Seventh Wonder - Mercy Falls (2008)

Zweden
Label: Lion

1. A New Beginning (3:05)
  2. There and Back (3:02)
  3. Welcome to Mercy Falls (5:11)
  4. Unbreakable (7:18)
  5. Tears for a Father (1:58)
  6. A Day Away (3:43)
  7. Tears for a Son (1:42)
  8. Paradise (5:46)
  9. Fall in Line (6:09)
  10. Break the Silence (9:29)
  11. Hide and Seek (7:46)
  12. Destiny Calls (6:18)
  13. One Last Goodbye (4:21)
  14. Back in Time (1:14)
  15. The Black Parade (6:59)
avatar van james_cameron
Dream Theater-achtige conceptplaat. Goed gedaan; sfeervol en lekker in het gehoor liggend, al is het dus niet erg origineel en qua concept niet bijster interessant. Iets meer gepolijst dan Dream Theater. Sommige riffs zijn rechtstreeks gejat, maar dat mag de pret niet drukken. Mooi verzorgd album, vol sterke songs.

avatar van andnino
Dit is gewoon Mind's Eye. Klinkt exact hetzelfde, in spel, klank, concept, speelduur, álles. Eens met onderstaande bericht, al hindert de lange speelduur me net iets teveel om er een 3,5* van te maken. Het goede tijden slechte tijden-achtige concept verhoogde mijn cijfer overigens ook niet.

avatar van Devoo
Volgens Metalfan zou dit zelfs alle albums van Dream Theater overtreffen, en verdient hij de volle 100/100 .. Te veel lof vermoed ik, maar ik geef nog geen mening omdat ik deze plaat nog niet heb gehoord.

avatar van andnino
Volgens zwaremetalen.com (ik recenseerde 'm) kreeg 'ie een 80/100. Het komt in mijn ogen niet over Dream Theater heen, noch over Mind's Eye. Het is inderdaad wel goed, maar mwa, het raakt me verder nergens ofzo.

avatar van Devoo
Waarom geef je hem hier dan een 3? Dus eigelijk een 6? En geen 4?

avatar van andnino
Omdat een waardering in sterren niet simpelweg de helft is van de waardering in schoolcijfers. 3* was ook wat te laag voor een album dat ik in /100 een 80 geef, dus ik maak er een 3,5 van.
Wat op deze plaat te vinden is, is voor mij niet genoeg om er een 4* van te maken.

avatar van notsub
Het jatwerk bij Dream Theater weerhoudt mij van een hogere score. Het lijkt wel een ode aan hun helden, het letterlijk kopiëren van Dream Theater, dat meerdere malen voorbij komt. Kwalitatief is dit verder best ok, alleen de zang had wat meer variatie mogen bieden. Ze moeten toch maar eens proberen een originele twist te geven aan hun materiaal om zich met een eigen identiteit op de muzikale wereldkaart te plaatsen.

notsub schreef:

en een beter concept bedenken.

avatar van Scython
Het concept zit toch wel goed in elkaar. Niet orgineel, maar zeker 'solid'.
De muziek zelf is naar mijn mening helemaal top. Heb er zo'n 4-5 keer van begin tot eind naar geluisterd en ik spot geen enkele filler of skip-nummer. Het schijnt dat Musicmeter een probleem heeft met de orginaliteit. Gelukkig heb ik hier geen probleem mee maar elke band heeft zijn invloeden, dat valt niet te omzeilen.
Het is altijd welkom maar alles lijkt op wat en de muziek op deze plaat is uitstekend, instrumenteel en vokaal.

4*, kan nog een halfje bijkomen.

avatar van Scython
Goh, dit album wordt elke luisterbeurt beter en het is al een tijd geleden dat een album me zo verrast heeft, en dan ook nog eens door zo'n onbekende band. En de zanger heeft een prachtige stem, hoezo 'meer variatie mogen bieden'? Hij levert echt een top prestatie.

Het concept is ook veel dieper uitgewerkt dan een oppervlakkig gtst-verhaaltje. Zoals ik al eerder zei is het niet orgineel of meesterlijk, maar zeker een hele leuke toevoeging.

Ik geef dit album de 5*. Het gebeurt zelden dat ik zo'n meest consistente album tegenkom en dat met een speelduur van 75 minuten. Puur genieten.

avatar van horned_reaper
Er komen vandaag de dag veel albums op de markt. De hoeveelheid is gigantisch. En laten we eerlijk zijn, een groot gedeelte van het aanbod is volstrekt overbodig. Toch zijn er af en toe van die cd´s waarvan je kan zeggen, ja, dit is het gewoon. Deze plaat is volkomen perfect. Nu heeft dat vooral te maken met smaak, maar bij deze nieuwe cd van Seventh Wonder kan ik er eigenlijk niet omheen.

Voorganger Waiting in the Wings was al een geweldenaar in het genre. Ongeacht alle prachtplaten van Circus Maximus en Pagan's Mind, geen enkele band heeft de moderne progressieve power metal zo goed in de vingers als Seventh Wonder. Mercy Falls is een plaat die de band in één keer laat promoveren naar de allerhoogste progressieve eredivisie. Een hoogte die men mag delen met bands als Queensrÿche, Fates Warning en de oude Dream Theater. Deze plaat is namelijk echt grandioos. Een conceptalbum in de stijl van Operation: Mindcrime (ook met samples en acteurs), maar dan tegelijkertijd met zoveel meer kleuren. AOR invloeden, hard rock, progressieve metal, power metal, alles zit erin. En Seventh Wonder heeft Tommy Karevik, een magistrale zanger, die de meest fantastische zanglijnen ten gehore brengt. Het verhaal is bovendien geweldig uitgewerkt, een facet dat alleen maar meer bijdraagt aan de perfectie van deze cd.

Muzikaal is deze cd met geen pen te beschrijven. De gitaren (riffs en solo's) zijn van een ongekende schoonheid en het toetsenwerk is werkelijk adembenemend. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik nog nooit een band heb gehoord die zo soepel omspringt met beide ingrediënten en zulke fabelachtig mooie melodieuze stukken ten gehore brengt. Nummers aanwijzen? Doe niet zo gek zeg, deze plaat is één schitterend geheel. Een geheel dat bol staat van de ijzersterke composities, of dat nu magistrale ballads zijn of stampende complexe metalnummers, dat maakt geen bal uit. Een topproductie maakt dat geheel nog verder af.

Minpunten zijn er niet. Wellicht is deze plaat zelfs een mijlpaal binnen het progressieve genre. Ik ga het ook niet meer uitstellen. Ik weet dat ik mijn geloofwaardigheid op het spel zet met deze lofrede, maar echt, kopen die schijf. Vijf volledig verdiende sterren voor de plaat van het jaar en misschien wel de komende jaren. Dit is een album om te beleven, metershoog kippenvel gegarandeerd!

avatar van horned_reaper
Bovenstaande reacties komen mij trouwens een beetje geforceerd over!
Jatwerk van Dream Theater? ....... als Dream Theater ooit zo iets prachtigs als dit had kunnen maken stonden ze nu op een heel ander voetstuk bij mij! Dit is simpelweg kunst!

Ik moet wel toegeven dat het kwartje in het begin even moest vallen.... pas nadat ik alle prachtige teksten één voor één met de nummers erbij had doorgelezen begon met tranen in mijn ogen tot me door te dringen hoe magistraal goed dit album is!

Tevens is het mijn nieuwe nummer 1 in m'n persoonlijke top10!

avatar van andnino
Voor mij is het vooral het clichéconcept dat het niet genietbaar maakt. Daarnaast vind ik de muziek (al waren ze de eersten op de wereld die deze muziek speelden) gewoon nergens echt super. Van de teksten krijg ik geen moment kippenvel. Het sloeg gewoon geen moment aan.

avatar van lennert
Waar gaat het concept volgens jou dan over? Afgezien van een lichte verwijzing naar Ayreon's The Human Equation (en dan echt een lichte verwijzing) ken ik weinig vergelijkingsmateriaal.

lennert schreef:

Ik zou het je niet meer precies kunnen vertellen, het is immers bijna twee jaar geleden dat ik deze plaat voor het laatst hoorde. Ik kan me wel een ziekenhuishoorspel herinneren dat me in de oren klonk als een slechte Goede tijden slechte tijden-scene.

avatar van horned_reaper
In het begin van het album hoor je hoe een auto ongeluk plaatsvindt.
Tijdens het ongeluk raakt de man van een pasgetrouwd stel ernstig gewond en in coma, hij laat hiermee ook zijn zoontje achter.
De man komt in een ziekenhuis te liggen genaamd 'Mercy Falls'.... vandaar ook het nummer "Welcome to Mercy Falls".

Tijdens de nummers komen heel erg mooi tot gehoor wat voor gevoelens zowel de vrouw als het zoontje doormaken. "Tears for a Father" is bijvoorbeeld een hartverscheurend nummer dat wordt gezongen door "het zoontje... terwijl hij naast het bed zit van zijn vader zit die ik coma ligt'.

Er komt ook prachtig naar voren hoe erg de vrouw er onder lijdt.... ze raakt zelfs aan de drank en kan haar zoontje niet goed meer verzorgen. Het doet haar pijn om iedere keer naast het bed van haar man te zitten.... tegen hem te praten .... en niets terug te kunnen horen. Maar uiteindelijk is het haar zoon juist die haar de spirit geeft om door te gaan!

Uiteindelijk blijken meerdere vormen van behandeling niet te werken en komt de vrouw/moeder voor de keus te staan om de stekker er uit te laten trekken zodat ze het kan laten gaan.... of toch niet?

Uiteindelijk besluit ze (In het nummer, one last goodbye) dat ze de stekker er uit moeten trekken en het geheel achter zich neer willen leggen.... maar ook vooral voor haar zoontje verder wil leven en vechten!

Het laatste nummer gaat over de begrafenis van de man (the black parade) maar is eigenlijk een bijzonder vrolijk nummer.... omdat dit het punt is waarin de vrouw zich echt beseft dat ze echt weer verder kan met haar leven! Ze krijgt haar levenslust weer terug.

MindRuler
Mooie analyse van dit prachtige concept-album, horned_reaper.
Ik maakte de fout dit album te beluisteren tijdens het schoonmaken (was toen pas gekocht en meestal belanden die albums dan in de discman) maar daar doe ik het dus tekort mee. De ideale omstandigheden voor beluistering zijn 's avonds, relaxt in de zetel. En als het even kan met hoofdtelefoon. Dan hoor je de accenten en kan je het verhaal beter volgen.
Dus, eens geen filmavondje maar Mercy Falls! Wie weet volgt dat halfje dan nog wel.
Verrassend vind ik dat op het einde van het verhaal blijkt dat hij niet de vader is van zijn zoontje...

Hij staat nu op.

Ik ben nu wel klaar met 'The Great Escape'; dat vind ik een redelijk goed album. Ik heb echter begrepen dat dit het klapstuk van Seventh Wonder is, dus mijn verwachtingen zijn hoog.

MindRuler schreef:

Daar hebben we spoilers voor

Lijkt me een mooi album met een mooi verhaal, zeker na alle berichten bij dit album gelezen te hebben. Ik zal binnenkort eens proberen of het wat voor me is, want het belangrijkste van een album is toch wel de muziek zelf.

stoepkrijt schreef:
Daar hebben we spoilers voor

Sorry!

MindRuler schreef:

Sorry!

Geeft niet hoor. Daar was ik anders vanzelf wel achter gekomen. Gisteren heb ik het album namelijk even geluisterd en ik ben niet ontevreden.

avatar van jasper1991
Van Keane en Coldplay naar Progmetal.

Wat deed het hem, stoepkrijt? De lovende recensies?

jasper1991 schreef:
Wat deed het hem, stoepkrijt? De lovende recensies?

Nee, het was MindRuler die me zomaar wat metal albums aanraadde. Uit nieuwsgierigheid maar wat gaan luisteren en progmetal kan me best bekoren. Dat ik juist dit album heb geluisterd komt wel door de recensies

avatar van jasper1991
De geweldige recensies en verwachtingen zijn bij mij niet helemaal ingelost; ik vind het af en toe erg amelodieus, naast dat het sowieso te lang is. Spel is natuurlijk helemaal in orde, evenals de zang en productie.
A Day Away is de beste track, misschien vanwege het positieve eraan.

avatar van stoepkrijt
Vooralsnog vind ik het behoorlijk lastig om alle nummers uit elkaar te houden. Als ik een bepaald nummer opzet herken ik het op een gegeven moment wel, maar als ik alleen titels zie kan ik daar nog geen muziek bij plakken. Misschien moet ik het album gewoon vaker luisteren, dan zal er vanzelf meer herkenning komen.

Ik vind het wel een mooi album: Mooie zang, een rijke en gevarieerde instrumentatie en een mooi verhaal, alleen vind ik dit album muzikaal niet altijd even spannend. De meeste nummers hebben wel wat leuke en onderscheidende stukjes, maar de meeste intro's, bridges en outro's klinken behoorlijk standaard. Het zijn vooral de refreinen die opvallen en blijven hangen. En goede refreinen zijn gelukkig ruim vertegenwoordigd op Mercy Falls.

Welcome to Mercy Falls en One Last Goodbye zijn voorlopig de enige twee nummers die écht blijven hangen. De rest van de nummers zal ik nog vaker moeten horen voor ik sterren kan gaan uitdelen.

MindRuler
Ik volg je in je redenering stoepkrijt.
Laat me fragmenten uit bepaalde nummers horen en ik zou niet weten welke titel erop te plakken. Het is ook een erg lang album vind ik, en ik moet hier écht voor in de stemming zijn.
Dit is geen album om te beluisteren tijdens de schoonmaak of afwas, zelfs op de bus of trein is niet altijd ideaal voor Mercy Falls. Net voor het slapengaan is deze natuurlijk een topper.

avatar van jasper1991
Is er niemand anders die hoofdpijn krijgt van deze muziek? Ik snap niets van alle lof. Geen enkel nummer heeft me écht geraakt. 'Welcome to Mercy Falls', 'A Day Away' en 'Hide and Seek' zijn het noemen waard, omdat die me het minst irriteerden.

Ik denk dat het vooral aan de zang ligt. De zanger is technisch behoorlijk goed, maar de melodieën lopen mijns inziens helemaal niet lekker en blijven ook totaal niet hangen. In ieder refrein zit voortdurend maatwisselingen waardoor meezingen vrijwel uitgesloten wordt. Ik irriteer me ook aan die voortdurende achtergrondkoortjes.

Echt een ontzettend matige onderneming. Deze jongens zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan bands als Symphony X, die progressieve elementen goed weten te doseren in hun sound.

WTF

Dit is voor mij de ultieme meezing, meetik en meeneurieband .....
Als ik ook zin heb om in de auto lekker hard en vrolijk mee te zingen dan zet ik deze cd op! Als ik zin heb om thuis lekker een flink potje te gaan drummen, dan zet ik deze CD op......

Ik ken Symphony X door en door... en in mijn ogen zou Symphony X hier nog een puntje aan kunnen zuigen!

avatar van stoepkrijt
Ik kan je kritiek best volgen Jasper, maar over dat meezingen ben ik het niet met je eens. Ik kon eigenlijk al vrij snel (na pas een paar keer luisteren) al bepaalde stukken letterlijk meezingen. De zang is helder en verstaanbaar en de teksten zijn ook niet erg ingewikkeld. Nee, ik zie niet in waarom je niet zou kunnen meezingen met Mercy Falls.

Dat over die maatwisselingen kan ik wel volgen, daar had ik in het begin ook wat last van. Echter, na een paar keer luisteren leer je die maatwisselingen vanzelf kennen. Echt irriteren doen ze me nu niet meer. Maar ik kan me wel voorstellen dat het jou tegenstaat. Ik vind het oprecht jammer voor je

avatar van horned_reaper
De maatwisselingen is ook precies een punt dat ik heel erg leuk vind van Seventh Wonder.... in mijn hoofd neurie of tik ik juist die lastige stukjes altijd mee. Het geeft me een bepaalde soort drive.

Als muzikant vind ik ze dan ook heel erg logisch klinken en ze zaten binnen de kortste keren in m'n hoofd.

Maar ik vind het ook oprecht jammer dat je zoveel moeite had met deze muziek Jasper. Ieder zo z'n smaak zullen we maar zeggen.