D12 - Devil's Night (2001)

Label: Shady

1. Another Public Service Announcement (0:48)
  2. Shit Can Happen (4:51)
  3. Pistol Pistol (5:22)
  4. Bizarre (Skit) (1:11)
  5. Nasty Mind (4:43)

met Truth Hurts

6. Ain't Nuttin' But Music (5:11)

met Dr. Dre

7. American Psycho (4:36)
  8. That's How (Skit) (0:37)
  9. That's How... (4:48)
  10. Purple Pills (5:04)
  11. Fight Music (4:21)
  12. Instigator (4:56)
  13. Pimp Like Me (5:56)

met Dina Rae

14. Blow My Buzz (5:09)
  15. Obie Trice (Skit) (1:06)

met Obie Trice

16. Devils Night (4:19)
  17. Steve Berman (Skit) (0:49)
  18. Revelation (5:48)
  19. Girls (5:34)
  20. Shit on You * (5:16)
  21. Words Are Weapons * (4:37)
  22. These Drugs * (4:44)
totale tijdsduur: 1:15:09 (1:29:46)
LoveStoned
Dit album valt onder de weinige echte HipHop. Black Eyed Peas, Eminem & D-12... Dat zijn voornamelijk de enige HipHop artiesten die ik kan accepteren (paar kleine artiesten niet meegeteld) Al die Snoop Dogg, 50 Cent & Three 6 Maffia shit.
Purple Pills is geweldig!

avatar van Frozen_Devil
Ja! Black Eyed Peas! Echte HipHop!

avatar van Reijersen
Hiphop met een dikke vette knipoog, tenminste in veel van de nummers. De helft van de rappers staat me aan, de andere helft (en vooral Bizarre) niet. Best een aardig cd'tje.

3,5 ster.

Social_Mask
ik vind dit een verassend goed album. Heerlijke producties en raps zijn lekker fijn.. Sterk album toch. Met name de nrs Shit Can Happen Pistol Pistol, American Psycho, Purple Pills, Fight Music,Instigator en Revelation vond ik erg lekker. Goed album dus in mijn ogen. Zit tegen de 4* aan, maar nog wat vaker luisteren.

Social_Mask
4*, door de vele uitschieters, en ik kan het zelfs nog verhogen. Erg lekkere album.

jeugdsentiment ja, ik zie nu trouwens pas dat die clip van fight music is gebaseerd op de film the warriors

Late ontdekking .

avatar van Stapler
Proof op Purple Pills + clip nog toffer.

CaliLove
Wooooooooooooooord Up!!!!!!!

Eindelijk is iemand die dit zegt, zijn flow op die track is echt dope

Dit album van D12 is wel leuk, er staan wel veel flauwigheden op, maar dat hoort er nou eenmaal bij op een D12 album. Het is trouwens wel moeilijk om 4 beste nummers uit te kiezen bij dit album.

avatar van funkdoc
heb ik nog ergens onder het stof liggen. Onlangs nog eens opgehaald. Toch maar wacke cd. Veel mc's hebben talent, maar soms heb ik het gevoel dat ze geen humor in hun liedjes steken, maar dat ze eerder zichzelf verloochenen van hun talenten. Jammer, want artiesten als Kon Artis hebben echt een vette flow en stem

gipspoot
Zelf word ik altijd een beetje moe van figuren die net twintig zijn en doen alsof ze een opa zijn en verhaaltjes gaan ophangen van "vroeger luisterde vond ik D12 vet goed maar daar ben ik nu te oud voor...''

Maar deze Devil's Night leent zich gewoon voor zo'n verhaaltje...

Ik kwam in aanraking met hiphop muziek (nog steeds mijn favoriete genre) rond 2000 met albums als 'Marshall Mathers LP'' en ''2001''. Even na deze (erg goede) albums kwam ik ook in aanraking met 'Devil's Night'.

En Devil's Night was ook gewoon cool, want Eminem was cool en D12 is zijn groep dus...
Teksten over geweld, sex, drugs, drank...
En woordjes als motherfucker, bitch, shit etc. zijn de spreekwoordelijke krenten (wel erg veel trouwens) in de pap...

Jaren later in 2008, ouder en wijzer, gepokt en gemazeld, besluit ik 'Devil's Night' van D12 weer eens op te zetten (deze gebeurtenis vond vandaag plaats).

Het is over de gehele linie toch wel een beetje een flauwe plaat en een beetje goedkoop scoren. Ook is Eminem hier wel erg duidelijk de de beste van D-12. Ik kan aan de andere kant ook niet ontkennen dat ik wel een paar keer moest lachen, want hoe flauw ook, grappig is het af en toe zeker. De beste nummers voor mij zijn ook gelijk de hits, namelijk Purple Pills en Fight Music, maar er zijn wel wat meer nummers die ongeveer op dat niveau zitten. Maar Nasty Mind en Pimp Like Me zijn dan weer een stuk minder bijvoorbeeld. Wel weer een compliment voor de beats: die zijn erg goed. Tot slot duurt deze cd maarliefst 75 minuten, en dat is me iets te veel van het goede.

3 ster

gipspoot schreef:

Een flauwe plaat?! Nou ik vind dit juist het tegenovergestelde van een flauwe plaat....
En ik vind Eminem individueel beter dan de rest van D-12 maar net op de platen van D-12 vind ik dan Kon Artis, Kuniva en Proof meestal beter....
Altijd die bullshit dat D-12 enkel rond Eminem draait draait terwijl je nog 4 andere getalenteerde MC's hebt en dan ja een ziekelijke rapper zoals Bizarre lol.

gipspoot
Met flauwe plaat bedoel ik een beetje dat het vooral vrij oppervlakkige sex en geweld raps zijn die hier op dit album staan. En het feit dat het een beetje veel om Eminem draait is natuurlijk omdat zonder Eminem geen D-12 was en Eminem is eigenlijk ook gewoon veruit de sterkste rapper van de groep (vind ik dan).

grimy_jason
And I ain't got no food, my job I've been cheated
My girlfriend had a miscarriage (I'm sorry) I had to eat it (ohh)

My dick is burnin, it ain't cause of disease
Because I'm jackin off with gasoline mixed with antifreeze (ahh!)

Drop out of school, take drugs and molest sluts
Got your girlfriend suckin on my left nut
Your parents don't like me, but guess what?
Cause Bizarre don't give a fuck

Niggas want pussy
And I need cash
So mom get out there and start selling your dirty ass

LOL !!!!

avatar van Jorge-E
Dat komt duidelijk van Bizarre

Hypnotick
Bizarre is kwalitatief waardeloos, maar met dat soort lines wekt ie bij mij toch altijd een glimlach op. Een rapper waar je van kan genieten als je in een melige bui ben. Maar eigelijk is ie ook niet echt een rapper meer een entertainer, ik denk dat ie het wel goed zou doen als stand up comedian.

Hypnotick schreef:
ik denk dat ie het wel goed zou doen als stand up comedian.

LOL dat is net wat ik gisteren ook dacht.

een dikke middelvinger naar de hele wereld, dat is dit album. De teksten zijn vaak compleet gestoord, en maatschappelijk ontoelaatbaar. maar ze bevatten vaak ook een humor, en een dikke knipoog. ook rollen die lyrics vaak als een sausje over de vette beats heen, en is het voor de hardcore liefhebber, een lust voor het gehoor. Gewoon een van de betere hiphopalbums aller tijde.

grimy_jason
Echt onbegrijpelijk dat die bonustracks ( Shit On You, These Drugs and These Words Are Weapons) er niet opstaan anders had deze cd een 5 * gekregen....

Relax
Bizarre recycled erg veel lines bij latere albums.

grimy_jason
Als je Bizarre z'n vroegere underground werk kent dan zal je dat mss wel is opmerken ja.

Relax
Ook van dit album op Hannicap Circus.

avatar van Game
Dit album vond ik gisteren bij m'n broer, en hoewel de CD vol krassen zat speelde hij toch perfect in m'n stereo.

Wat kan ik hierover zeggen? De producties zijn gewoon genieten. Eminem en Jeff Bass produceren hierop toch enkele pareltjes zoals The American Psycho en Devil's Night. Wat een sfeer heeft die track ook zeg. Dr. Dre zijn bijdrages zijn ook fantastisch, met als uitschieters Revelation en uiteraard Fight Music. Nasty Mind doet me een beetje denken aan The Knoc.

Eminem is dan de man die wel op elke track uitblinkt. Maar na hem zijn Swift en Kuniva mijn favoriete members door hun flow en stemgeluid. Bizarre is de slechtste rapper van D12 maar hij is toch vaak de meest vermakelijke. Zijn lyrics zijn, ehm, apart

Als laatste wou ik nog een dikke geven aan Revelation.

P-DawG
Revelation is inderdaad briljant !

avatar van KILLERBEE99
Heel vet album van D12, heel erg vermakelijk album. Altijd wel een fan van D12 geweest sinds ik eminem ken. Vind altijd heel leuk om muziek van deze gasten te horen, als een groep maar ook solo.

Ik weet haast niet welke tracks ik moet kiezen als de 4 beste want eigenlijk alles is wel goed. Kan niet wachten tot het derde album

avatar van daboytomson
Vind het album niet van constant superhoog niveau. Wel staan er enkele superbrute nummers erop staan die wel van een meesterlijk niveau zijn (IMO )! American Psycho en Shit On You bijv........................................NICE!

avatar van niels94
Een heerlijk hip-hop album, je kunt het altijd opzetten, ik kan er altijd van genieten. Inhoudelijk is het misschien niet veel meer dan: 'Fuck the world', maar ik vind het vooral dusdanig vermakelijk en geniaal geproduceerd dat het een 4,5 verdiend. Ook vind ik de flow van elke rapper goed tot zeer goed, behalve van Bizarre misschien, maar die hoort er gewoon bij als een soort entertainer inderdaad.

'It can and it will, fuck around with Amityville and you DIE!'

4,5* omdat het gewoon heerlijk is om op te zetten.

PriestMaiden
Vet debuut van D12. Heerlijke titeltrack, Purple Pills, Revelation, Shit Can Happen en natuurlijk Fight Music zijn de hoogtepunten. Shit on You heb ik er niet op staan, maar dat is ook een ça va nr. als je gefrustreerd rondloopt door iemand .

avatar van prodi9y9
ik beluisterd niet vlug meer een hiphop album. en als ik dat dan wél doe dan is het voornamelijk eminem in zijn oude tijd, atmosphere en brother ali. Ik zag deze in mijn lijst staan omdat ik deze vroeger vaak heb gedraaid en ik dacht; achh waarom niet even beluisteren. Beetje jeugdsentiment! En heb deze toch weer eens helemaal afgedraaid!

En eigenlijk bevalt me dit nog steeds wel. Eminem in zijn goede tijd, echt de man hier! Dat compenseert bizarre...(wat een drama die man). De beats zijn goed (zo worden ze niet vlug meer gemaakt), net als de productie. Purple Pills, Revelations, instigater, shit can happen zijn voor mij de uitschieters. Instigator vind ik de beste plaat. Geweldig nummer (dat vond ik ''vroeger'' al). Nu snap ik ook waarom ik zo'n fan van pink floyd ben geworden haha. Echte flopplaten staan hier niet op, het niveau blijft redelijk tot goed!

Vroeger had ik hier waarschijnlijk een 4.5 voor gegeven. Nu vind ik 3-3.5 sterren wel voldoende. Dit heeft niets te maken met het feit dat ik nu voornamelijk ''prog/post-rock en pop'' beluister. Ik heb betere hiphop leren kennen! Maar dit is niet slecht.