Emperor - IX Equilibrium (1999)

Noorwegen
Label: Candlelight

1. Curse You All Men (4:41)
  2. Decrystallizing Reason (6:23)
  3. An Elegy of Icaros (6:40)
  4. The Source of Icon E (3:43)
  5. Sworn (4:29)
  6. Nonus Aequilibrium (5:49)
  7. The Warriors of Modern Death (5:00)
  8. Of Blindness & Subsequent Seers (6:48)
avatar van Sir Odolf III
het is een kleine schande dat deze technische en knalharde plaat van Emperor nog niet toegevoegd was!

slaemperayreon
Geweldig album! Emperor is zeker s'werelds beste black metalband
en dit is gewoon een hard, maar toch toegankelijk album. Superplaat!

dani
Alweer een paar jaar geleden ik deze voor het laatst beluisterd heb. Maar bij elke luisterbeurt staan de haren op mijn armen toch weer even overeind. Prachtige plaat, sfeervol, complex, intens en technisch. Alhoewel mij het technische in muziek vaak niet erg boeit, is het drumwerk van Trym toch wel heel erg briljant hier.

Het blijft voor mij haast onmogelijk om voor te stellen hoe iemand dit bedenkt. Laag boven laag wordt hier de muziek tot een dikke muur gebouwd, waar haast niet doorheen te komen is. Dit maakt het soms een moeilijke luisterervaring, maar dit is juist wel eens prettig
Voor de een lompe herrie, voor mij een prachtige plaat. "Hail"

avatar van Jeanicious
Toen deze net uitkwam heb ik hem direct gehaald, naar aanleiding van het feit dat het een nieuw album van Emperor betrof en een aantal goede recencies, en natuurlijk een korte luisterbeurt in de winkel.

Ik vond hem toen ik hem eenmaal een aantal keer had geluisterd erg ontoegankelijk en moeillijk in één luisterbeurt uit te luisteren.

Maar nu ik hem op dit moment weer hoor moet ik toch zeggen dat de goede recencies toendertijd terecht waren. Het is een enorm afwisselend album, met de nadruk meer op de gitaren en het experiment. Zoals de heavy-metal scream vocalen bijvoorbeeld. Heel verrassend. De spanning van dit album ligt hem in de afwisseling, en de altijd in meer of mindere mate aanwezige keyboard klanken.

super plaat lomphard maar tegelijker tijd ook met heel veel gevoel gemaakt deze cd gaat mijn heidense hart sneller klopppen.

avatar van vin13
Ik hoor de invloed van Strapping Young Lad: Muur van geluid knalt er lekker in en bij elke draaibeurt ontdek je nog nieuwe elementen.
De klok/bel geluiden doen me aan Morbid Angel denken.

avatar van vork666
GENIAAL dit, net zoals de twee voorgaande albums en waarschijnlijk ook net zoals Prometheus maar die heb ik nog niet genoeg gehoord. Ik heb hier nu 4.5* staan, maar dat is waarschijnlijk eerder omdat dit album minder catchy is dan ITNE en Anthems dan omdat het minder goed is. Trouwens, fuck it, ik ga hier gewoon 5* voor geven

Icon E
Een beetje een gek album toch wel, dat verdraaide IX Equilibrium. Juist na het idioot gave Anthems To The Welkin At Dusk zouden verwachtingen te hoog gespannen zijn. En dan verschijnt dit ding vol met compacte, licht deathmetal georiënteerde composities. Vervolgens lijken de nakende teleurstellingen te zijn gerechtvaardigd.

Maar na het opdrogen van de eerste emoties dient zich wel degelijk wat fraais aan. Emperor liet black metal voor wat het is en besloot eigen standaarden na te streven. Curse You All Men! en Sworn zijn venijnig drukke monstertjes die de klasse en bruutheid kenmerkend combineren.

Vertrouwde theatrale benaderingen tref je aan in An Elegy Of Icarus en Nonus Aequilibrium door de galmende cleane zangpassages die daar rondwaren.

Source Of Icon E is een luchtige knipoogje naar Mercyful Fate en daardoor een merkwaardige eend in het woelige vijvertje. Ihsahn steekt King Diamond naar de kroon met zijn imitatie. Het geeft aan dat het ultraserieuze zwarte karakter er vanaf is.

Emperor koos de ingewikkelde weg door zichzelf niet te herhalen en zou na het culminerende Prometheus voorlopig van het toneel verdwijnen.

avatar van andnino
Helaas heeft niemand deze plaat ooit aan mij aangeraden, en helaas heb ik bij mijn ontdekking van Emperor nooit verder gekeken dan Anthems...

Want IX Equilibrium is heel erg vet! Black metal op zijn best, veel afwisseling, en dan met de intensiteit van mijn favoriete band Strapping Young Lad. Een geweldig voorbeeld van hoe je invloeden van buiten je eigen genre sterk verwerkt in een al succesvolle formule. Het is misschien niet beter dan Anthems, maar wel 19 jaar na dato nog steeds een interessante plaat, en zeker geen zwakke broeder in Emperors oeuvre.

avatar van andnino
Valt het nog iemand op hoeveel (Zweedse) Shining af lijkt te hebben gekeken bij deze plaat van Emperor? Ik ken niet veel meer bands die (toen al) zo de nadruk legden op groovende ritmes binnen de black metal.