Kohfie Konnect - HETISZOVER (2008)

Label: Noah's Ark

1. De Machinekamer (4:05)
  2. Kohfie Konnectz Level (3:08)
  3. Dubbel KO (2:24)
  4. BRRRAK (3:27)

met Papa J

5. De Echste (4:50)
  6. Crème de La Crème (3:22)
  7. Keihard (3:59)
  8. Blaas op M'n Fluit (3:39)

met Turk en Wudstik

9. Wow (3:26)
  10. Op 1 Line (4:10)
  11. Glotzbach (2:32)
  12. Geef Me Je Hand (2:58)
  13. Hetiszover (3:18)
BoordAppel schreef:
Duh.

Nederland / België. Hoezo België?

Harco
Watzegje schreef:

Dus?

avatar van BoordAppel
Dat is inderdaad geen reden om er België bij te zetten.

avatar van Stapler
Hm.. best wel overrated album.
Ik ben bang dat ik R&P gelijk moet geven.

avatar van Stapler
Ik heb een beetje het gevoel als of ik 13 keer hetzelfde nummer hoor.
Wel goed ofzo hoor.

avatar van nega
is weleen goed album, aleen teveel van "hetzelfde" goede wordplay/flow en punchlines gewoon

wie is die andere die rapt(jiggy ken ik wel)

avatar van thomzi50
Tenshun. Mee eens, voor mij veel te veel van hetzelfde; zou geen probleem zijn als ik het écht waardeerde, maar ik vind de punchlines vaak nogal gekunsteld en weinig overtuigend.

rico-bballer
Moet dit album nog checken, maar jiggy dje niet creatief. Sorry moet ik even op reageren.

''flow als een trein terwijl ik vaker niet spoor''

''talent is als juni het verschil tussen mei en juli''

''en als ik geen zin heb om 8 bars te schrijven schrijf ik er 2 en laat ze 4dubbel zinnig rijmen''

zegt genoeg toch?

Gekkenhuis
rico-bballer schreef:

''flow als een trein terwijl ik vaker niet spoor''

''talent is als juni het verschil tussen mei en juli''

Die heb ik al tig keer elders (in een andere strekking) voorbij horen komen.

avatar van platedraaier
Watzegje schreef:

Hij is in België als eerst uitgebracht.

Is hij al uit dan? In Nederland nog niet in ieder geval.

die punchlines die rico bballer opnoemt zijn misschien achterhaald, maar dat is logisch: jiggy heeft ze in 2004 geschreven

avatar van MJ_DA_MAN
Dit is me toch tig keer beter bevallen dan verwacht. Ik vreesde voor een album dat puur gericht was op onsamenhangende punchlines, maar dat is gelukkig niet zo. De teksten zitten vrij goed in elkaar en af en toe komt er een glimlach op je gezicht door de vele woordspelingen en punches (alhoewel ik geen enkele punch echt hard vond). Rappers zijn ook vrij goed, en Terilekst levert beats op niveau af voor deze plaat (die van BRRRAK bijv. ).

Edit: wel een aantekening dat de beats soms iets te hard staan ingesteld (of de raps te zacht), waardoor ik af en toe de rappers niet heel goed kan verstaan. Bijvoorbeeld kan ik in het refrein van het openingsnummer niet horen wat er wordt gezegd. Maar zoals ik al zei is dat maar heel af en toe en heb ik er geen last van gehad verder op een paar momentjes na.

Gekkenhuis
Ik vind er niet veel aan. Het doet me allemaal niet zo veel, enkele grappige teksten hier en daar. Verder is de productie op Keihard en HETISZOVER erg leuk, maar over het algemeen teleurstellend.

avatar van raf
raf
Eindelijk weer eens een lekkere Nederlandse Hiphop plaat. Grote klasse!

avatar van Sjaakspeare
Aan diegenen die twijfelen aan in hoeverre Jiggy Dje zich op basis van deze plaat 'Keyser Punchline' mag noemen: luister eens goed naar 'De Machinekamer'. Toch moet ik toegeven dat Jiggy vaak andersoortige wordplay gebruikt, niet alleen maar de dubbelzinnige woordspelingen waar 'punchline' naar verwijst. Zo gebruikt hij heel veel qua structuur volkomen alledaagse vergelijkingen (die dan wel creatief zijn over het algemeen; vooral wanneer hij aan de gang gaat met spreekwoorden en gezegdes is het geweldig) en af en toe een heuse metafoor (ook al zegt hij net als bijvoorbeeld Sticks, die er misschien twee op een album hanteert, er mee te strooien).

Ik vind dit album tekstueel in ieder geval zeer sterk; het heeft geen morele lading, het gaat niet echt ergens over, maar daar gaat het niet om. Wat we hier kunnen horen is een soort poezie dat volledig eigen is aan hiphop: brag 'n' boast van een dergelijk niveau dat je doorlopend in de war wordt geschud bij het teveel vasthouden aan gangbare taalstructuren. Het is echt kunst met taal, en niets meer; kunst om kunst. Ik hecht er dan ook waarde aan. Ik vind Jiggy Dje en Tenshun een waardevolle toevoeging aan de Nederlandse scene. Zeker omdat ze ook uitstekend kunnen flowen. Hoewel, ik heb er vaak veel moeite mee Tenshun te verstaan, wat ik dan wel weer een fikse aderlating vind.

avatar van Niek
Veel geschreeuw van (wellicht, zo lees ik dan) harde punchlines op weinig subtiele beats. Nee, totaal niet mijn ding. Een milde 2,5

avatar van Urbanoetang
Zucht. Originaliteit is weer ver te zoeken. Leuke wordplay af en toe, maar niets nieuws onder de zon. Productioneel aardig. Voorlopig ben ik nederhop nog steeds af. Dat brag 'n boasten de hele tijd Typhoon moet de scene maar eens redden.

avatar van MJ_DA_MAN
Binnenkort een nieuwe 0118; die zullen interessantdoenertjes als Ty maar weer eens met de grond gelijk maken . Of de Nederlandse hiphopscene dood is weet ik niet, luister er namelijk niet veel naar.

Relax

Harco

Zo worden die punchlines heletijd uitgevoerd, heel vervelend.

Inderdaad. Dat had ik ook al aangekaart in het punchline topic op het forum.

avatar van Fidelodelientje
Prima album;

Weinig diepgang en dat mag af en toe ook wel eens. Jiggy en Tenshun terecht de keyser en tsjaar punchline. Het is de mannen aardig vaak gelukt een glimlach op m'n gezicht te toveren met rake punchlines. En daarbij komen de beats van Terilekst KEIHARD.

4.5*

JEEE

avatar van Sjaakspeare

Zo worden die punchlines heletijd uitgevoerd, heel vervelend.

Ja, daar begin ik mij inmiddels ook tergend aan te storen. Tenshun doet eigenlijk niks anders. Het zijn gewoon banale vergelijkinkjes eigenlijk, hoe spitsvondig ze ook mogen zijn. De continue eenheid van vorm is te slaapverwekkend. Gelukkig had ik al lang besloten dit album niet erg aandachtig te gaan beluisteren. Punchlines zijn sowieso niet lang houdbaar.

dion_odinot
Rhythm & Poetry schreef:
Helaas is Jiggy Djé zo oncreatief als een doe-het-zelf pakket van de Ikea.

hierbij benoem ik R&P tot de nieuwe punchline-keizer

avatar van MAS
MAS

Zo worden die punchlines heletijd uitgevoerd, heel vervelend.

Daar heeft Tenshun inderdaad een handje en ik begrijp dat mensen dat irritant gaan vinden. Luister het album al niet meer zo vaak meer. Toch geen verlaging van stem want als ik het opzet kan ik toch elke keer weer genieten van de vloedgolf aan punchlines die over je heen komt.

5 sterren. Ik vind dit de beste nederlandse hiphop. Eerste luistersessie was ik teleurgesteld, maar na goed luisteren ben ik meer dan tevreden; daarom dit oordeel. de beats zijn veelzijdig, evenals de teksten. Maar moet wel toegeven dat Tenshun op een gegeven moment heel veel 'net als' gebruikt.

Sjaakspeare schreef:

Vind dit wel meevallen. En misschien moet je meenemen in je oordeel dat de man Jiggens dit pas heeft geschreven nadat Tenshun alles al had opgenomen. Hij had dus een lastigere taak, modat hij sommige woorden moest laten aansluiten op Tenshun's tekst (tenminste, dat las ik in een interview, volgens mij statemagazine). Bovendien heeft hij qua woordspelingen niets te bewijzen, dat wisten we al. Zoals hij al aan funkiblog melde heeft hij juist geprobeerd dit album net iets anders te komen, dus meer op de delivery en flow te letten. Maar hij heeft alsnog harde punchlines er tussen zitten.

avatar van J.C.
Gotver wat is die beat van 'de echtste' vet, headbangen verplicht

avatar van 'State Of Mind'
MJ_DA_MAN schreef:

Hier komt ie dan de beruchte:

avatar van MJ_DA_MAN
Fijn om hem ook eens te ontvangen. Maar de niet al te beruchte '' '' was te hoog gegrepen voor je brein?

avatar van 'State Of Mind'
MJ_DA_MAN schreef:

Nee dat niet, maar ik nam wel aan dat je het serieus bedoelde omdat je Typhoon niet veel bijzonders vindt. Dus ga ik ervan uit dat je die opmerking niet ''met een knipoog'' maakte.