Haha, die extra ster komt wellicht later nog wel.
lebowski schreef:
fraai ook dat bevlogen gemompel af en toe, deed me denken aan Glenn Gould.
Ja, mij ook wel. Maar bij Gould stoor ik me er altijd aan, terwijl ik het hier juist wel kan waarderen. Ik denk doordat ik van Gould vooral Bach-werk ken, waar hij dan weliswaar een melodie neuriet, maar waar die melodie helemaal niet in het muziekstuk voorkomt (en die is er natuurlijk ook nauwelijks bij zulke complexe contrapunt). Maar gelukkig neuriet Bley wel min of meer zijn eigen melodieen.
Is de rest van zijn werk van eenzelfde aangenaamheid?
Ik ken denk ik ergens tussen de 5 en 10 platen van hem, maar dit vind ik toch wel de allermooiste. Zo ingetogen als deze ken ik ze nog niet. Vaak is Bley wat wilder, maar ook dat vind ik vrijwel altijd prachtig.
Als je dit mooi vindt, vind je misschien
Partners, samen met Gary Peacock ook mooi. Of
Annette, met Gary Peacock en Franz Koglmann, die soms ook in deze lijn ligt. En dan ben je trouwens ook al heel dichtbij de ECM-platen van Marilyn Crispell.
Maar wellicht kan blabla aanvullen? Ik geloof dat hij hier beter in thuis is dan ik.