Pop Classics (1987)

16. Peter Gabriel - Solsbury Hill
  17. Gerry Rafferty - Baker Street
  18. Mike Oldfield - Tubular Bells [Live Version]
  19. Ultravox - Vienna
  20. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Joan of Arc (Made of Orleans)
  21. The Alan Parsons Project - Old and Wise
  22. Spandau Ballet - True
  23. Eagles - Hotel California
  24. Elton John - Your Song
avatar van vigil
Staan toch wel een paar persoonlijke favorieten op van mij, vind dit een lekkere verzamelaar.

avatar van foxhusky
In 1987 bracht het label EVA (samenwerking tussen EMI, Virgin en RCA/Ariola) twee dubbel-LP's uit met grote popklassiekers. De eerste dubbel-LP heette 'Pop Classics' en de tweede 'Pop Classics 2'. Dat was allemaal op vinyl. De dubbelalbums verschenen ook op CD. Echter, een dubbel-LP past niet op een enkele CD. Wat vaker gebeurde in die tijd, was dat er dan gewoon een selectie wordt gemaakt en domweg enkele tracks worden weggelaten.

Dat gebeurde ook met deze CD 'Pop Classics'. Deze bevat een selectie van 14 tracks van het originele vinyl dubbelalbum. De opvolger Pop Classics 2 bevat een selectie van 13 tracks van het originele vinyl.
De weggelaten tracks van de vinyl platen 1 en 2 zijn daarna uitgebracht op een derde CD: Pop Classics - A selection ....

Om de verwarring compleet te maken, heeft EVA drie jaar later opnieuw drie CD's uitgebracht met de titel 'Pop Classics', met bijna dezelfde hoes, maar met voor het grootste deel totaal andere tracks. Dat betreft dus een totaal andere uitgave. Ik ga echter voor de originele uitgave uit 1987, deze drie CD's hebben een erg goede keuze van de beste songs uit de pop/rock muziekgeschiedenis.

Op deze eerste CD 'Pop Classics' staan toch werkelijk geweldige popsongs. Denk aan 'Music' van John Miles, 'All by Myself' van Eric Carmen of 'Baker Street' van Garry Rafferty. Fijn dat ze deze klassiekers niet ingekort hebben, ze staan op dit album in hun volle lengte.

Father McKenzie
Eén van mijn eerste cd's is dit; Héél goed samengesteld, jawel. Ik kan er geen rommel op vinden, echt niet, zelfs All By Myself van Eric Carmen is toch niet misselijk makend...

Pieter Paal
De titel is helemaal correct 'popklassieker na popklassieker'.
Leuk voor als er 's avonds visite is.
Ik zie hier 'Tubular bells' in een live-versie staan. Volgens mij was de (ge-edite) studio single-versie de hit. Ik kom ook heel vaak compilaties tegen met de studio-versie van 'Show me the way' van Peter Frampton, terwijl de live-versie de hit was.
Over Eric Carmen. Ik was meer weg van zijn band The Raspberries dan van zijn solo-werk. Deze single indertijd toch gekocht, want het is een juweeltje waar je niet omheen kunt.
Ik moet ook weer aan deze song denken:
Singer/songwriter Harry Nilsson coverde ooit 'Without you' van Badfinger en overtrof het origineel.

avatar van Snakeskin
dit soort compilaties is niet mijn ding

avatar van foxhusky
Pieter Paal schreef:

Klopt, ik heb de CD net nog eens beluisterd en hoor duidelijk gejuich en applaus aan het einde van 'Tubular Bells', duidelijk een live-versie dus. Misschien was deze versie niet de hit, maar het nummer zelf blijft natuurlijk wel een 'pop-classic'.

prachtige verzamelaar zeg; alleen maar mooie nummers

Father McKenzie
Snakeskin schreef:
dit soort compilaties is niet mijn ding

Mijne ook niet, maar wèl als ze zo goed zijn samengesteld als deze, dit moet één van mijn eerste cd's geweest zijn, toen!

avatar van Jumpjet
Van deel 2 had ik de CD-versie en van deze nog de vinyl-dubbelaar.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar deel 2.
Nummers als Baker Street en Bohemian Rhapsody worden wel genoeg op de radio gedraaid, die hoef ik echt niet nog eens op plaat te horen.

Maar destijds (ik was een jaar of 14) vond ik om één of andere reden dat je dat soort klassiekers in huis hoorde te hebben. Pas later ben ik gaan beseffen dat je in zo'n geval beter het originele album kunt aanschaffen. (Van de artiesten op deze compilatie beperkt zich dat in mijn geval tot The Kick Inside van Kate Bush en Tubular Bells van Mike Oldfield)

Veel erger is dat hierop de draak der draken staat, namelijk Music van John Miles, de allerverschrikkelijkste kitsch die je je kunt voorstellen.

avatar van Madjack71
Leuk ratjetoe aan goede muziek.

avatar van tnf
tnf
Officieel m'n introductie in de wereld van popmuziek in de breedste zin van het woord, begin 1990, nog zo'n anderhalf jaar voor ik hedendaagse pop/dance ging luisteren. Zat in de collectie van pa, werd vaak gedraaid en trok nogal de aandacht. Toen werd mij (destijds acht jaar) ook maar even uitgelegd hoe de cd-speler werkte.

Ik zou al snel z'n hele cd-collectie uitkammen, en na een tijdje ook z'n verzameling lp's.

Dat ik, toen ik eenmaal aan hedendaagse pop en (voornamelijk héél veel...) dance toe was, nauwelijks meer muziek van voor m'n tijd op zou gaan zetten, en dingen als deze finaal aan de kant schoof, vind ik achteraf gezien wel jammer (om over m'n pa maar te zwijgen). Heeft nog tot aan 2005/2006 geduurd voor ik dat weer regelmatig uit mezelf ging doen.

Over deze cd, want inhoudelijk gezien heb ik het daar nog amper over gehad: Heel erg mooi. Een zooitje ware klassiekers bij elkaar. Zelfs die van John Miles tolereer ik (veel anderen, te beginnen bij Jumpjet eerder op deze pagina, worden daar misselijk van).

Ik heb hem pas geleden eindelijk voor mezelf gekocht, op een vlooienmarkt.

avatar van Dibbel
Ja, deze heb ik ook nog in de dubbel-LP versie.
Als ik me niet vergis een jaar of 12 geleden in de kringloopwinkel gekocht voor 1 gulden.
Natuurlijk had ik al die nummers al, was meer een kwestie van hebbe, hebbe .

Het verhaal wat foxhusky hierboven vertelt over de ellende van dubbel-LP's die inderdaad niet op
1 CD pasten en dat er dus nummers werden weggelaten geldt ook voor series als Now This Is Music, The Hits Album, Women In Love etc. Vooral Arcade en EVA waren daar erg 'goed' in.
Een van mijn grootste ergernissen eind jaren 80.

Maar natuurlijk staat er hier geen een slecht nummer op.
Al heb ik sommige wel te veel gehoord zoals vooral Bohemian Rhapsody, Baker Street, Vienna en Music.
Irritatie zullen die echter nou ook weer niet opwekken.
Music van John Miles blijft voor mij altijd verbonden met de vakantie naar Lloret de Mar in 1983.
Discotheek Moef Ga Ga had daar als een van de allereersten een lasershow en wel op Music van John Miles.
Alles is eigenlijk even goed maar ik zal de sterretjes zetten bij Genesis, Al Stewart, Procol Harum en Cockney Rebel.

avatar van dazzler
Tracklijst van de 2LP vinyl editie neergezet.

Moeilijk om de nummers die niet op de 1CD stonden aan te vinken,
aangezien de trackvolgorde op de CD anders loopt en het dan een warboel wordt.

1 Kate Bush - Wuthering Heights 4:50
2 John Miles - Music 5:51