpent (5:03)
avatar van Bulldozer
Eindelijk staat ie erop.
Ik vind dit album een prachtig stemmige en melancholische sfeer uitdragen. Mijn favo-album van Rafferty.
Er staan geen mindere nummers op. Het openingsnummer is lekker energiek. Absolute juweeltjes zijn "Good Intentions",
"The Right Moment" en "As wise as a Serpent".

avatar van Bulldozer
En natuurlijk "Cat and Mouse". Ook zo'n juweel.
" People come and people go", "I am running out of Alibies".
"Yes, I am doing time, doing time".
Oeffff!!!

Gek eigenlijk . Ik wist wel dat ie bestond maar heb nooit de moeite genomen om 'm te beluisteren .
Ik zal er eens werk van maken .
Het werk na North & South vind ik minder interessant . De albums worden mij iets te gladjes . Heeft deze man helemaal niet nodig .

avatar van gaucho
Hmm, ik moet deze misschien ook maar weer eens uit de kast halen. Ik heb de LP nog, maar vond 'm een stuk minder interessant dan zijn drie voorgangers. Iets te zwaar leunend op keyboards, in mijn herinnering. Al zeg ik er meteen bij dat ik dat bij het later verschenen meesterwerk North and South geen enkel probleem vond.

Dit weekend dus eens van stal halen en kijken of het tijd is voor een herwaardering. Ik weet nog wel dat ik het liedje The right moment erg mooi vond.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van kaztor
Heerlijke plaat met een donker sfeertje dat over de gehele plaat wordt vastgehouden.
Vooral Standing At The Gates, As Wise As A Serpent and A Change Of Heart vind ik hoogtepunten.
On The Way is kort hierna nog door Rob De Nijs bewerkt (Ik Geloof In Jou).

avatar van wowter
Komt eind juni uit als "Classic Albums" 2cd, samen met Snakes and Ladders.

Dat werd tijd

Inderdaad fantastisch nieuws!

avatar van wowter
Inmiddels alweer een tijdje uit en, om eerlijk te zijn, zeer lastig verkrijgbaar.
Sleepwalking klinkt veel beter dan de eerdere cd-uitgave. Snakes & Ladders nog niet gecheckt in vergelijking met de oude versie.
Dat de nieuwe 2 on 1 een must-have is, staat vast.
Koop 'm als je 'm tegenkomt, online of in de winkel!

Inmiddels gedaan.

Van de twee vind ik dit album meer een eenheid, S&L springt iets meer van de hak op de tak.
Nog steeds is het die donkere sfeer die me helemaal inpakt en dat past uitermate goed bij dit jaargetij.
Misschien ook wel mijn favoriet van de man.

avatar van Dibbel
Goede plaat, paar keer gedraaid weer.
Heeft echter wat meer opfriscursus nodig dan de vorige 3, omdat het sfeertje inderdaad toch wel anders is.
Of het nu donker is weet ik nog niet zo net eigenlijk, maar het is euh.. anders.
Voorlopige favorietjes weer Standing At The Gates, Sleepwalking, As Wise As A Serpent.
Ik begin maar weer eens met een voorzichtige 4*, maar kom er nog wel eens op terug.
Op vinyl.

Fraaie sfeervolle plaat van Rafferty.
Uitgebracht in een fantastisch jaar en dit is toch wel een heel andere plaat dan voorganger Snakes & Ladders.
Daar spraken de gitaren en het folkpop/rock gehalte tot de verbeelding.
Sleepwalking kent een wat strakkere produktie en leunt nogal op keys.
Een moderner frisser jasje zo je wilt.
Past prima in het tijdsbeeld en de plaat maakt absoluut weer indruk.
Een prima stuwende opener en Good Intentions is een kalmer vervolg met een heerlijk lui ritme.
On The Way is een aanstekelijk popliedje met een lelieblank reggea ritme, je zou zomaar weer heimwee krijgen naar de zomer.
De titelsong is niet mijn favo en vind ik by far de minste worp. Niet slecht, maar misschien wat te makkelijk.
Maar het slot is vooral door The Right Moment en het voortreffelijk sfeervolle As Wise As A Serpent, prima de luxe.
Mooi werk en andermaal het bewijs dat hij al vanaf The Humblebums en Stealers Wheel niet op slechte of matige albums valt te betrappen.
Gek genoeg verdween hij hierna een poos uit het zicht.
Pas in "88" kwam hij met North & South.

avatar van Wandelaar
Weer regelmatig beluisterd in het kader van de 80s Toplijst. Fijn afwisselend album met fraaie composities.

avatar van nlkink
Zo enthousiast als bikkel2 en Wandelaar over dit album schrijven kan ik niet opbrengen. En ik leg meteen de vinger op mijn zere plek: de strakke produktie en keyboards, het is me allemaal iets te klinisch. Ik heb het album als onderdeel van een dubbel-CD setje, samen met Snakes & Ladders, en dat album klinkt in mijn oren gewoon warmer.
Zelf heb ik meer met de opvolger North & South. Die prijkt dan wel in mijn 80s top tien.
Ik ga Sleepwalking binnenkort wel in de herkansing gooien, maar dan wel zonder eerst een ander album van Gerry te beluisteren.

Produktie is inderdaad wat aan de klinische kant nlkink. Mee eens.
Maar op één of andere manier past het wel aardig in de songs. Een ander tijdperk een nieuw geluid.
Ik heb over het algemeen ook meer op met zijn 70's produkties of het werk van Stealers Wheel.
Maar ik vind het wel weer een betere plaat dan het wat overschatte City To City, waar zelfs het schare uptempo werk nog duf klinkt.
North & South is degelijk vakwerk, maar is mogelijk nog gladder geproduceerd dan deze.