Southside Johnny with La Bamba's Big Band - Grapefruit Moon (2008)

Alternatieve titel: The Songs of Tom Waits

Jazz
Label: Redeye

1. Yesterday Is Here (5:29)
  2. Down, Down, Down (4:19)
  3. Walk Away (4:19)

met Tom Waits

4. Please Call Me, Baby (5:44)
  5. Grapefruit Moon (6:31)
  6. All the Time in the World (5:11)
  7. Tango Till They're Sore (4:54)
  8. Johnsburg, Illinois (1:51)
  9. New Coat of Paint (4:40)
  10. Shiver Me Timbers (4:38)
  11. Dead and Lovely (6:49)
  12. Temptation (6:57)
avatar van Madjack71
Toevallig achter het bestaan van dit album gekomen, omdat ze het draaiden in mijn favoriete platenzaak. Southside met Big Band, dat leek mij een lekkere combi.

Dat is het dan ook...de schuurstem van Southside en zijn ronkende mondharmonica alsof die op diesel loopt. Uitgesponnen arrangementen, het frisse spel van La Bamba als een onbespoten krop ijsbergsla, met tuinkruiden..net dat beetje extra.

Alle nummers zijn geschreven door Tom Waits en Kathleen Brennan, die in deze uitvoering goed tot zijn recht komen.
De 1ste 3 nummers deden me vermoeden, dat door het onbeheerst voetenwippen op de muziek ik doodop zou zijn tegen de tijd dat de cd afgelopen zou zijn.
Maar dat is het niet, die drive komt in andere vormen terug verder op het album..het is jazzy en bluesy en nightclub ineen. Dit album is met aandacht en plezier gemaakt, in de periode van 2005/2006 verdeeld over 4 sessie.

Mooie cd, met een wel wat snel affgeraffelde binnenkant, daar had m.i wel wat meer aandacht naar gemogen..maar hey dat is constructieve feedback.

Triviaal weetje: Temptation en Tango till they're sore is ook uitgevoerd door Astrid Series op haar album Into Temptation. Andere sfeer, andere stem, maar wel mooi.
Voor nu 4*

avatar van Twinpeaks
Heerlijke plaat,waarin de songs van Waits echt tot hun recht komen.Het lijkt of met het klimmen der jaren Southside's stem aan kracht wint.Gesteund door La Bamba's Big Band klinkt de plaat echt af.Aan de ene kant jammer dat Southside Johhny nooit echt op waarde is geschat en altijd in de schaduw is blijven hangen van die andere grote meneer uit New Jersey ,aan de andere kant blijft dit op deze manier wel een klein bewaard geheim uit de wereld van rock en dat heeft ook wel iets.Eind volgende week op tour in Amsterdam (10 oktober .Paradiso)en Deventer(12 oktober Burgerweeshuis).Ik denk dat ik een kijkje ga nemen.Southside stelt live namelijk nooit teleur.

Twinpeaks schreef:
Southside stelt live namelijk nooit teleur.

Dat heb ik ook mogen ervaren destijds in Noordeligt Tilburg ten tijde van Better Days.
Ben het er mee eens dat hij nooit echt op waarde is geschat en in de schaduw is blijven staan van hoe heet die man ook al weer? Aan de andere kant heeft die hoe heet die ook al weer, door zijn talent, vakmanschap en charisma het podium zelf veroverd, daar waar Johnny de goeie sul is in een vriendengroep (Bruce, Steve, Jon Bon Jovi), maar wel afhankelijk bleef van wat er aan materiaal en ondersteuning door diezelfde vrienden aangeleverd werd. Waarmee hij dan prachtige dingen doet, dat dan weer wel.

avatar van Twinpeaks
Dat ben ik helemaal met je eens,Madjack.Modderen in de marge met hier en daar een uitschieter.Niks mis mee,maar hij had inderdaad meer uit zijn carriere kunnen en moeten halen.Ik heb Southside mogen aanschouwen in Paradiso ten tijde van Better Days en ik moet eerlijk zeggen dat het zeker in mijn top 10 van beste concerten staat.Ben benieuwd of hij dat aankomende week zal kunnen overtreffen.

avatar van Madjack71
Gaat het concert plaats vinden met nummers van Grapefruit Moon? Zo ja, dan hoor ik graag terug hoe het is geweest.
Veel plezier Twinpeaks, maar dat zal wel loslopen;)

avatar van Droombolus
Toch maar eens aangeschaft nadat Down Down Down op Tom Waits' Jukebox ( de bonus CD bij Uncut deze maand ) een heel plezierige indruk achtergelaten had .......... Gatverpillekes, lekker plaatje en de missus vind het zowaar ook wel wat .......

Een mooi eerbetoon aan Tom Waits met twaalf nummers in big band stijl. Southside Johnny werkt samen met trombonist en oud Ashbury Juke Ritchie ‘La Bamba’ Rosenberg. Hét hoogtepunt op ‘Grapefruit Moon’ is het duet ‘Walk Away’, met Tom Waits als vocale sparringpartner.

avatar van Droombolus
Southside doet ijverig z'n best op Temptation, een van de betere nummers, maar ( de geest van ) Willy DeVille wil maar niet uit m'n oren verdwijnen ............