Cradle of Filth - Cruelty and the Beast (1998)

Label: Music for Nations

1. Once upon Atrocity (1:42)
  2. Thirteen Autumns and a Widow (7:14)
  3. Cruelty Brought Thee Orchids (7:18)
  4. Beneath the Howling Stars (7:42)
  5. Venus in Fear (2:20)
  6. Desire in Violent Overture (4:16)
  7. The Twisted Nails of Faith (6:50)
  8. Bathory Aria: Benighted Like Usher, a Murder of Ravens in Fugue, Eyes That Witnessed Madness (11:02)
  9. Portrait of the Dead Countess (2:52)
  10. Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds) (7:30)
  11. Lustmord and Wargasm (The Relicking of Cadaverous Wounds) * (7:58)
  12. Black Metal * (3:27)
  13. Hallowed Be Thy Name * (7:10)
  14. Sodomy and Lust * (4:47)
  15. Twisting Further Nails [The Cruci-Fiction Mix] * (5:32)
avatar van Don Cappuccino
Echt ongelofelijk dat deze plaat destijds met zo'n slechte productie is uitgebracht. Natuurlijk heeft het blackmetalgenre vooral in de jaren '90 veel platen met lage opnamekwaliteit, maar bij Cradle of Filth hoor je dat ze juist een groots symfonisch geluid willen neerzetten en het geluid op deze plaat doet dat helemaal teniet. Ten eerste heb ik nog nooit zo'n dunne drumsound op een metalplaat gehoord, de basdrums klinken als slagen op een typemachine en de snaredrumsound zou nog geen deuk in een pakje boter slaan, ook staan de keyboards gruwelijk laag in de mix. Deze plaat zou 3,5* zijn met een betere productie, want vooral tracks als Cruelty Brought Thee Orchids, Bathory Aria en Lustmord and Wargasm zijn pareltjes. De band was schijnbaar ook niet blij met de eindmix, dit is in ieder geval aangegeven door Sarah Jezebel Deva (destijds de zangeres) op een officieel Cradle of Filth-forum.

avatar van namsaap
Don Cappuccino schreef:

Deze herfst staat een jubileumeditie gepland die geheel geremixed is. Hopelijk krijgt de plaat dan de productie die het verdient.

avatar van Eddie
Als er inderdaad één plaat is die een re-mix verdient dan is het deze wel. De plaat wordt gelukkig overeind gehouden door het goede songmateriaal.

Ik hoop dat de re-mix de plaat eindelijk toch zijn recht laat komen.

avatar van Zagato
Destijds gekocht om het imponerende 'Cruelty Brought Thee Orchids', dat nog steeds als een huis staat. Er staan nog een aantal andere goede songs op dit album. Uiteindelijk is symphonic black metal toch niet helemaal mijn ding en bereikt CoF maar zelden mijn geluidsapparatuur. ***

Edit: net nog even geluisterd en de 'staccato' stukken in de zang gaan me snel tegenstaan.

avatar van gigage
CoF gaat dit hele album spelen van de zomer in Dokkum. Tijd voor een revisit

avatar van freitzen
Ja zag het ook, ben benieuwd hoe het in Dokkum klinkt. Dit album heb ik zo'n elf jaar geleden voor het laatst gehoord en toen beviel het voor geen meter. Inmiddels wel met iets meer metal bekend, het kan vast alleen maar meevallen.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Eddie schreef:

Ik hoop dat de re-mix de plaat eindelijk toch zijn recht laat komen.

Cradle Of Filth's 'Cruelty And The Beast' To Be Reissued In November - Blabbermouth.net

Het gaat er dan toch eindelijk van komen!!

avatar van Don Cappuccino
De remaster van Lustmord and Wargasm klinkt fantastisch, zoveel beter dan het origineel! Vooral de drumsound is er extreem op vooruit gegaan.

avatar van DargorDT
Wow! Dit wist ik niet eens... Ik kijk er reikhalzend naar uit. Stel je dit album eens voor met de moderne opnametechnieken... Dan zou dit misschien wel het hoogtepunt zijn in de totale CoF-discografie. Voor sommige fans is dat het al, zelfs met deze productie. Kun je nagaan...

avatar van Edwynn
Van mij mogen al die remixen en heropnames dood en begraven worden. Het liefst compleet af te slachten door de vazallen van de bloedgravin zelve. Oude magie is niet te vangen met wat digitale knoppendraaierij. Het is louter bedoeld om jonge kinders met verwende oortjes naar oude glorie te lokken.

Ja, drums klonken als een oude typemachine. En nu klinken ze als een typemachine die 3 x zo groot is. Nou..Hoera..

avatar van DargorDT
Je hoeft er niet naar te luisteren he?

Edwynn schreef:

Ik denk dat dit juist een van de weinige remasters is die niet vanuit zo'n oogpunt is gemaakt. Dit zei Sarah Jezebel Deva over het album op het Cradle of Filth-forum ten tijde van de tiende verjaardag van het album:

"I remember when I first heard it, Dani played it, I walked out with tears in my eyes, I had spent 25hrs working in the studio on that album and it sounded like I had my head in a toilet and most of my vocals you couldn’t hear. I walked out of Dani’s really angry, bumped into Nick [Barker, CoF’s drummer from 1993-99] and he said ‘You heard the album then’, I said ‘yeah, its fucking bullshit’ he replied ‘I know’. So yeah, most of us felt the album was ruined. The songs are amazing but the mix was an outrage in some of our eyes."

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Cruelty and the Beast blijft één van de beste albums van Cradle of Filth en juist door die unieke sound, is het tevens een album die gevoelig ligt. Zelf vind ik de productie geweldig, ook al moest ik in het begin ook zeker wennen aan de drumsound.
Sommige albums komen er juist mee weg met een 'slechtere' productie. Neem nou bijvoorbeeld Metallica's And Justice for All. Ook een album wat bekritiseerd wordt door de kale en klinische productie. Ik vind het juist wel tof klinken. Dat kale/klinische zorgt er namelijk voor dat het album ook behoorlijk in-your-face klinkt. Geen opsmuk, geen poespas, gewoon bam: rammen!!

Zo is het op een dergelijke manier ook gesteld met dit album. De productie geeft het album iets eigenzinnigs mee. Iets ongrijpbaars, een aparte sfeer. Dat maakt Cruelty...naast dat het al één van de beste albums uit hun discografie is, tot een uniek album. Uniek dankzij de sound. En als je door de aparte drumsound heen kan prikken, blijft er een prachtig album overeind staan. Zowel qua sound, sfeer als composities.

Want die composities liegen er absoluut niet om. Hier staan namelijk louter klassiekers op, zoals het grillige "Thirteen Autumns and a Widow". Of wat te denken van "Cruelty Brought Thee Orchids", wat naast het feit dat het één van de populairste Cradle-nummers allertijden is, ook nog eens waanzinnig goed en groots is. Daarnaast mogen pronkstukken als "Beneath the Howling Stars" en afsluiter "Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds)" ook zeker niet onvermeld blijven. En alles eromheen is natuurlijk ook van een prachtig duistere schoonheid zoals alleen Cradle of Filth ze kan maken.

Toegegeven, na Dusk... and her Embrace, was ik in eerste instantie ietwat teleurgesteld; iets van de kracht en epische intensiteit ontbrak voor mijn gevoel op dit album.
Maar zoals het een goed Cradle-album betaamt, bleek na herhaaldelijke beluistering de muntjes stuk voor stuk te vallen. En kwam dit album tot zijn volle wasdom.

Tot slot wil ik nog even stilstaan bij het feit dat op 1 november Cruelty and the Beast - Remistressed uitgebracht zal gaan worden: een volledig geremasterde en geremixte versie van een klassieker. Eentje waar de meningen nu al flink over verdeeld zijn en terecht. Want deze nieuwe versie zal ongetwijfeld veel voller en harder klinken dan het origineel, mede dankzij de drums die harder en voller zullen klinken. Dit bewijst de remaster van "Lustmord and Wargasm" die onlangs als voorproefje is uitgebracht.
Maar tegelijkertijd zal een stuk van de mystiek en eigenzinnigheid van de plaat ingeleverd gaan worden. Dat staat vast.
Toch ben ik stiekem toch benieuwd naar deze nieuwe versie van een klassieker.
Echter kan en zal niets deze klassieker uit 1998 in de weg staan. Cruelty and the Beast staat namelijk, ook na 21 jaar nog steeds als een huis. Nét niet zo goed als zijn voorganger, maar een dikke 4,5 is dit album het dubbel en dwars waard!!

Don Cappuccino schreef:

Daar begrijp ik helemaal niets van. Zo verschrikkelijk klinkt het allemaal ook weer niet. Wat dat betreft had Midian veel eerder een shiteproductie. Maar goed, artiesten zijn nu één keer geneigd om voortdurend naar perfectie te streven. Ook jaren na dato. Dat werkt zelden of nooit in mijn oren maar goed, da's subjectief natuurlijk.

avatar van gigage
De drums zijn inderdaad verbeterd ten koste van de toetsenpartij die nu in het verdomhoekje lijkt weggestopt, op basis van die ene track, dus . Tis dan ook niet snel goed met een remix . Het ene gaat meestal ten koste van het andere en altijd ten koste van de nostalgie.( En de dynamic range)

avatar van Metal-D78
Edwynn schreef:

Mijn favoriete nummer van deze plaat, Cruelty Brought Thee Orchids, is het voorbeeld van de belabberde geluid en dan met name het drumgeluid. Ik begrijp je afkeer van remasters, al heeft dat denk ik meer te maken dat remasters vaak als marketingtruc worden ingezet, maar deze plaat kan echt wel een oppoetsbeurt gebruiken zonder dat er sprake is van geschiedvervalsing. Midian heb ik beduidend minder gehoord. Zal eens checken.

avatar van rafke pafke
Midian blaast deze qua productie compleet weg.

avatar van Edwynn
Ja, maar mist verder van alles wat hier wel ruimschoots aanwezig is aan compositorische kwaliteit en atmosfeer. Een dikke bolide onder je reet wil niet meteen zeggen dat je dan ook goed kunt rijden.

Ergo, de iele productie heeft mij nooit echt gestoord.

avatar van Kronos
Een remix is als plastische chirurgie. Wat een verbetering van 'fouten' zou moeten zijn is voor wie ermee opgegroeid is vaak eerder een verlies aan charme en authenticiteit.

Dit was trouwens het eerste album dat ik ooit heb gekocht van Cradle of Filth. Ik zag weleens jongeren lopen met T-shirts van de band. Misschien daarom dat het me vooral iets voor hen leek. Maar met een kringloopkoopje wilde ik het wel eens proberen. En het was meteen prijs. Intussen heb ik de discografie compleet, uitgezonderd Thornography.

avatar van rafke pafke
Edwynn schreef:

Ergo, de iele productie heeft mij nooit echt gestoord.

Mij op zich ook niet echt want ik hou van beide albums. Maar het ging hier over de productie die is op Cruelty niet zo best. En het ontbreekt ook de charme van sommige stoffige lofi producties naar mijn smaak. Maar hier staan wel 2 van mijn favoriete CoF nummers op.

Kronos schreef:

Dat imago vond ik altijd wat teveel op jongeren gericht. Hun optredens trokken ook veelal vreemde types. Maar goed, muzikaal en conceptueel gezien is het allemaal goed voor veel amusement. En dat is wat telt uiteindelijk.

avatar van namsaap
Zojuist de remix voor het eerst beluisterd. Ik ben hier ongetwijfeld in de minderheid, maar ik vindt het een verademing om de nieuwe mix te horen. De balans van de mix is veel beter. De drums hebben een flinke botoxbehandeling gehad, maar zijn daardoor veel beter genietbaar.

avatar van Metal-D78
eens, de remix is een verademing. Geluid benadert wat mij betreft enigzins dat van de voorganger. ik ben er blij mee.

avatar van Flat Earth
Weet iemand iets over de packaging? Large.nl zegt jewel case (hekel aan), maar kan verder niks vinden.

Digipak

avatar van Edwynn
Ook als jewelcase. Allebei met enigszins verminkte coverart.

avatar van gigage
Het ean nummer verwijst inderdaad naar een jewelcase. Het platenlabel heeft niks in de store. De cof website meldt alleen cd en bij nuclear Blast wordt de digi niet toegevoegd in de titel. Dus jewelcase. Sorry voor de verwarring.

avatar van Flat Earth
Dan laat ik het bij een download.

avatar van Eddie
Ik ben toch wel positief verrast door deze plaat. Aanvankelijke had ik wat moeite om het vertrouwde, maar waardeloze, (drum)geluid te moeten missen. Het is aan de andere kant ook een beetje de charme van deze plaat. Echter, door de betere mix en productie komt de kwaliteit van deze plaat veel beter tot zijn recht. Ik heb alleen sterk het gevoel dat de drumpartijen volledig opnieuw zijn opgenomen, qua stijl vind ik het namelijk niet klinken als Barker (of hij moet destijds daadwerkelijk boven zichzelf uitgestegen zijn). Maar veel meer als Škaroupka.

avatar van Flat Earth
De zang is ook behoorlijk anders. Alsof er andere takes zijn gebruikt. Drums klinken wel geweldig.

avatar van Flat Earth
Deze release heeft mijn blackmetal vuur weer doen oplaaien. Cradle, Emperor, Immortal.. Winter is coming! Morgen met corpsepaint de intocht maar eens bijwonen..

Flat Earth schreef:
.. Morgen met corpsepaint de intocht maar eens bijwonen..

Hoe toepasselijk, maar een beetje overdone