Aimee Mann - Bachelor No. 2, Or the Last Remains of the Dodo (2000)

Label: SuperEgo

1. How Am I Different (5:04)
  2. Nothing Is Good Enough (3:11)
  3. Red Vines (3:44)
  4. The Fall of the World's Own Optimist (3:07)
  5. Satellite (4:10)
  6. Deathly (5:38)
  7. Ghost World (3:32)
  8. Calling It Quits (4:10)
  9. Susan (3:52)
  10. Backfire (3:25)
  11. It Takes All Kinds (4:07)
  12. Save Me (4:35)
  13. Just Like Anyone (1:22)
  14. You Do (3:43)
zeldzaam mooie muziek.

You Do, Red Vines, Calling it quits zijn mijn favo nrs van dit album.

Fans van Aimee zouden ook eens Magnolia moeten kijken. Zowat de hele soundtrack is van haar hand en sommige scenes uit de film zijn linea recta gebaseerd op haar liedjes.

avatar van Zachary Glass
herman schreef

Fans van Aimee zouden ook eens Magnolia moeten kijken

Enkel fans van Aimee Mann??

Maar inderdaad, "den herman" heeft overschot van gelijk.

En dat prachtige zinnetje (tijdens de date van Agent Jim) Now that I've met you - would you object to never seeing me again? is dus niet van Anderson, wel van Aimee. Die zin komt uit "Deathly" - is hier te horen

Iedereen natuurlijk! Magnolia is grandioos, een van de films die me het meest wist te raken tot nu toe.

het pijnlijkste uit de film is toch wel Wise Up. rrrr, kippenvel.

Ik heb nogal wisselende gevoelens over Deathly, prachtig nummer, maar toch sla ik het vaak over. Te veel negatieve gedachten komen dan bij me op.
En precies dat ene zinnetje dat Zachary noemde (Now that I've met you - would you object to never seeing me again?) is zo pijnlijk.
Ik moet bij de film ook standaard huilen als Wise up langs komt.
Jammer is wel dat Just like anyone zo kort is, het is heel erg mooi.
Aimee is gewoon geweldig!

pure poëzie hoe zij zingt, zo zacht en toch zo sterk als staal. deze muziek gaat door merg en been.

dani
Na de film Magnolia een tijd geleden te hebben gezien ben ik nu eindelijk een tijdje geleden haar muziek gaan luisteren. Erg mooi, toch vooral omdat ik dan aan de prachtige film terug moet denken. (Het nummer Save Me, wat niet op deze plaat staat vind ik nog steeds haar sterkste). Erg mooie melancholische muziek. 4*

save me staat er toch wel op, nl track nr 12??
tevens het mooiste nummer, samen met red vines.

avatar van tomthumb
Inderdaad, bij mij staat Save me er gewoon op. Overigens vind ik de plaat wat inkakken na Deathly daarom is het zo belangrijk dat Save me de plaat weer doet opleven. De onderstaande tracklist van de versie die ik heb:

1. 5:04 How Am I Different

12. 4:35 Save Me

13. 1:22 Just Like Anyone

14. 3:43 You Do

Ace
Prachtig album. Ik weet nog goed dat ik een kopie van een vriend kreeg met de woorden: "Luister dit eens... Dit vind jij wel wat!". Hij heeft gelijk gekregen... 4*

avatar van titan
titan (crew)
Soms, heel soms, bestaan er sprookjes in de wondere wereld van de (pop)muziek. Tot aan dit album was de solocarriere van Aimee nog bepaald geen sprookje. Nadat het succes van haar band Til tuesday langzaam wegebt besluit ze solo te gaan en oogst ze veel lof met haar prachtige debuutalbum Whatever dat vol staat met folky beatlesque singer-songwriterpop.

Een commerciële knaller is het echter allerminst en als de wat wisselvallige en weerbarstigere (en door een faillisement van haar platenmaatschappij bijna niet eens verschenen) opvolger I'm with stupid nog minder succesvol blijkt lijkt het gedaan met haar soloavonturen. Aimee zet dapper door en maakt nieuwe opnames. Haar nieuwe platenmaatschappij ziet er echter weinig potentie in en Aimee, die blijkbaar overtuigd is van haar eigen kunnen, koopt de rechten terug en besluit het album zelf uit te brengen.

Juist wanneer ze er helemaal in haar eentje voorstaat is daar ineens de helpende hand van filmregisseur Paul Thomas Anderson, die Aimee via haar man zanger Michael Penn (inderdaad familie van) kent. Op zijn verzoek maakt ze de soundtrack voor zijn nieuwe film Magnolia. Deze 8 nieuwe nummers zijn wat ingetogener dan haar eerdere werk en er zijn overduidelijk invloeden van Burt Bacharach ingeslopen. Met haar mooie en gevoelige stem tilt ze de melancholische nummers naar grote hoogte.

In combinatie met de beelden van Magnolia blijken haar nieuwe nummers bij heel veel mensen een gevoelige snaar te raken. Het prachtige Save me, dat een soort van rode draad in de film vormt, wordt overstelpt met (nominaties) voor awards en de carriere van Aimee is gered. De nummers uit de film vult ze uiteindelijk aan met 6 even mooie andere nummers en zo is dit album geboren. Het sprookje is begonnen en eindelijk heeft ze wat succes. Daarna brengt ze nog een paar prachtige albums uit die voortborduren op de koerswijziging die met dit album is ingeslagen. Die zijn ook erg mooi, maar verliezen het van dit album op emotie, melancholie en puurheid.

avatar van grovonion
Tof verhaal titan! Ik heb Aimee sinds "I'm with stupid" eigenlijk niet meer gevolgd. De oscar-nominatie was me wel opgevallen en ik heb haar de carriere-boost die daardoor was onstaan erg gegund.

avatar van Droombolus
Omdat ik een zwak heb voor basgitaar spelende meisjes die er ook nog bij zingen en ik Voices Carry van haar oude bandje Til Tuesday een OK nummer vond, heb ik deze maar eens meegenomen. Helaas gaat haar muziek me erg snel vervelen, maar het is wel kundig gedaan allemaal .......

MMK
Miniatuur songwriter/pop meesterwerkje.... Met te veel hoogtepunten. oa. Calling it quits, Red Vines, Deathly, Nothing is good enough...

johan69
het weer eens beluisteren van "hold your fire" van Rush waarop tot mijn grote verbazing Aimee Mann blijkt mee te zingen op het mooie "time stand still" deed mij teruggrijpen naar dit nog immer sublieme album.

avatar van Manuel

11. 4:07 It Takes All Kinds

12. 4:35 Save Me

13. 1:22 Just Like Anyone

14. 3:43 You Do

Volgens mij is dit toch de hier gebruikte, maar niet meest gangbare tracklist?

Aimee Mann - Bachelor Nº 2 - Or, The Last Remains Of The Dodo at Discogs

Banjo024
Net weer eens even opgezet, dit blijft toch een puik album. Heerlijke popnummers met Aimee Mann in topvorm qua melodieën en bijtende teksten.

avatar van ikhouvanmuziek
Staan een paar lekkere nummers op. Vooral 'Calling It Quits' is mijn favoriet.

avatar van bertus99
How Am I Different, Deathly en Save me zijn de grootste smaakmakers van dit sterke album. Heerlijk, die slepende langzame liedjes zoals Aimee Mann zo goed kan maken. Ook de opvolger van dit album, Lost in Space, uitgekomen in 2002 is prima, misschien zelfs nog ietsje beter. Van haar recente albums sla ik Smilers uit 2008 hoog aan

avatar van bommel
Prachtige muziek.
Ben haar op het spoor gekomen door "Mental Illness"
Maar deze doet daar zeker niet voor onder.
Ik heb zo het idee dat zij heeeel veel goede muziek heeft gemaakt.
Nou, dan heb ik nog e.e.a. tegoed

kuifenco
bijna perfect puur popalbum door een dame die ook nog mooie teksten schrijft. kom er maar eens om.