Henny Vrienten - Het Geheim van Delft (1994)

Score
Label: Fanfare

1. Het Gezin (1:51)
  2. De Pianojuffrouw (2:15)
  3. ''Met Mijn Dochter?!'' (1:55)
  4. Verlaten en Verbannen (2:26)
  5. Den Insluiper (1:37)
  6. Oude Veete (1:26)
  7. Het Nachtcafe (1:32)
  8. Leo's Thuiskomst (2:13)
  9. Schijnbare Weelde, Nijpende Zorgen (2:38)
  10. Een Schitterend Debuut (1:47)
  11. ''Ik Heb Ongelukkig Gespeculeerd'' (1:13)
  12. Annie en Leo (2:24)
  13. ''Help...Help!!!'' (8:08)
  14. Vader Valsch Beschuldigd (1:48)
  15. Lilly Pleit voor Annie (0:50)
  16. Het Verdriet (2:35)
  17. ''Waar Is het Geheim?'' (1:43)
  18. ''Brand...Brand!!!'' (0:55)
  19. Lilly en Annie (4:25)
  20. Het Valsche Delftsch Recept (4:15)
  21. ''Die Kleine Duivelin'' (1:10)
  22. De Achtervolging (4:40)
  23. Wild Draaiende Wieken (1:27)
  24. Ongedeerd in Veilige Haven (1:16)
  25. Vrijgesproken en Herenigd (1:11)
neo
Er werd een kopie van de film (oorspronkelijk uit 1917) teruggevonden, maar er moest weer muziek bij, daar was immers niks van overgebleven.Vrienten kwam erbij en schreef aardige composities en nam deze op in de Vara studio..Vrienten zelf zei dat hij deze keer geen ondersteuning wou zijn maar een score die echt meegaat met de beelden.De piano is die meehopper.Maar de score wil volkomen boeiend: te vaak gebruik van piano, wat niet slecht hoeft te zijn.In ''De achtervolging'' is het perfect.Regelmatig klinken de stemmen van de film erdoorheen, wat ook zeer irriteert.Wat gebeurt er nu weer vraag je je af: oh brand, help help, nu zijn ze weer aan het lachen.De componist kreeg de kans om ruim 57 minuten te componeren voor de film, waarmee gelijk zo'n beetje de heel film van muziek voorzien is; de film duurt 70 minuten.Wat aangeeft dat de muziek letterlijk en figuurlijk haast constant meehopt met de beelden.Mooi verzorgd is het bijgesloten info boekje met mooie foto's en een samenvatting van de film, maar helaas minimale score info.3 sterren

neo
Fay Lovsky pingelde voor deze score vanachter de piano, om nuttige extra informatie te verschaffen....