Seventh Wonder - Mercy Falls (2008)

Zweden
Label: Lion

1. A New Beginning (3:05)
  2. There and Back (3:02)
  3. Welcome to Mercy Falls (5:11)
  4. Unbreakable (7:18)
  5. Tears for a Father (1:58)
  6. A Day Away (3:43)
  7. Tears for a Son (1:42)
  8. Paradise (5:46)
  9. Fall in Line (6:09)
  10. Break the Silence (9:29)
  11. Hide and Seek (7:46)
  12. Destiny Calls (6:18)
  13. One Last Goodbye (4:21)
  14. Back in Time (1:14)
  15. The Black Parade (6:59)
avatar van jasper1991
Theoretisch zou ik dit heel goed moeten vinden; Melodieuze progressive metal met zang en instrumentbeheersing van niveau. Toch weet het allemaal net niet uit de verf te komen voor mijn gevoel, het is niet spannend genoeg ofzo. Er moet gedoseerd worden met maatwisselingen en achtergrondkoortjes denk ik. Compositorisch is dit niet helemaal afgewerkt, alhoewel het idee er is.

Op zich is dit best mijn smaak; bands als Pagan's Mind, Symphony X en Circus Maximus vind ik goed tot geweldig. Ik dacht dat dit niet kon missen, maar op de een of andere manier ligt het Seventh Wonder geluid me niet. Van matig uitgevoerde prog krijg ik algauw hoofdpijn, zo'n genre is het wel. Op 'The Great Escape' vond ik ze al iets beter.

avatar van stoepkrijt
Gisteren in de trein heb ik dit album weer eens herbeluisterd en ik kijk toch ineens anders tegen dit album aan.

stoepkrijt schreef:
Ik vind het wel een mooi album: Mooie zang, een rijke en gevarieerde instrumentatie en een mooi verhaal, alleen vind ik dit album muzikaal niet altijd even spannend. De meeste nummers hebben wel wat leuke en onderscheidende stukjes, maar de meeste intro's, bridges en outro's klinken behoorlijk standaard.

Dat de zang me goed beviel wist ik al, maar ik ben er nu ook achter dat dit album muzikaal helemaal niet zo simpel in elkaar zit. Vooral Break the Silence is in dat opzicht echt een eye-opener geweest. Dat progressieve middenstuk klinkt echt heerlijk en is zeker niet 1-2-3 in elkaar geflanst, maar is pure kwaliteitsmuziek.

Ik zal dit nummer meteen maar als favoriet aanvinken, want dat verdient-ie!

Briljant!
Dit is waar ik als metal liefhebber op zit te wachten.
De nummers Hide and Seek, Tears for a Father, Break the Silence zijn geweldige nummers, maar de echte klapper is wat mij betreft het laatste nummer, The Black Parade. Dit is een nummer die zijn weerga niet kent, wat mij betreft het beste nummer van het toch al geweldige Seventh Wonder.
De 5* lijken mij hier zeker op hun plek

avatar van Wreckage
Mooi album, Hide and Seek is een mooi nummer!

Ozric Spacefolk
Ik vind dit wel een lekkere plaat. Goede instrumentbeheersing. Lekker ook hoe de gitarist en de bassist veel licks dubbelen. Erg knap.

Het synthwerk is ook smaakvol en de zang erg sterk.

avatar van Bush Beast
Heerlijke plaat. Ik ben weg van de stem van Tommy Karevik. Ga de rest van hun repertoire ook eens luisteren.

avatar van buckingham
Binnenkort live dvd/cd waarop mercy falls volledig live wordt gespeeld.