Peter Vermeersch en The Flat Earth Society - Minoes (2001)

België
Score
Label: Zonk

1. De Vrachtwagen 1 (1:11)
  2. Minoes (0:44)
  3. Tibbe Ontmoedigd (0:11)
  4. Minoes in Boom (0:16)
  5. Tibbe Komt Thuis (0:29)
  6. Tibbe en de Cursor (0:21)
  7. Naar Tante Moortje (0:44)
  8. Tibbe Hoort Iets (0:53)
  9. Het Kerkhof (0:58)
  10. Krantenroetsj (0:15)
  11. Minoes op het Dak (1:11)
  12. Kattendreiging (0:27)
  13. De Kattenpersdienst (1:40)
  14. Minoes Krabt (0:04)
  15. Minoes op Boodschap (1:47)
  16. Bibi Tekent (0:49)
  17. Een Nest Jongen (0:27)
  18. Welterusten (0:34)
  19. Op Naar de Receptie (0:37)
  20. De Sleuteltjes (0:19)
  21. Bij het Aquarium (1:19)
  22. In het Steegje (1:01)
  23. Stilleven met Jakkepoes (0:56)
  24. De Vrachtwagen 2 (0:46)
  25. Tibbe op Onderzoek (1:22)
  26. Minoes Pakt Haar Koffer (0:32)
  27. De Zoekactie (3:40)
  28. Tibbe Schrijft (1:20)
  29. Ellemeet en de Katten (2:33)
  30. Ellemeet Schiet Uit (1:18)
  31. Naar het Referendum (0:43)
  32. De Deospot (0:48)
  33. Tibbe's Lamp Brandt (0:20)
  34. Ellemeet Wil Vluchten (0:34)
  35. Tante Moortje Nog Eens (0:20)
  36. Champagne op Redactie (0:27)
  37. Op Zoek Naar Minoes (0:28)
  38. Naar de Emmalaan (0:29)
  39. Tibbe en Bibi Fietsen Huiswaarts (0:20)
  40. Neussie Neussie of Zoenen? (0:54)
  41. De Trouwerij (2:01)
neo
Een Belgische regisseur die een Nederlandse film maakt, met Nederlandse cast, maar wel weer een Belgische componist erbij haalde. Vermeersch riep zijn opgerichte jazz formatie (The Flat Earth Society) op voor de invulling qua instrumenten met een strijkkwartet daarnaast. En het resultaat is enorm jazzy, oude stijl , big band, allemaal zeer losjes met veel gevoel voor ritme. Het leukste is nog wel de manier waarop verscheidene instrumenten katten en poezen nadoen qua gedrag/beweging. Neem het thema voor Minoes, wat met zijn bass lijn dit diertje en zijn bewegingen ''mickeymoust''. Zo zijn er ook de lichtelijke drum tikjes die het getrippel en getrappel van hun voorzichtelijk manier van lopen, met een hardere en snellere slagen tijdens de grote zoektocht te horen in een track als ''De Zoekactie''. Grappig en erg vergelijkbaar is ook zo'n kattenbende score van George Bruns voor The Aristocats Enkel was het niet dat de accordeon ontbreekt en voor een duidelijk reden uiteraard. 4 sterren

thejazzscène
Ik ben eigenlijk erg voor De Flat Earth Society. Deze plaat vind ik wel minder omdat het allemaal korte stukjes zijn. Dan vind ik: "dan moet je geen cd maken hé". Een cd moet volgens mij toch wel een vrij samenhangend geheel zijn. Ik vind dit niet aangenaam luisteren.
Opm. Op 29 september 2006 speelt de flat earth society in De Singel. Ze spelen er live geinspireerde muziek door Peter Vermeersch op een film van Lubtisch. Die film is gemaakt in 1918 ofzoiets en is een satire op de rijke mensen/ burgerij in die tijd (alle toepasselijke culturen op die klasse worden er belachelijk gemaakt). Gaat volgens mij heel goed worden (ik ga er ook heen). Je kan al eens voorproeven op hun site.

neo
thejazzscène schreef:

Dat jij dit laatste een nadeel vind begrijpelijk, want fragmentarisch is niet voor iedereen goed lusiterbaar. Maar dit is natuurlik in de eerste plaats bedoeld voor de film. Wordt weleens meer samenhangend gemaakt voor een cd uitgaven, maar lang niet altijd. Heb jij soms Vinaya gezien?