Martin Orford - The Old Road (2008)

Label: Giant Electric Pea

1. Grand Designs (9:58)
  2. Power and Speed (5:58)
  3. Ray of Hope (3:53)
  4. Take It to the Sun (5:26)
  5. Prelude (1:36)
  6. The Old Road (8:37)
  7. Out in the Darkness (6:27)
  8. The Time and the Season (10:46)
  9. Endgame (5:20)
avatar van Marco van Lochem
Wat een geweldige opvolger van "Classical music and popular songs". Mooie gedreven songs, geweldig gezongen door hemzelf, maar ook Steve Thorn en John Wetton. Tevens is het gitaarwerk om van te smullen, John Mitchell speelt veel en vaak!!!! Toegankelijk, uitgesponnen, maar melodieus. Topplaat!!! Jammer dat Orford gestopt is met IQ en dat hij zich wil terug trekken uit de muziekscene, vanwege het downloaden. Koop dit album en misschien komt hij terug op zijn besluit.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik ben geen fan van ligbaden. Een "warm bad" is vaak prettig als je erin stapt, maar al (te) snel komt er een onprettig soort loomheid over je, wordt het water lauw en wat dies meer zij.

Neoprog roept meer dan eens de associatie met een warm bad op, met helaas ook meer dan eens de hierboven geschetste nadelen. Op The Old Road blijft het water echter 58 minuten warm. Volle klanken, melodieën die van meeslepend naar opzwepend en dan weer terug naar meeslepend gaan en een absolute sterrencast die de oud-Jadis en -IQ-toetsenist ondersteunen. Hoogtepunten: Grand Designs, Out in the Darkness, het instrumentale Power and Speed en het titelnummer.

Schaamteloos conservatief... en een prachtig album!

avatar van Rinus
Pracht plaat. Meer hoef ik er niet over te zeggen.

Ozric Spacefolk
Een en al IQ, wat ik hier hoor... Alleen Nicholls ontbreekt... Composities zijn grandioos en het spel virtuoos...

avatar van Aproxis
Casartelli schreef:

Schaamteloos conservatief... en een prachtig album!

Noem me een verspiller, maar ik laat vaak wat water weglopen en zet de hete kraan aan om het bad iets langer warm te houden. Geen idee hoe ik dat dan weer zou kunnen gaan associëren met neoprog :/

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Aproxis schreef:
Dat veel, met name recentere, neoprog toch een beetje als verspilling van cd-capaciteit voelt?

avatar van Aproxis
Casartelli schreef:

Dat zeker, maar ik denk ook wel eens dat sommige albums wat sterker zouden zijn als ze iets in werden gekort. Dus laat een grote hoeveelheid weg en doe er een klein beetje heets bij, zodat het de hele zit een aangenaam bad blijft.