Absynthe Minded - Acquired Taste (2004)

België
Pop / Jazz
Label: Keremos

1. I Am a Fan (3:01)
  2. I've Been There (Old Love Never Dies) (2:56)
  3. Acquired Taste (3:19)
  4. Copy in Black and White (3:36)
  5. Conversation Strike Error (2:32)
  6. People of the Pavement (2:18)
  7. Out of the Piano (1:47)
  8. In Her Head (3:50)
  9. It Could Be (2:28)
  10. Let's Go (3:18)
  11. Twisted (4:12)
  12. (That's a) Lousy Story (2:18)
  13. Walk with Me (3:21)
De nieuwste hippe band uit de coolste stad van Vlaanderen. Ze eindigden tweede in Humo's Rock Rally, maar hun cd was toen al uit. Het was alleen maar meer goeie reclame. Ik vind het schitterend wat allemaal niet voor verschillende stijlen uit Gent vandaan komt. Geen muziek a la Soulwax, Sioen of Vive La Fete, maar weer iets anders. Ik kan het moeilijk omschrijven, alleen maar dat ik het leuke muziek vind. Live gezien op de Gentse Feesten en it rocks!

avatar van rzasa
Wat een actuele bandnaam zeg! Heeft iemand het al geproeft?

rzasa schreef:

Heeft iemand het al geproeft?

Zeer zeker en het smaakt erg aangenaam.

edit: Ik dacht dat het over de muziek ging. Muziek smaken kan ook natuurlijk:). Maar euhm, ik heb dus nog geen absynth gedronken hoor. Laat ik dit toch even melden!

avatar van timing
Een leuk albummetje, maar nog te jong naar mijn smaak. Het is me te onsamenhangend. Er zitten al nummers tussen die laten zien dat we hier niet te maken met een paar jochies die ook maar es muziek zijn gaan maken. Nee, het zijn zelfs zeer creatieve muzikanten naar mijn idee. Luister maar es naar Conversation Strike Error, Acquired Taste en People of the Pavement. Dat laatste nummer is ook veruit mijn persoonlijke topper.

avatar van Rayaccos
Wordt steeds beter naarmate ik er meer naar luister. Uitermate sterk debuut!

Ace
Ik moet hier nog een beetje aan wennen denk ik. Prachtige nummers als 'Acquired Taste' worden afgewisseld met nerveusmakende tracks. Voor nu 3,5*, want goed is het allemaal wel. Wie weet wordt het later meer.

avatar van jeroen1904
Nog steeds een prachtige plaat die veel te kort is. De opvolger "new day" vind ik nog een tikkeltje beter, maar hier staan toch hun 2 beste nummers op (acquired taste en it could be). Absynthe Minded wordt groot , daar ben ik zeker van.

Soms vind ik het zowaar wat experimenteel klinken, de gipsy-viool gaat me soms echt wel iets te ver... Geef mij dan maar het veel orthodoxere Sioen, al hebben deze jongens muzikaal zeker ook heel wat in petto... Voorlopig kan ik het één al wat beter pruimen dan het ander, maar een goede plaat is dit zeker...
Momenteel een 3,75*

vondeich
Dit is een retestrak album

avatar van moedermaria91
Ik heb het album en heb al absynth gedronken...
Allebei zeer straf (64 graden)

*4*

Beter geworden sinds mijn vorige commentaar, dit is experimenteler en ook beter dan Sioen; al wordt de viool soms nogal eentonig. Maar parels als Acquired Taste, Copy in Black and White en It Could Be maken dat ruimschoots goed.

avatar van moedermaria91
Edit: Nog wat meer absynth gedronken en stem verhoogd naar 4,5

Feeder
Kvind dit eigenlijk niet meteen de meest toegankelijke muziek ooit. Maar naarmate je met de nummers vertrouwd geraakt ontdek je dat ieder nummer sterk is en heel goed in elkaar zit.

vondeich
Ik heb hem eindelijk toch maar eens toegevoegd aan mijn top 10 Wat een parel!!!

avatar van Ploppesteksel
Meesterwerk numero uno.
Beluister deze 3 keer en je bent helemaal in de ban.

Ploppesteksel schreef:
Meesterwerk numero uno.
Beluister deze 3 keer en je bent helemaal in de ban.

Inderdaad een FANTASTISCHE cd, ongelofelijk goeie nummers en een sfeertje om van te snoepen. Ergens vrees ik wel dat dit hun beste album zal blijven (voor mij althans)

avatar van Ploppesteksel
Ik vind dit ook een beter album dan New Day.
Dit heeft gewoon iets anders, zoals Feeder zei, een ander sfeertje dan de rest, iets aparts, iets geniaal.
In 'I Am A Fan' is dat voor mij zeer duidelijk te horen
Prachtig nummer;

avatar van cinefiel
Ik heb deze cd meegebracht uit de bib nadat ik op TV het fantastische 'Plane Song' had gehoord. En inderdaad, met Absynthe Minded heb ik weer een van de betere Belgische groepen ontdekt.
De eerste keer dat ik deze beluisterde vond ik er niet veel aan en het enige nummer dat me echt kon aanspreken was 'Acquired Taste'. Maar na enkele luisterbeurten ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen enkel slecht nummer op deze cd staat. Van 'I'm A Fan' tot 'Walk With Me', stuk voor stuk fantastische songs!
Meer kan ik hier eigenlijk niet over zeggen, dit is gewoonweg een fantastisch debuut van deze band en ondertussen prijkt 'There Is Nothing' ook al in m'n platenkast...

Twisted is een prachtig nummer dat ze op elk optreden waar ik al naartoe ben geweest van hun hebben gespeeld. Een zalige climax kun je daar creeëren.

Acquired Taste, het nummer, is de song die er het meest uitspringt bij de eerste keren luisteren, met als 2e It Could Be. Terecht ook hun singles.

People of the Pavement is een zeer goeie vind ik persoonlijk, en dan vooral door de funky contrabas. Zeg het woord 'Contrabas', en ik hoor meteen die baslijn. Prachtig. (let vooral op de korte break in het refrein waar je enkel de bas in hoort, geweldig)

Walk With Me is ook de perfecte afsluiter. Zéér goede cd, en moeilijk om te vergelijken met hun andere cd's. Elke cd proberen ze precies gewoon steeds iets (lichtelijk) anders.

Favourite (live) Song : Twisted

avatar van Dréke
I am a fan!

Hoe maak je een CD die én gevarieerd én als één geheel klinkt? Vraag het aan Absynthe Minded beste mensen. Op deze plaat bewijst Bert Ostyn dat hij verdomd sterke songs kan neerpennen. Ze haalden de tweede plaats in Humo's Rock Rally een aantal jaar geleden, maar haalden zilver. Je kon toen al horen dat die mannen meer in hun mars hadden. Acquired Taste heeft zich genesteld in het niemandsland tussen pop, rock, jazz en zigeunermuziek. Dit zijn 13 prijsnummers op hun best.

Tevens is dit mijn eerste plaat van hen die ik beluisterde en de vonk sloeg direct over, net zoals je een meisje ziet waar je op slag verliefd bent. Dit is echt heerlijke muziek om duimen en vingers af te likken. Het is duidelijk te horen dat deze muzikanten en pleine forme zijn. Een dergelijk enthousiasme hoor je tegenwoordig zelden op een plaat. Dat is wat Acquired Taste zo uniek maakt, dat ontstuimige. Die gasten gaan volledig op in hun muziek en dat is goed te horen ook. Op hun tweede plaat, New Day is het enthousiasme ietwat weggezakt, wat ik daar een beetje mis.

De zanger, Bert Ostyn heeft trouwens in het College in Waregem, (waar ik afkomstig ben) gestudeerd, iets waar ik persoonlijk trots op ben.

avatar van Gajarigon
Aangename plaat.

Gajarigon schreef:
Aangename plaat.

Dat is wel het minste dat je kan zeggen.

[Roel]
ik heb hem in het begin grijs gedraaid maar ik ben hem nu kotsbeu voor de mooie momenten van toen toch 2.5*

avatar van Dudeness
Ik word hier heel erg zenuwachtig van...

avatar van hans25
Uiterst sterk werk! Daarbij ken ik niet veel artiesten die iets als Out of the Piano in het midden van hun debuutplaat plakken. Maar gelijk hebben ze! Deze nummers staan er stuk voor stuk.
Conversation Strike Error, It Could Be... Respect, heren

Klinkt eens wat anders, een originele invalshoek die frisse songs en een leuke sfeer oplevert. Overigens ben ik helemaal weg van die (elektrische?) piano in I'm A Fan (in de instrumentale break).

avatar van oruiz
duidelijk de minste van de 3 platen die ik van ze heb gehoord

vondeich
Ik vind dit zwaar de beste plaat van de band!!!

avatar van LucM
Geweldig debuutalbum van Absynthe Minded : eclectisch, meeslepend, origineel en nog net poppy genoeg om bij een breed publiek aan te slaan. Hier klinkt de band nog speels en bij wijlen zelfs wat rommelig, maar wat een creativiteit en veelzijdigheid.
Hiermee werd Absynthe Minded in één klap de belangrijkste Belgische band van de jaren '00 (te vergelijken met dEUS) en opvolger A New Day is zo mogelijk nog magistraler.

avatar van hansjuvefan
Dit album is toch nog ietsje meer rock en vooruitstrevender dan hun latere albums. Vreemd dat ik Absynthe Minded nu nog maar ontdek. Ze hebben echt géén enkel slecht album.

avatar van Booyo
Toch wel een stuk anders dan het laatste album van deze Belgen. Zeker niet slecht, maar het is me bij vlagen te onrustig. Hierdoor heb ik moeite om het album in een klap uit te zitten.. Sowieso vind ik het qua kwaliteit minder dan hun laatste, en in mijn ogen ook beste, album.

Voorlopig 3*, maar wel een dikke dus kan hoger worden

Sven Bersee
Dit is voor mij zonder twijfel de beste Absynthe Minded. Hierbij vergeleken is de laatste maar matig.

Vannacht dit album sinds heel lang nog eens beluisterd, dat viel eerlijk gezegd een beetje tegen. In mijn herinnering zat dit debuut immers heel wat vernuftiger in elkaar. Tel daar enkele irrities bij op (zang en lyrics) en je moet al gauw concluderen dat jeugdherinneringen er vooral zijn om te koesteren en dat het soms beter is om ze niet terug in leven te roepen.

De invloed die dit album op mijn muzikale ontwikkeling gehad heeft valt -los van voorgenoemde opmerkingen- echter niet te ontkennen. Absynthe Minded zal daardoor altijd mijn sympathie blijven wegdragen.