Shankar - Touch Me There (1979)

India / Verenigde Staten
Wereld / Rock
Label: Zappa

1. Dead Girls of London (5:20)
  2. Little Stinker (3:21)
  3. Touch Me There (3:03)
  4. No More Mr. Nice Girl (8:15)
  5. Love Gone Away (3:33)
  6. Darlene (2:55)
  7. Windy Morning (3:57)
  8. Knee-Deep in Heaters (5:38)
avatar van Kronos
Een vreemd maar fijn plaatje is dit. Op het label van Zappa verschenen en Zappa is hier ook op te horen. Maar het is vooral Shankar (niet te verwarren met Ravi Shankar) die hier met electrische vioolsolo's de show steelt, emotioneel diep weet te raken en spel-technisch verbluffend is.

avatar van kaztor
Erg fijn plaatje is dit!! Fijn ook om te zien dat er nog een ander persoon bestaat die dit kent naast de uitvoerenden.
Zappa heeft hier duidelijk een vinger in de pap. Vergelijk het maar eens met Sleep Dirt uit dezelfde periode. Klinkt zeer aangenaam, dit.

avatar van Kronos
kaztor schreef:

Er moeten er hier onder de 26118 gebruikers toch nog zijn?

avatar van dj maus
En ook deze nu op vinyl in de kast. Past helemaal in de trant van Zappa's eigen platen uit die periode (Sleep Dirt, maar ook Sheik Yerbouti) en ik beschouw het dan ook eigenlijk als een Zappa plaat met een speciale rol voor Shankar.

De volgorde van de nummers is op lp anders dan hierboven, nl:
1, 7, 8, 2, 6, 3, 4, 5

Verder is nog vermeldenswaardig dat Van Morrison nog meedeed tijdens de opnames van deze plaat (hij zong mee op het openingsnummer), maar zijn bijdrage werd ondruk van z'n platenmaatschappij alsnog van de plaat gepoetst.

Stijn_Slayer
Ik snap wat je bedoeld, maar de bewoording vind ik een beetje krom eerlijk gezegd, dj maus.

Een Shankar plaat met een (hele) speciale rol voor Zappa is een betere omschrijving. Want, hoewel ik het met je eens ben dat dit in de trant van Zappa's eigen platen uit deze periode past, is de muziek helemaal door Shankar zelf geschreven. Alleen op 'Dead Girls Of London' en 'No More Mr. Nice Girl' heeft Zappa gefungeerd als co-writer. Hij heeft wel alle teksten voor zijn rekening genomen.

Daarnaast was hij natuurlijk de producer van dit album.

Het klinkt derhalve inderdaad een beetje als een jazzy, indische Zappa plaat. Shankar had dan ook prima in de vaste band van Zappa gepast naar mijn mening.

Ike Willis zingt trouwens ook nog even mee op het openingsnummer.