Gerry Rafferty - Sleepwalking (1982)

Label: Liberty

1. Standing at the Gates (6:39)
  2. Good Intentions (4:09)
  3. A Change of Heart (4:04)
  4. On the Way (4:07)
  5. Sleepwalking (3:45)
  6. Cat and Mouse (4:57)
  7. The Right Moment (3:17)
  8. As Wise as a Serpent (5:03)
avatar van Bulldozer
Eindelijk staat ie erop.
Ik vind dit album een prachtig stemmige en melancholische sfeer uitdragen. Mijn favo-album van Rafferty.
Er staan geen mindere nummers op. Het openingsnummer is lekker energiek. Absolute juweeltjes zijn "Good Intentions",
"The Right Moment" en "As wise as a Serpent".

avatar van Bulldozer
En natuurlijk "Cat and Mouse". Ook zo'n juweel.
" People come and people go", "I am running out of Alibies".
"Yes, I am doing time, doing time".
Oeffff!!!

avatar van bikkel2
Gek eigenlijk . Ik wist wel dat ie bestond maar heb nooit de moeite genomen om 'm te beluisteren .
Ik zal er eens werk van maken .
Het werk na North & South vind ik minder interessant . De albums worden mij iets te gladjes . Heeft deze man helemaal niet nodig .

avatar van gaucho
Hmm, ik moet deze misschien ook maar weer eens uit de kast halen. Ik heb de LP nog, maar vond 'm een stuk minder interessant dan zijn drie voorgangers. Iets te zwaar leunend op keyboards, in mijn herinnering. Al zeg ik er meteen bij dat ik dat bij het later verschenen meesterwerk North and South geen enkel probleem vond.

Dit weekend dus eens van stal halen en kijken of het tijd is voor een herwaardering. Ik weet nog wel dat ik het liedje The right moment erg mooi vond.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van kaztor
Heerlijke plaat met een donker sfeertje dat over de gehele plaat wordt vastgehouden.
Vooral Standing At The Gates, As Wise As A Serpent and A Change Of Heart vind ik hoogtepunten.
On The Way is kort hierna nog door Rob De Nijs bewerkt (Ik Geloof In Jou).

avatar van wowter
Komt eind juni uit als "Classic Albums" 2cd, samen met Snakes and Ladders.

Dat werd tijd

Inderdaad fantastisch nieuws!

avatar van wowter
Inmiddels alweer een tijdje uit en, om eerlijk te zijn, zeer lastig verkrijgbaar.
Sleepwalking klinkt veel beter dan de eerdere cd-uitgave. Snakes & Ladders nog niet gecheckt in vergelijking met de oude versie.
Dat de nieuwe 2 on 1 een must-have is, staat vast.
Koop 'm als je 'm tegenkomt, online of in de winkel!

Inmiddels gedaan.

Van de twee vind ik dit album meer een eenheid, S&L springt iets meer van de hak op de tak.
Nog steeds is het die donkere sfeer die me helemaal inpakt en dat past uitermate goed bij dit jaargetij.
Misschien ook wel mijn favoriet van de man.

avatar van Dibbel
Goede plaat, paar keer gedraaid weer.
Heeft echter wat meer opfriscursus nodig dan de vorige 3, omdat het sfeertje inderdaad toch wel anders is.
Of het nu donker is weet ik nog niet zo net eigenlijk, maar het is euh.. anders.
Voorlopige favorietjes weer Standing At The Gates, Sleepwalking, As Wise As A Serpent.
Ik begin maar weer eens met een voorzichtige 4*, maar kom er nog wel eens op terug.
Op vinyl.

avatar van bikkel2
Fraaie sfeervolle plaat van Rafferty.
Uitgebracht in een fantastisch jaar en dit is toch wel een heel andere plaat dan voorganger Snakes & Ladders.
Daar spraken de gitaren en het folkpop/rock gehalte tot de verbeelding.
Sleepwalking kent een wat strakkere produktie en leunt nogal op keys.
Een moderner frisser jasje zo je wilt.
Past prima in het tijdsbeeld en de plaat maakt absoluut weer indruk.
Een prima stuwende opener en Good Intentions is een kalmer vervolg met een heerlijk lui ritme.
On The Way is een aanstekelijk popliedje met een lelieblank reggea ritme, je zou zomaar weer heimwee krijgen naar de zomer.
De titelsong is niet mijn favo en vind ik by far de minste worp. Niet slecht, maar misschien wat te makkelijk.
Maar het slot is vooral door The Right Moment en het voortreffelijk sfeervolle As Wise As A Serpent, prima de luxe.
Mooi werk en andermaal het bewijs dat hij al vanaf The Humblebums en Stealers Wheel niet op slechte of matige albums valt te betrappen.
Gek genoeg verdween hij hierna een poos uit het zicht.
Pas in "88" kwam hij met North & South.

avatar van Wandelaar
Weer regelmatig beluisterd in het kader van de 80s Toplijst. Fijn afwisselend album met fraaie composities.

avatar van nlkink
Zo enthousiast als bikkel2 en Wandelaar over dit album schrijven kan ik niet opbrengen. En ik leg meteen de vinger op mijn zere plek: de strakke produktie en keyboards, het is me allemaal iets te klinisch. Ik heb het album als onderdeel van een dubbel-CD setje, samen met Snakes & Ladders, en dat album klinkt in mijn oren gewoon warmer.
Zelf heb ik meer met de opvolger North & South. Die prijkt dan wel in mijn 80s top tien.
Ik ga Sleepwalking binnenkort wel in de herkansing gooien, maar dan wel zonder eerst een ander album van Gerry te beluisteren.

avatar van bikkel2
Produktie is inderdaad wat aan de klinische kant nlkink. Mee eens.
Maar op één of andere manier past het wel aardig in de songs. Een ander tijdperk een nieuw geluid.
Ik heb over het algemeen ook meer op met zijn 70's produkties of het werk van Stealers Wheel.
Maar ik vind het wel weer een betere plaat dan het wat overschatte City To City, waar zelfs het schare uptempo werk nog duf klinkt.
North & South is degelijk vakwerk, maar is mogelijk nog gladder geproduceerd dan deze.

avatar van Barney Rubble
Fenomenaal album van Rafferty. Ik waardeer deze plaat eveneens een stuk meer dan City to City. Dat album is vervuld van een "roest slaapt niet"-romantiek die na verscheidene luisterbeurten goedkoop aanvoelt (een aantal nummers uitgezonderd). Daarenboven beklijft de fabel, van de reiziger wiens zonden vergeven worden en die vervolgens naar een warm huis kan terugkeren, mij niet. Nee, dan is dit album het cynische tegenwoord. De deur blijft gesloten en de reiziger wordt door de wereld schuldig verklaart. Hij mag solitair zijn wonden likken. Wonden die wellicht nooit weggaan. Niet dat het verder allemaal snor is; het lichaam functioneert weliswaar nog, maar het verval is ingezet. De 'koude' arrangementen van de jaren 80 sluiten hier logisch op aan, aangezien ze de muziek omringen met een zwaarmoedige klamheid. De plaat kent verder een goede mix van up tempo rockers en ballads. Een intrigerende popplaat die over is voor je er erg in hebt.

avatar van vinejo
Deze net binnen op vinyl (tweedehands).
Klinkt schitterend!

avatar van Wyverex
Ben zelf ook niet ongelofelijk enthousiast over dit album. Ook tweedehands gevonden op een platenbeurs. A Change of Heart is mijn favoriet nummer van deze plaat.

Door een bestelling voor mijn papa te moeten plaatsen op een Nederlandse site (ik ben papa's vaste leverancier voor online bestellingen) kwam ik Sleepwalking tegen op singletje. Meestal laat ik die links liggen, behalve als er een interessante B-kant is. En dat was zo in dit geval!

De B-kant heet When I Rest. Klinkt warmer geproduceerd, en heeft een heerlijke saxofoon doorheen het liedje. Ik kende het niet, maar ben er wel enthousiast door geworden, waardoor ik binnenkort deze Sleepwalking volledig ga opleggen!

avatar van nlkink
Mooie ontdekking, Wyverex. Dat liedje kende ik ook nog niet. Zo heb ik onlangs Mark Knopfler's soundtrack album van Local Hero met het nummer The Way It Always Starts te pakken gekregen. Niet door Rafferty gecomponeerd, maar wel ingezongen. Het had zo een nummer van hem kunnen zijn. Ook op YT (https://youtu.be/w5bJPv6xMbk) zijn een handvol liedjes te vinden die Rafferty oorspronkelijk via zijn website beschikbaar had gemaakt.
Wat mij betreft krijgt Rafferty de 'box set treatment'. Alles mooi geremastered aangevuld met B-kantjes en ander onuitgebracht materiaal.

avatar van Wyverex
nlkink schreef:

Ik weet dat er inderdaad nog een boel te ontdekken valt, maar ik vind het leuker als ik er eentje ontdek zonder voordien op Youtube op te zoeken. Beetje ouderwets, maar zo word ik nog eens verrast! Al denk ik wel dat ik binnenkort alles eens ga overlopen, want heb je link beluisterd en het blijft leuk om z'n stem te horen in liedjes dat ik nog niet ken.

Maar voor ik bij Youtube ga aankloppen ben ik wel nog eventjes zoet, want ben volop de Humblebums albums aan het verkennen, die ik overlaatst op plaat heb mogen ontvangen.

De box-set treatment zou ik heel graag zien gebeuren. En dat is eigenlijk ook wat ik verwachtte toen ze vorig jaar aankondigden dat er groot muzikaal nieuws kwam van Gerry Rafferty. Dat bleek dan een nieuw album te zijn (wat nog beter was)!

Maar alles op een rijtje zou wel heel mooi zijn. En als ik dan toch mag dromen, breng dan de 4 albums die niet op LP zijn verschenen op vinyl uit .
Ik zit al een jaar of twee bij de top 0.01% van luisteraars van Gerry Rafferty op Spotify en er zit niet meteen een eind aan te komen. Tel daar dan nog eens op wat ik op plaat en CD luister en er zal nog een nulletje tussen komen denk ik.