Exotic Animal Petting Zoo - I Have Made My Bed in Darkness (2008)

Label: Caroline Third Party

1. Seeds (8:25)
  2. Anniversary Psalm (1:30)
  3. Hairdresser (3:21)
  4. A Balloon Enters Kyoto City (3:33)
  5. Moonshoes (3:56)
  6. Every Waking Moment (6:48)
  7. Richard Dean Anderson (4:33)
  8. A) Translations (4:22)
  9. B) Curse of the Sands (4:54)
  10. These People Refuse to Believe That the Lake Is Bottomless (5:22)
  11. Ira Lore (8:11)
  12. Arendering (8:25)
avatar van trebremmit
Dit is voor mij tot nu het beste van 2008, hardcore/shoegaze/progressive en mathcore in een. Geweldig debuut album van deze Amerikanen.

avatar van Kronos
Met Seeds begint het in ieder geval goed. Ik was bang dat het weer te extreem ging zijn, maar dit is erg muzikaal. Ook de volgende nummers klinken dik in orde. Als nu nog blijkt dat er in al die aangename gekte enige samenhang schuilt, dan ben ik verkocht.

avatar van Guinness1980
Ben dit album het luisteren omdat het Het Metal Album van de Week is.

Op het eerste gehoor klinkt het best aardig al zal het denk ik nooit "mijn" album gaan worden.

avatar van laboomzaa
Okee...het nieuwe metal album van de week...en dit is er weer zo één die heerlijk klinkt, maar die ik steeds voorbij zal lopen.

Het komt op mij wat te geforceerd over, de breaks, gepiel, riffs vliegen je om de oren!! Maar het heeft een heel open en makkelijk geluid. Je wordt er niet duizelig van...

Voor nu een 3,5 maar de week is nog niet voorbij dus zal hem nog één of twee keer voorbij laten komen!

avatar van wizard
Na de eerste keer beluisteren geloof ik dat dit wel een aardig plaatje is, maar de muziek is niet echt blijven hangen. Morgen nog maar eens proberen.

avatar van wizard
Een erg leuk Metal Album van de Week. Niet eens omdat ik nu geweldig ondersteboven ben van dit album, maar vooral omdat ik dit werkje anders waarschijnlijk nooit had beluisterd.

Om maar even met de negatieve punten te beginnen: ik vind de plaat te lang om me over de hele lengte echt goed te kunnen boeien. Ten tweede vind ik de schreeuwstem die nu en dan voorbijkomt, allerminst een toegevoegde waarde hebben.

Los daarvan is dit een erg gevarieerd album, zonder dat het alle kanten opvliegt overigens. Met name de zweverige, met gitaareffecten doordrenkte stukken vind ik uitstekend. De snelle, opgefokte stukjes zijn over het algemeen wat minder.
Stukken die er voor mij uitspringen zijn het laatste deel van de openingstrack, Seeds, als het nummer ogenschijnlijk helemaal uit de rails loopt (het begin van dat nummer, en dus van de cd, vond ik dan weer minder. De eerste minuut is goed, maar als de zang invalt, moet ik even doorbijten); en het afsluitende nummer, Arendering.

Prima album dus, maar wel eentje die niet heel vaak voorbij zal komen. Daarvoor weet het me net niet genoeg te raken/klinkt het niet een beetje te plastisch.

4.0*

avatar van Sir Spamalot
Metal uit de Verenigde Staten deze keer. Welk etiket er nu op hun stijl mag geplakt worden, ik weet het niet. De groepsnaam is intrigerend en alleszins origineel. De muziek is het ook, het is te zeggen origineel, maar intrigerend smaakt het mij niet.
Cut the crap, Sir Spamalot. Dit is echt niets voor mij: het gaat mij gewoon niet af. Ik beluister dit en ik krijg er gewoon geen zin in. I have tried, Lord knows I have tried maar ik vind het te chaotisch, zeker die zanger, ik noem het ondertussen al dat berucht B-syndroom. Ik blijf er moeite mee hebben, behalve bij Arendering.
Ik vind de stukken muziek waarop hij niet staat te brullen best wel goed, alhoewel het voor mij van de hak op de tak springen blijft. Ik vraag me af hoe dergelijke muzikanten, net zoals bij andere albums in onze topic, dit allemaal kunnen onthouden en volhouden. Ik zou zot worden, het zegt ongetwijfeld meer over mij dan over de heren muzikanten. Met mijn definitieve quotering wacht ik nog even af, want mijn kop eraf dat ik het opgeef.

leander?
Ligt het nu aan mij of hoor ik nu Drew Speziale van Circle Takes the Square hier en daar meeschreeuwen?

avatar van trebremmit
Denk het niet, ik heb even in het cd hoesje gekeken en daar staat nergens een gastzanger genoteerd.
Deze band bestaat overigens uit drie leden, Brendan en Stephen Carr en Scott Certa.
De drummer zingt overigens soms wel mee.

leander?
Dan lijkt de stem van die drummer behoorlijk veel op die van Speziale

avatar van Lau1986
Als ik deze bandnaam had gezien in de winkel had ik hem denk ik nooit beluisterd, maar gelukkig is er het MAvdW, want dit is toch best een zeer gaaf plaatje!
Exotic Animal Petting Zoo mixt van alles door elkaar en dat is gelijk in het eerste nummer al te horen. Van brute hardcore stukken naar meer rustige progressieve stukken. Van hardcore zang naar cleane zang. Ik trek dit allemaal zeer goed! Het is spannend en verveeld nergens. Ik vermaak mij hier wel mee. Ook mooi dat de band niet elke keer alle stijlen in 1 nummer wil proppen, zo kunnen ze ook gewoon een rustig nummer als Arendering neer zetten. Dit is er 1 om in de gaten te houden!

avatar van trebremmit
Dit jaar komt de band met een nieuw album! Het gaat The tree of tongues and 4 Alphabets heten. Zeer benieuwd naar want dit is toch wel een van de meest talentvolle bands.

avatar van robbizzel
Dit klinkt erg goed zeg, geweldige momenten kent deze plaat.