Circle - Hollywood (2008)

Finland
Label: Ektro

1. Connection (3:43)
  2. Mercy and Tuesday (7:53)
  3. Earthworm (5:12)
  4. Sacrifice (4:03)
  5. Spam Folder (8:12)
  6. Hard to Realize (4:20)
  7. Madman (15:19)
  8. Suddenly (11:33)
Ah, het briljante, al lang ons plezierende Circle. Ze hebben, na een lange ambientperiode, eindelijk weer een rockend album opgenomen en uitgebracht. Sommige nummers, of ideeën, komen van eerdere albums (Earthworm) of zijn bekend van live optredens (Suddenly) maar worden in een ander jasje gegoten. Opvallend is dat er deze keer een andere zanger meezingt die met zijn Amerikaansere stemgeluid het album de juiste sound meegeeft.

Hollywood brengt rock die een beetje progressief, een beetje oubollig, een beetje kraut en een beetje fout zijn. Maar allen rocken ze of boeien ze, en blijven ze onherroepelijk hangen.
Zoals eigenlijk met al hun albums het geval is, lijkt Hollywood qua stijl een beetje buiten de boot te vallen, buiten de tijd te staan. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk weer geen groot publiek bereiken, maar die kleinere groep liefhebbers absoluut doen genieten van één van de toegankelijkste albums die ze maakten.

avatar van HammerHead
Hmm, ansich best een aardig rock plaatje, maar het heeft maar weinig met de Circle te maken waar ik warm voor loop. Die Bruce Duff hoeft van mij niet zo nodig mee te doen. Ik vind 'm eerlijk gezegd vrijwel niets toevoegen aan de sound van Circle, hij doet er eerder afbreuk aan. Earthworm vond ik ook maar zo zo. Laat ze maar weer eens een plaat maken met lang uitgesponnen psychedelische jams erop (zoiets als Arkades).

avatar van andnino
Suddenly is al een geweldig nummer, evenals Connection. Mercy and Tuesday, Hard to Realize en Earthworm zijn niet zozeer super maar vooral prima. Spam Folder vind ik al weer een stuk beter, en Madman, pfoeh, daar kan ik echt niet over uit. Een geweldige trip is het, een enorm meeslepende tekst, opzwepend drumwerk en constant aanwezige spanning. Klasse.

avatar van essence
Hmmm, raar Circle plaatje dit. Het enige nummer dat ik na 1 beluistering echt goed vind is "Madman". Super song!
De rest boeit mij zo niet direct, alhoewel dat "Suddenly" ook wel iets heeft.
Ik zal deze nog een paar keer laten binnendringen, maar ik vrees dat ik deze als de minst goede Circle ga moeten quoteren.

avatar van Fred Zed
een cd die ze als tussendoortje even eruit persten, de zang trekt op niet veel maar eenmaal die uit het hoor is verdwenen kunnen ze aan de slag met lange monotone repeats en laat dat net hun handelmerk zijn. Een remix zonder zang had een ster meer opgeleverd.

avatar van Fred Zed
Spam folder en hard to realize zijn wel ok als track

avatar van HammerHead
Wat mij betreft is vooral Madman een goed numme. Suddenly is ook nog wel ok, de rest maar matig.

avatar van andnino
Ik, kennende enkel dit album van deze band, denk dat ik de rest van het werk van Circle toch maar links laat liggen. Als Circle-fans dit matig vinden, en ik vind dit goed, dan zal ik het tegenovergestelde wel niet zo geweldig vinden, is mijn verwachting. Ik vind deze plaat juist uitstekend, met hooguit Hard to Realize als minder nummer, hoewel dit ook zeker geen slechte track is.