Beirut / Realpeople - March of the Zapotec / Holland (2009)

Alternatieve titel: New Recordings from the State of Oaxaca

Folk
Label: Pompeii (I)

1. Beirut - El Zocalo (0:29)
  2. Beirut - La Llorona (3:34)
  3. Beirut - My Wife (2:11)
  4. Beirut - The Akara (3:54)
  5. Beirut - On a Bayonet (1:41)
  6. Beirut - The Shrew (3:44)
  7. Realpeople - My Night with a Prostitute from Marseille (3:07)
  8. Realpeople - My Wife, Lost in the Wild (3:13)
  9. Realpeople - Venice (4:02)
  10. Realpeople - The Concubine (3:28)
  11. Realpeople - No Dice (5:24)
avatar van jeroen1904
Idem hier, Venice is echt een prachtig nummer . Vind het 2de deel van deze EP trouwens nog redelijk goed meevallen. Eerste deel is voor mij ook wel beter (en typisch Beirut), maar vind het 2de stuk echt wel verfrissend.

avatar van Gyzzz
Nogmaals een kleine lofzang, want ik zou bijna willen zeggen dat Venice al het andere van Beirut overbodig maakt, ware het niet dat hij eerder toch ook veel moois gemaakt heeft, zij het allemaal lang niet zo onmisbaar als Venice.
Maar hoe hij hier blijk geeft niet alleen leuke liedjes met allerlei invloeden te kunnen kneden tot een identificeerbaar eigen geluid, maar ook daadwerkelijk vrij met de klanken te kunnen spelen, heeft me eigenlijk erg verbaasd. Het is van een heel andere orde, en toch behoudt het door Condon's stem het kenmerkende Beirutgeluid. Jammer dat de andere nummers op deze dubbel EP beduidend minder speciaal zijn.

March of the Zapotec kan me bij een eerste luisterbeurt nog niet echt bekoren, Holland heb ik nog niet gehoord.

Is de laatste week tot mij doorgedrongen. Met name Holland had ik wat moeite mee. Maar nu vind ik juist Marseille en Venice de betere nummers van het album! Van Zapotec blijft La Llorna het hoogtepunt. Maar ook The Akara en The Shrew ben ik erg gaan waarderen.

Nog even over Venice. Dit is zeker een heel andere Beirut (Officieel is het niet eens Beirut, maar goed). Ik zou het bijna een ambient sfeertje willen noemen. No Dice is ook goed luisterbaar. The Concubine is een mixje tussen de folk Beirut en de electronische versie.

Toch, met name het eerste EP'tje valt, kort als het is, toch zo nu en dan wel in herhaling. Er lijkt van het Mexicaanse thema minder moois te maken dan de door Condon zo geliefde Balkanmuziek. Het zullen dan, tegen iedere verwachting in, denk ik toch de Holland nummers zijn die ik nog regelmatig op zal zetten.

3,5* Gewoon een heel goed tussendoortje, maar wel een tussendoortje!

avatar van Bart
Nogmaals beluisterd, maar mijn waardering blijft staan. Het is - inderdaad - een echt tussendoortje.

Nee, geef mij mij nu maar het debuutalbum van Fanfarlo. Dit lijkt in hoge mate op Beirut (stem, muzikale omlijsting), maar is o zo goed!

YouTube - Fanfarlo - Outsiders

avatar van grovonion
wo, ze gebruiken ook strijkers. Maar daar houdt de vergelijking wel op. Lijkt wel erg weinig op Beirut. Los daarvan vind het echter ook best goed.

avatar van gherdt
Behoorlijk stuurloos maar niet geheel kansloos. De eerste helft klinkt als een zootje leftovers van de eerste twee platen. Melancholisch trompetje, een roffeltje hier en daar....dat kennen we nou wel! Op de tweede helft gaat Beirut plots (op bescheiden wijze) aan de electronica, iets wat ik niet snel had verwacht van dit tot nu toe nogal ambachtelijk klinkende zootje. Hulde voor de nieuwe inslag maar erg overtuigend klinkt het allemaal nog niet.

avatar van hansjuvefan
Ik vind dat ze terug moeten keren naar hun sound van het album 'Gulag Orkestar', wat ik nog altijd hun beste album vind.
Zeker het tweede gedeelte ,Holland, vind ik zeer zwak!

avatar van lauradance
Tweede deel van dit album heeft een heel andere sound dan wat ik gewend ben van Beirut. Geen keiharde electronica maar een paar vleugjes ervan. Het klinkt wel interessant al vind ik het leuker wanneer Beirut het hele orkest erbij haalt.

(verwijderd)
Tweede deel draagt dan ook niet voor niets een andere naam en titel.. Realpeople is een soloprojectje van Condon's

Het is terug naar zijn roots. Een interessant EP'tje dat een beeld geeft van het vroege electronica werk van de tiener Zach icm een aantal jaar ervaring met zijn echte band

avatar van Mjuman
Vandaag ontvangen op vinyl - twee schijven en wat een hoop fun. Dit is Monday morning week kick off music of Friday afternoon meet the lads with a drink in the pub music. Kortom alle biermerken zouden deze schijf GRATIS moeten aanbieden aan regelmatige gebruikers, onder het motto: keep the customer happy & keep them drinking.

Dit is niet cynisch bedoeld; muziek zoals het fijn is!

Na zeven maanden blijft Holland fier overeind en zou ik juist het nieuwe materiaal van Zapotec een onvoldoende geven. Echter, Marseille, Venice en No Dice redden te beoordeling

avatar van otherfool
Venice is toch wel heel mooi he... Verder idd beetje tussendoortje. Tweede helft bevalt mij ook beter dan de eerste. We zullen zien welke richting het op gaat vanaf hier. 3*.

avatar van bloempje24
Vreemd dat twee EP's als één cd vermeld staat op Musicmeter. Oke, ze zitten in het zelfde doosje, maar wel op een aparte cd en met een andere bandnaam. Wellicht verklaart dit ook de relatief magere score, want het deel 'March of the Zapotec' is 'ouderwets' goed en bevat topkwaliteit. De schok is dan ook groot wanneer je bij de artiest 'Realpeople' aanbeland met zijn EP 'Holland'. Rustige opbouwende (slaapverwekkende) elektronika en matige composities. The Concubine heeft nog wel een leuke fietsbel en bevat flarden van wat Beirut zo goed maakt. Maar wat mensen zien in een oersaai nummer als 'Venice' ?? Beirut hoeft zeker niet van de elektronika af te blijven, maar ze moeten het gebruiken om de nummers aan te kleden (zoals gedaan in 'Scenic world').

4**** March of the Zapotec
2** Holland

avatar van Bulgozer
'Gulag Orkestar' en 'The flying Club Cup' vind ik beide heerlijke platen. Deze ken ik nog niet zo goed maar afgaande op wat ik er tot nu toe van gehoord heb zal deze me ook prima bevallen.

Ook leuk: Beirut in concert

avatar van IMPULS
Rare worp van Zach. het tweede deel (Holland) spreekt me totaal niet aan. Steriele rimram. Kan d'r niets mee, al helemaal niet als het materiaal ervoor, March of the Zapotech dus, zo zwierig en frivool is. Komt ie daarna effe een aantal ijskasten openzetten. Niet meer doen zo, dan maar twee ep's.

avatar van LucM
Dit zijn twee EP's die danig van elkaar verschillen. De eerste March of the Zapotec wordt gebracht met Mexicaanse blazersselectie. Niettemin is van Mexicaanse invloeden weinig te horen, dit is buiten The Akara veeleer een herhalingsoefening maar dan met minder beklijvend songmateriaal. Met de tweede Holland slaat Beirut de plank helemaal mis: fletse, vaak vervelende en achterhaalde synthipop waarbij enkel My Night with a Prostitute from Marseille ermee door kan, No Dice is wel het dieptepunt

Zijn vorige twee albums nl. Gulag Orkestar en The Flying Club Cup vind ik geweldig maar hier stelt Beirut teleur. Laten wij hopen dat dit een éénmalige misstap is.

avatar van hansjuvefan
Toch een halfje minder. My Night with a prostitute from marseille is live echt goed, op dit album is het wat saai. De rest van de elektronische nummers stellen niet veel voor. Blijkbaar zijn ze nu bezig met hun 3de studioalbum. In de zomer komen ze terug naar Nederland en België om die plaat live voor te stellen. Ik ben benieuwd!

avatar van lauradance
Ik kan hier maar niet aan wennen aan deze sound van Beirut, ik hoop dat hij met zijn nieuwe album weer de oude vertrouwde balkanweg inslaat.