Marianne Faithfull - Easy Come, Easy Go (2008)

Alternatieve titel: 18 Songs for Music Lovers

Label: naïve

1. Down from Dover (4:44)
  2. Hold On, Hold On (2:58)

met Chan Marshall

3. Solitude (5:25)
  4. The Crane Wife 3 (3:58)

met Nick Cave

5. Easy Come, Easy Go (3:14)
  6. Children of Stone (8:04)

met Rufus Wainwright

7. How Many Worlds (3:40)

met Teddy Thompson

8. In Germany Before the War (4:07)
  9. O O Baby (8:16)

met Antony Hegarty

10. Sing Me Back Home (5:04)

met Keith Richards

11. Salvation * (6:07)

met Sean Lennon

12. Black Coffee * (5:40)
  13. The Phoenix * (2:16)
  14. Dear God, Please Help Me * (4:29)
  15. Kimbie * (4:39)
  16. Many a Mile to Freedom * (5:11)

met Jenni Muldaur en Teddy Thompson

17. Somewhere (A Place for Us) * (4:15)

met Jarvis Cocker

18. Flandyke Shore * (3:10)

met Kate & Anna McGarrigle

Dat was mijn tweede reactie toen ik zag wie er eigenlijk allemaal meedoen op deze nieuwe van Marianne Faithfull.
In eerste instantie had ik het niet eens door. 'Ha, een nieuwe Faithfull, leuk, zeker na die heerlijke laatste cd van haar' dat was namelijk mijn eerste reactie.

Ongelooflijk veel favorieten van mij doen hier mee. Ik noem een Nick Cave, Antony, Rufus Wainwright, Teddy Thompson of Kate & Anna McGarrigle.

Het zijn allemaal covers op deze dubbelaar:

"Down from Dover", (originally by Dolly Parton)
"Hold On, Hold On", with Cat Power (originally by Neko Case)
"Solitude" (originally by Duke Ellington & Eddie DeLange)
"The Crane Wife", with Nick Cave (originally by The Decemberists)
"Easy Come, Easy Go" (originally by Bessie Smith)
"Children of Stone", with Rufus Wainwright (originally by The Espers)
"How Many Worlds", with Teddy Thompson (originally by Brian Eno)
"In Germany Before the War" (originally by Randy Newman)
"Ooh Baby Baby", with Antony Hegarty (originally by Smokey Robinson)
"Sing Me Back Home", with Keith Richards (originally by Merle Haggard)
Disc 2

"Salvation", with Sean Lennon (originally by Black Rebel Motorcycle Club)
"Black Coffee" (originally by Sarah Vaughan)
"The Phoenix", with Kate & Anna McGarrigle (originally by Judee Sill)
"Dear God Please Help Me" (originally by Morrissey)
"Kimbie" (originally by Jackson C. Frank)
"Many a Mile to Freedom", with Jenni Muldaur (originally by Traffic)
"Somewhere (A Place For Us)", with Jarvis Cocker (originally by Leonard Bernstein and Stephen Sondheim)
"Flandyke Shore", with Kate & Anna McGarrigle (traditional, but sung famously by Nic Jones)

Ik durf nu wel te stellen dat dit er eentje is waar ik momenteel reikhalzend naar uitkijk!

Pas overigens op want er verschijnt een enkele cd met 10 tracks en een dubbelaar zoals hier weergegeven met een bijgeleverde dvd.

avatar van riiiiiiiii
WAUW dit is inderdaad iets om naar uit te kijken!

te beluister(pal)en

1e indruk:
mooie kapotte stem stukken,
mooie begeleiding( vooral de contrabas)
samenwerkingen voegen niet altijd iets wezenlijks toe.......maar het contrast tussen de stemmen van mevrouw Faithfull en Anthony Hegarty pakt wel mooi uit.
'Sing Me Back Home' , een country uitstapje met de heer Richards, past mooi bij de stem van de diva.

' Down from Dover' en ' Ooh Baby Baby' vooralsnog de prijsnummers.

Op de luisterpaal?

Stem volgt snel

Jazeker ,
d.w.z. de eerste tien nummers

Vandaag even opgezet in de winkel. Klonk veelbelovend.

avatar van beaster1256
ja, lijkt me zeer interessant , t' zal weer moeilijk zijn om aan de dubbelaar te komen denk ik

avatar van devel-hunt
Deze oude diva wordt met de jaren alleen maar beter. Oude wijn dus. Zijn veel platen vanaf Broken English ernstig goed en haar laatste uit 2003 giga goed ben ik gezien de mensen die hier op meewerken wel reuze benieuwd hoe deze gaat klinken, maar als je de lijst zien kan deze plaat al bijna niet tegenvallen.

beaster1256 schreef:

Welnee: zelfs op bol.com kun je kiezen tussen de enkele cd en de driedubbelaar (incl. dvd). En ik zag die keuze op andere sites ook.

Daarnaast ligt 'ie ook in zo ongeveer iedere winkel.

avatar van thebestfreaks
Deze dame levert de laatste tijd inderdaad hele mooie platen af. En wat een prachtig lijstje aan collegae heeft ze opgetrommeld. Ook deze keer ook een mooie keuze aan covers. De samenwerkingen staan duidelijk in dienst van mw Faithfull. Ik had met name Nick Cave graag een grotere rol zien hebben, maar ja, uiteindelijk gaat het om de uitvoeringen als geheel, en die zijn prima. Ik vind vooral Morrisseys 'Dear God Please Help Me' naar grote hoogten getild.
Als je hem zonder cd2 koopt, heb je wat mij betreft maar een halve cd gekocht ..

De stem heeft iets maar na een aantal nummers heb ik het wel wat gehad.

Een beetje een gemiste kans.

avatar van muziekobsessie
voorlopig een 4, duet met rufus blaast je van je stoel, hoe mooi kan muziek zijn. Terwijl ik hem meestal een zeurpiet vind.

Een driedubbelaar of de gewone cd: het was voor mij niet lang twijfelen ook al is de verpakking weer zo'n gammele kartonnen versie.
Okee: een dvd met daarop een documentaire kan mij op zich gestolen worden en zal ooit misschien nog wel eens bekeken gaan worden, maar de 2 cd's daar gaat het uiteraard om. Wel twee gevaarlijke cd's want we hebben het over, jawel, covers.

Gelukkig neemt de Dolly Parton cover Down from Dover al heel veel twijfels weg: wat een soulvolle versie is dit geworden zeg (met dank aan de blazers). Marianne solo, zonder enige grote naam die haar ondersteunt: fantastisch!
Dit album is haar eerste hernieuwde samenwerking met Hal Willner sinds het album Strange Weather. Ze mag het vaker doen want ook Hold On, Hold On met Chan Marshall van Cat Power gloeit volop. Warren Ellis is te horen op de viool en Sean Lennon speelt hier gitaar. Of hij verantwoordelijk is voor de felle solo weet ik niet.
Solitude is een nummer van o.a. Duke Ellington en je baadt al gelijk in een warm bad. De rokerige stem van Faithful leent zich uitstekend voor deze crooner.
Marianne Faithful had nog nooit eerder gehoord van The Decemberists. Het was Hal Wilner die haar kennis liet maken met de nieuwe composities op dit album en ze vond het geweldig. The Crane Wife 3 krijgt dan ook een liefdevolle behandeling van haar. Dol als ik ben op strijkers kan ik daar dus ook mee in mijn nopjes zijn. Jammer dat de bijdrage van Nick Cave heel sober is: je hoort hem wel, maar zeker niet prominent. Ach, op het vorige album droeg hij ook al zijn steentje bij: op zich allemaal al mooi genoeg en ook een bescheiden Cave is een goede Cave.
Titelsong Easy Come, Easy Go is bluesy, jazzy en past wonderwel goed tussen de rest op dit album. Sowieso een sterke kant want nergens valt een nummer uit de toon en sluiten ze goed op elkaar aan en dat vind ik knap voor zulke uiteenlopende nummers die nog covers zijn ook.
Ook Espers was een band die niet bekend was bij Faithfull. Blij dat het dat nu wel is want op dit duet met Rufus Wainwright krijgen we ruim 8 minuten de tijd om onszelf onder te dompelen in een rijk nummer genaamd Children of Stone. Rufus een zeur? Nooit last van gehad! Ook hier is het juist Faithfull die de hoofdrol blijft opeisen en waar de gastartiest zich dienstbaar opstelt.
Het Brian Eno nummer How Many Worlds heeft iets baroks, kamerorkest-achtigs wat later omgezet wordt in breed uitwaaierende arrangementen. Teddy Thompson (alweer zo'n favoriet van mij) mag hier mede de vocalen verzorgen. Ook hij doet dat weer heel bescheiden.
Randy Newman schreef In Germany Before the War en is hier een statig nummer geworden dat me langzamerhand in zijn greep heeft weten te krijgen. Je moet hier echt goed je concentratie bij houden en dan krijg je een prachtig nummer. Mocht Marc Almond weer een numer willen coveren dan zou dit hem heel goed passen denk ik.
Met de titel O O Baby is wat vreemds aan de hand. Op de hoes staat het geschreven zoals hier, maar in het boekje is het Ooh Baby Baby. Vreemd, maar lekker boeiend zeggen we dan want hiet steelt Antony de show. O ja: Antony 'hallo daar zijn we weer'. Hoe vaak Antony ook zijn medewerking verleent aan andere artiesten, het blijft telkens weer geweldig te horen hoe hij nummers naar zich toe trekt. Voor het eerst op dit album dat Faithful een pas opzij moet doen, maar de 2 vullen elkaar hoe dan ook uitstekend aan op dit Smokey Robinson nummer.
De enkele cd-versie sluit vervolgens af met Sing Me Back Home. Haar oude maatje Keith Richards is hier te horen op gitaar en zingt een moppie mee. Een heerlijke afsluiter is het zeker, maar de diehards gaan natuurlijk gewoon door met de extra cd die van start gaat met Salvation waar Warren Ellis weer te horen is op viool. Het is lekker slepende rock waar Faithfull wel raad mee weet.
Black Coffee heeft een jazzy nachtclub-uitstraling en daar past haar stem uitstekend bij.
The Phoenix is wat liever en meer folky. Sean Lennon speelt hier gitaar en zingt mee op de achtergrond.
Naar het Morrissey-nummer Dear God Please Help Me was ik erg nieuwsgierig omdat dat nummer wat mij betreft niet meer valt te evenaren. Faithfull blijft redelijk dicht bij het origineel maar zoals ik al verwacht had: dat blijft een stuk beter dan deze versie. Absoluut niet slecht gedaan, maar Morrissey is te karakteristiek en dat blijft door je hoofd rondspoken.
Kimbie is een traditional en heeft een arrangement gekregen van Marc Ribot en Jackson Frank. Het vormt een rustig tussendoor nummertje dat heel klein staat te wezen tussen alle grote broers en zussen op dit album en juist daardoor weet op te vallen.
Many a Mile op de hoes, Many a Mile to Freedom in het boekje: maakt niet uit want het begint al schitterend met een klarinet-solo. Jenni Muldaur en Teddy Thompson verzorgen hier de backing vocals. Mooi nummer met een zwoel orgeltje en zoals al gezegd klarinet.
Somewhere kennen we ook als Somewhere (A Place for Us) en dat staat ook in het boekje zo vermeld. Maar het probleem dat ik met deze Bernstein-klassieker heb is dat het al zo vaak gedaan is. Hier krijgt het een jazzy behandeling en mag Jarvis Cocker in duet met Marianne Faithfull. Mooi, maar eerlijk gezegd ken ik het nummer nu wel.
Flandyke Shore sluit deze tweede cd af en hier valt de accordeon op. Kate & Anna McGarrigle staan haar hier in bij en doen dat als vanouds geweldig. Wat een heerlijk nummer is dit toch.

Daarmee rijst natuurijk de vraag of je er verstandig aan doet iets meer geld neer te tellen voor een extra cd en dvd. Zoals gezegd hoeven dvd's van mij niet zo: die kijk ik 1 keer en dat was het dan, maar die 2e cd is absoluut de moeite waard en hoort er gewoon bij.
Het is de tweede keer dit jaar dat een cover-album het enorm goed doet bij mij. Little Annie (ook al zo'n doorleefde stem) bracht in januari het schitterende When Good Things Happen to Bad Pianos uit en Marianne Faithfull sluit hetzelfde jaar af met Easy Come Easy Go.
Nu ik dit een paar keer beluisterd heb in cd-kwaliteit (niks luisterpaal of iets dergelijks) kan ik concluderen verslingerd te zijn geraakt aan deze cd en daarom doe ik er vanaf nu een halfje bij en zet ze een stevige aanval in op mijn top 10 over 2008. Of ze het daadwerkelijk gaat halen is nog af te wachten maar ze maakt bij deze wel degelijk een goede kans.

beaster1256 schreef:

Verdorie, ik wist niet dat er een dubbele/langere versie van bestaat... Mijn album eindigt na track 10...

Enfin, ik doe het er maar mee, misschien dat ik later de uitgebreide versie in huis haal en deze dan cadeau doe of zo...
Prachtig sfeervol album, de gebroken stem van La Faithfull verveelt me nooit, de productie is uiterst verzorgd, de songs erg intens, dit klinkt allemaal erg rootsy en prima.
James, breng de Whiskey eens vlug!

****

avatar van beaster1256
ik ga voor de dubbele morgen in middelburg , naar het schijnt zou er zelfs een dvd bij zitten , maar dat weet ik niet zeker .

beaster1256 schreef:

Als je mijn stuk goed gelezen had zou je nu moeten weten dat je 2 keuzes hebt: of de enkele versie met 10 nummers, of een driedubbelaar met 2 discs en 1 dvd

Father McKenzie
aERo, we zullen in het vervolg je stukken beter doorlezen!

avatar van Oldfart
Wat kostte de driedubbelaar?

Father McKenzie
De plaat staat hier mooi te spelen, en ik bedenk; eigenlijk zou dit een Tom Waits plaat kunnen zijn, in feite is Marianne Faithfull het vrouwelijk equivalent van die andere mannelijke nachtbraker dus....

avatar van riiiiiiiii
Oldfart schreef:
Wat kostte de driedubbelaar?

die van mij iets van een 19 euro

Kid A(cid)
Father McKenzie schreef:

Die andere mannelijke nachtbraker... Ik neem aan dat het woord "mannelijke" hier weg kan.

Even on-topic, ik heb nu ook nog de bandbezetting gezien (met Marc Ribot!) en dit lijkt me wel een interessante plaat. Ik zou de dubbel-LP wel liever kopen denk ik, weten jullie of die te bestellen is via bol.com? Dat staat namelijk nooit aangegeven daar, of je ook de vinyl-versie kunt bestellen.

Nee volgens mij is de vinyl-versie niet via bol.com te bestellen: let wel goed op bij de cd-versie want je hebt de keuze uit 3 disks (en daar staat geen tracklist bij) of Cd (album) en die heeft de tracklist met 10 nummers.

avatar van rudiger
Goede waarderingen voor dit album van Marianne , eigenlijk kunnen we nu wel Marian zeggen want de jongste is deze dame niet meer , maar ik ben wel nieuwsgierig geworden , de stem van Marian bevalt me wel .

avatar van oruiz
rudiger schreef:

Marianne en Marian zijn toch echt gewoon 2 verschillende namen, Rudiger. Heeft niks met leeftijd te maken.

avatar van oruiz
[quote]Kid A(cid) schreef:

nee, Mario Faithfull is het idd

avatar van beaster1256
heb de dubbel cd gekocht en hij is schitterend na 1 draaibeurt , er zit ook een dvd bij maar nog niet gekeken , trouwens de bonus cd is zeker even goed als de cd met de gewone 10 nummers , misschien marianne's beste sedert broken english , maar moet hem nog meer beluisteren om punten te geven

Father McKenzie

nee, Mario Faithfull is het idd......

Hihihi... neen, wat ik bedoelde - en dat weet je best denk ik - is dat als ik Tom Waits de mannelijke nachtbraker noemt, dat je Marianne Faithfull dan makkelijk de vrouwelijke nachtbraakster mag noemen;
dat gevoel heb ik als ik haar door drugs en drank doorleefde en toch prachtige en gevoelige stem hoor; je hoort gewoon dat deze Madame geleefd heeft, dat ze véél meegemaakt heeft, en dat klinkt gewoon door in haar songs, haar albums.... Waarmee ik niets dan positiefs bedoel, uiteraard!

Father McKenzie
@ beaster; ik heb zo'n spijt dat ik die enkelvoudige cd nu heb, er toen niet van op de hoogte zijnde dat er dus een véél uitgebreidere songcyclus bestond...
Ik denk die enkelvoudige aan een goede vriend cadeau te doen en toch zelf te gaan voor die dubbele, liefst mèt dvd, uiteraard!
Toeme toch!

Father McKenzie schreef:

(wijst alleen al op mijn allereerste reactie hier en een mume-gebruiker als jij had dit moeten lezen: 16 oktober, ruim voor verschijnen van dit album)