Extrawelt - Schöne Neue Extrawelt (2008)

Duitsland
Dance / Electronic
Label: Cocoon

1. One Tree Hill * (7:40)
  2. Dark Side of My Room (7:38)
  3. Wippsteert (7:46)
  4. Messy Machinery * (7:23)
  5. Must Attack (6:27)
  6. Trümmerfeld (7:03)
  7. Wolkenbruch (7:21)
  8. Added Planet (5:47)
  9. Kurt Curtain (Skit) (1:11)
  10. Daten Raten (6:30)
  11. Lost in Willaura (5:28)
  12. Homing * (7:38)
avatar van Leonard91
Heb hier hoge verwachtingen van, vond Extrawelt tot nu toe altijd een erg sterke act. Hij is al te pindakazen. Mooie hoes alvast.

Hmm, Extrawelt is best tof, maar voor mij echt iets van 2, 3 jaar geleden. Vraag me af of het me nog steeds/weer kan boeien.

avatar van luc011190
Goed dat deze is toegevoegd

Dat is het positieve (en die hoes inderdaad!), het negatieve is dat dit album ontzettend tegenvallend. Oude nummers van Extrawelt waren echt geweldig (Fernweh!), maar die zijn geen van allen op dit album terug te vinden. Dit valt opzich te waarderen, waar het niet dat de nieuwe nummers nogal tegenvallen. De melodie is er voor een groot deel uit en de snelheid en hardheid zijn nogal toegenomen. Van dee Extrawelt die ooit op Border Community releasde (Soopertrack!) is hier niets meer op terug te horen.

Het valt evenmeer nog meer tegen doordat ik ze deze zomer op Sonne Mond Sterne zag en dat was zo'n supergruwelijke live-set. Was echt al om 11 uur 's avonds (we 'moesten' nog ong 12u) en ik was compleet kapot en weggeblazen na hun wereldset. Echt massahysterie was dat. Die live-set bestond ongeveer voor 50/50 uit oude bekenden en nieuwe onbekende nummers, maar het gekke is dat ik ook die nieuwe nummers niet herken. Die waren namelijk ook best melodieus (meer in de lijn van de oude), en dat lijkt hier totaal niet op. Misschien wilden ze hier een hard en duister concept maken en komen die tracks later weer op EP's op een ander label ofzo.

Maar misschien moet ik deze nog vaker luisteren

De lui van Extrawelt maken ook wat stevigere platen onder de naam Midimiliz. Wellicht dat het meer die kant opgaat nu?

avatar van luc011190
2,5 > 4

avatar van Goodfella
Haha, snapte al niet zoveel van je verhaal

tuktak
ghehe, wilde hier gister al een 4 neerzetten, verdient deze plaat zeker wel. een lekker sfeervol plaatje nl. afwisselend, zonder zijn geheel te verliezen.

avatar van Goodfella
Waar die ándere Welt met hun nieuwe album wat mij betreft compleet faalt in het neergezetten van donkere sferen, slagen hun oosterburen juist op alle fronten. Geen gejengel hier, maar prachtige, vanuit een diepe muziekoceaan opborrelende melodieën, en nog dansbaar ook. Dikke 4*

avatar van Antie
Dit is toch wel een groeiertje.
De eerste maal dat ik dit beluisterde klonk het niet speciaal.
En had ik meer een gevoel van "dit heb ik al genoeg gehoord".
Maar na enkele luisterbeurten komen de achtergrondbliepjes
opzetten.
En dat is juist waar "extrawelt" zo gekend voor is.
En ze onderscheid van de doorgaanse minimal.

avatar van johanfcu
Sinds gisteren luister ik er non-stop naar. Het viel me op dat het een hele andere stijl heeft dan de setjes die ik gewend was. Niet meer de overheersende bas. Het doet me denken aan Trentemøller. Maar het went wel en ik begin het album steeds meer te waarderen. Voorlopig een kleine 4*.

avatar van Leonard91
Haha luc, 2.5>4>3.5, ik ben benieuwd waar het nu heegaat!
Ik vind dit alvast een fijn album, en met een gemiddelde van 4* na 9 stemmen ben ik blijkbaar niet de enige. Extrawelt heeft de prachtig opgebouwde nummers met melodieën en stuwende baslijnen (Fernweh, Titelheld, enz.) overboord gegooid zonder dat ze er veel slechter van zijn geworden.
De bas is nog steeds erg aanwezig maar het is iets minder stuwend, en in de meeste nummers zitten allemaal nootjes verstopt die als het ware af en toe naar beneden vallen. Na de eerste twee nummers wordt het een beetje eentonig maar bij Trümmerfeld wordt de draad weer goed opgepakt. Het album is redelijk afwisseld en tegelijkertijd erg samenhangend, er hangt over alle nummers een gelijke sfeer.
Al met al vind ik het oude werk van Extrawelt nog steeds beter, maar dit mag er ook wezen. Disttheme kondigde dit album eigenlijk al aan, en muzikale verandering is natuurlijk meestal ook toe te juichen dus ik kan niet klagen.

avatar van johanfcu
ik ben dit album leuker gaan vinden. Alles valt nu op zijn plek en het donkere van dit album spreekt me aan. De toon is gifzwart. Tegelijkertijd lijkt of elk bliepje, slagje of toontje klopt. Ik heb ergens gelezen dat ze in totaal 2 jaar aan dit album gewerkt hebben en dat hoor je er duidelijk in terug.

Toptracks: Lost in Willuara en Must Attack.

luc011190 schreef:

Ik vind dat Extrawelt een van de meest herkenbare sounds heeft binnen de techno-scene. De heerlijke stuwende baslijnen, met daaroverheen subtiele melodielijntje en de heerlijkste effecten. Deze plaat is voor mij top-10 materiaal. Ik moet alleen nog even kijken welk plekje ik binnen die top 10 ga reserveren voor deze heren.
De sets zijn ook van buitengewone klasse. Aankomende zaterdag te bewonderen tijdens het Amsterdam Dance Event.

avatar van johanfcu
Nou ik begrijp wel wat hij bedoelt. Bij soopertrack heb je één constant aanwezige bassline. Die bassline was kenmerkend voor het pré-schöne neue extrawelt tijdperk. In elk nummertje zat ie er in en werd er steeds een andere twist aan gegeven. Een goed voorbeeld hiervan is Titelheld. De beste nummers hàdden zo'n bassline. Op dit album is het anders. Hier zijn maar een paar nummers die een overheersende bassline hebben. Die dat niet hebben zijn bijvoorbeeld de nummers 1,3,6. De bass is er wel, maar neemt niet meer zo'n prominente plaats in.

avatar van peterb
Mee eens, er is wel iets veranderd, maar om te zeggen dat er van de vroege Extrawelt niets meer is terug te horen vind ik wat overdreven. Nog altijd zeer herkenbaar wat mij betreft. luc011190 heeft overigens wel een uitstekende smaak wat mij betreft, heb een paar mooie plaatjes in mijn collectie aan hem te danken.

johanfcu schreef:

Luc heeft het over Soopertrack en dat is toch een wat afwijkend nummer, vind ik. Een stukje sneller dan hun latere tracks en ook een track die continu blijft 'bijbouwen' . Misschien een invloed van hun Midimiliz project die volgens mij wat populairder zijn in de goa-scene (heb overigens helemaal niets met goa verder). Na Soopertrack werd het toch wat gewoner (inclusief standaardgeluiden) allemaal, al heb ik dit album niet beluisterd (alleen de singles die hier nog aan vooraf gingen).

avatar van dj maus
Waarom gaat het hier zo veel over Soopertrack, terwijl dé klassieker van Extrawelt juist Zu Fuss - de b-kant daarvan - is?

Van mij mochten ze wel wat meer in díe richting gaan!

dj maus schreef:
dé klassieker

Persoonlijke klassieker of ergens anders op gebaseerd? Ik vind Zu Fuss ook heel erg fijn, maar soopertrack toch echt wel een tandje beter (en dansbaarder). Is denk ik ook niet voor niets blikvanger van de EP (kant A).

Deze plaat weer eens opgelegd en het blijft genieten geblazen. Ik hoop op een vervolg en ben benieuwd of ik morgen naar aanleiding van hun set beter kan inschatten welke richting ze op gaan.

avatar van dj maus
Soopertrack heeft op meer compilaties/mixen gestaan dan Zu Fuss, dus was in ieder geval populairder.

Maar Soopertrack is gewoon een standaard minimal-track anno 2005.

Zu Fuss is tijdlozer, kan bijvoorbeeld anno 2009 nog net zo goed mee in een dubstep-, broken beat of electroset. En de Mutter Mix is een sterk staaltje ambient dub. En daarom dus een klassieker.

avatar van peterb
Soopertrack een standaard minimal-track anno 2005 noemen vind ik wel wat ver gaan. Ik heb weinig minimal-tracks gehoord die zo ragfijn beats in de roos, een brommende baslijn en kers-op-de-taart-achtige effecten weten te combineren. Ik geef toe, tamelijk subjectief allemaal, maar de impact die deze track heeft tijdens optredens is enorm, mensen gaan massaal naar voren en er gebeurt iets met de mensen in de zaal. Soopertrack vertoont in zalen vele kenmerken van een klassieker.
Misschien was het allemaal al een keer gedaan en misschien is Zu Fuss meer zijn tijd vooruit, maar de eerste keer dat ik Soopertrack hoorde weet ik nog precies, de eerste keer Zu Fuss is me ontschoten. Soopertrack: wel eens gedaan dus, maar wat mij betreft nog nooit zo goed en vrees dat dat ook niet meer gaat gebeuren.

avatar van Nostak
Heb ze dit weekend aan het werk gezien op Tomorrowland en amai, wat een heldenset was dat! Samen met Richie Hawtin beste act van het weekend!