Add N To (X) - On the Wires of Our Nerves (1998)

Electronic / Avant-Garde
Label: Mute

1. We Are Add N to X (2:14)
  2. Murmur One (7:07)
  3. Sound of Accelerating Concrete (4:02)
  4. Gentle Germans (2:31)
  5. The Black Regent (6:58)
  6. Planet Munich (2:04)
  7. King Wasp (3:36)
  8. Orgy of Bubastus (5:16)
  9. Grey Body, Green Gun (5:03)
  10. On the Wires of Our Nerves (5:28)
  11. Hit Me (6:00)
  12. Sir Ape (4:45)
thejazzscène
Die cover

avatar van Ataloona
Add N To (X) mag zichzelf toch wel een opvallende band noemen. Niet alleen de cover valt op, maar ook de muziek. De cover sluit (tot mijn verbazing) goed aan met de muziek. Alsof ze de luisteraar met hun muziek weer tot leven willen wekken.

Add N To (X) bestaat uit 3 personen: Barry Smith, Ann Shenton en Steve Clayton. Het trio gebruikt vaak slechts 3 instrumenten die soms door andere instrumenten worden aangevuld. Analoge keyboarden spelen de hoofdrollen, maar ook de vocoder en de elektrische drums worden uit de kast getrokken. Dit levert een verbazinwekkend goed album op. Ze halen hun inspiratie vooral uit artiesten en bands als Klaus Schulze, Kraftwerk en Cabaret Voltaire, maar ook uit jaren 80 elektro-popbands zoals bijvoorbeeld Human League of de elektrische discomuziek van Giorgio Moroder. Voeg daaraan ook nog eens punk en futuristische rockmuziek toe en je hebt Add N To (X).

On the Wires of Our Nerves (Mute, 1998) is vooral een erg duister album met futuristische bliepjes, harde (punkachtige) elektronische escapades, ruige beats en vage krakende geluiden. Keiharde elektronica dat niet in te delen valt in een hokje. Add N To (X) slaagt er eigenlijk zelfs in om een nieuw ''iets'' te creëren. Een unieke tak in de elektronische muziek. Voor de liefhebber dus en het is eigenlijk gewoon schandalig dat dit hier op MusicMeter, de muzieksite voor liefhebbers, tamelijk genegeerd wordt. Ga dit luisteren als liefhebber van electronic zou ik zeggen!

Absolute hoogtepunten zijn het heerlijke - soort van - dancenummer Murmur One (absoluut hoogtepunt in de elektronica), King Wasp, On the Wires of Our Nerves en Hit Me. 4,5*