Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show (1987)

Label: Def Jam

1. You're Gonna Get Yours (4:04)
  2. Sophisticated Bitch (4:30)
  3. Miuzi Weighs a Ton (5:44)
  4. Timebomb (2:54)
  5. Too Much Posse (2:25)
  6. Rightstarter (Message to a Black Man) (3:48)
  7. Public Enemy No. 1 (4:41)
  8. M.P.E. (3:44)
  9. Yo! Bum Rush the Show (4:25)
  10. Raise the Roof (5:18)
  11. Megablast (2:51)
  12. Terminator X Speaks with His Hands (2:13)
avatar van Jordy
PE had duidelijk (net als tijdgenoten als Gangstarr en Tribe) even een albumpje nodig om op gang te komen. Iets te speels, de politieke boodschappen van de latere albums ontbreken, maar tracks als de klassieker Public Enemy No. 1 maken dit toch verplichte kost voor de fans van de grote PE albums.

Bij vlagen geniaal, maar PE zou pas met de volgende plaat aan een onwaarschijnlijk goed drieluik beginnen.

Marcel²
Inderdaad, It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back, Fear Of A Black Planet en Apocalypse 91 zijn sterke albums. Wat je al zei ,dit album is bij vlagen geniaal. Ik hou het op 3*

eazyfan
lekkr debuutalbum You're Gonna Get Yours & Public Enemy No. 1 zijn de beste van dit album

avatar van thomzi50
Public Enemy No. 1, wat een nummer. Jammer dat P. Diddy het zo slecht heeft ge-remaked.

avatar van T.O.
Ja, waarom zou je het überhaupt remaken...

avatar van FunkyMonk
suckers to tha sight, i know u hate my '98; you're gonna get yours! mn favoriete PE nummer

avatar van Oldfart
"Public Enemy No. 1, wat een nummer. Jammer dat P. Diddy het zo slecht heeft ge-remaked"

Vooral als je niet Public Enemy heet.

avatar van Memphis
Ik vind dit persoonlijk het beste album van PE. Ik hou van de rauwheid van nummers als You´re gonna get yours, sophisticated, rightstarter. Ik vind dat op de latere platen er te veel soundjes op staan die niet nodig zijn.

Niet mijn favoriet, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik als 13 jarig pikkie hip hop ging luisteren..deze plaat heeft veel impact gehad op mij..my uzi weighs a ton hoorde ik op de radio...een week later had ik public enemy plakaten op mijn jas laten naaien door mijn moeder ...

avatar van mayhemblik
Fantastische plaat en als het niet zulke antisemitistische en homofobe hufters waren had ik al lang hun logo ergens laten zetten met inkt.
Dit geldt overgens ook voor de Bad brains.
Hebt elkander toch gewoon lief, dan is dit korte leven tenminste nog leuk voor jou en je medemens.
Maar ja, de plaat blijf ik evengoed toch wel geweldig vinden.

avatar van thomzi50
Public Enemy wordt het meest herinnerd aan één album: It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988). Ook opvolger Fear of a Black Planet (1990) staat bij veel hiphopliefhebbers bekend als baanbrekende klassieker. En dan is er ook nog Apocalypse 91…The Enemy Strikes Black (1991), waarmee het in sommige kringen heilige trio Public Enemy-albums voltooid wordt. Voordat Public Enemy met deze albums geschiedenis schreef en zichzelf de bijnaam ‘het zwarte CNN’ bezorgde, hadden Chuck D en zijn mannen anno 1987 echter al een verdienstelijke debuutplaat neergezet: Yo! Bum Rush the Show.

Hoewel het album gezien de kwaliteit soms over het hoofd wordt gezien, wordt dit absoluut geen jammerklacht, want eerlijk is eerlijk: het is volkomen begrijpelijk dat Yo! Bum Rush the Show veel minder status geniet dan later Public Enemy-werk. Waar de net genoemde en veel geroemde opvolgers vol met scherpe politieke teksten stonden, heeft Chuck D op Yo! Bum Rush the Show nergens de hem kenmerkende inhoudelijke diepgang en ernst. Zijn stem klinkt weliswaar venijnig, maar zijn tekstuele messen zijn aanzienlijk minder geslepen en op veel momenten wordt de politiek zelfs geheel met rust gelaten.

Ook instrumentaal is Public Enemy minder scherp afgesteld dan gewoonlijk. De beats zijn kaler en bestaan vaak uit niet meer dan een drum met een bas of een gitaar erbovenop. Hoewel het soms wat leeg klinkt, ademt Yo! Bum Rush the Show hierdoor wel een heerlijke authentieke sfeer uit, die als Chuck D eenmaal op stoom komt en de drums er lekker stevig tegenaan knallen sterke tracks oplevert. Denk aan My Uzi Weighs a Ton, en vooral aan het legendarische nummer Public Enemy No. 1; een snoeiharde drum, snerpende bassen en een heerlijk rappende Chuck D zijn hier de basis voor een klassieker, waarvan de kwaliteit tien jaar later, toen Puff Daddy er tevergeefs mee aan de haal ging, eens te meer werd onderstreept.

Dit soort echte toppers is zeldzaam op Yo! Bum Rush the Show, want zoals gezegd is het album minder groots dan ander werk van de groep. Maar toch is het een album dat niet vergeten mag worden. De beats zijn rauwer dan ooit, voor de oldschoolliefhebbers een absoluut pluspunt, en Chuck D etaleert zijn rapkunsten over deze dunne basis met verve. Flavor Flav houdt zich wijselijk meer op de achtergrond, maar gooit alle remmen los op het rechtlijnige en inhoudelijk nietszeggende nummer Too Much Posse – dat later is gesampled door onder meer N.W.A. Dat geeft de grootsheid aan van Public Enemy: zelfs de modale momenten op minder bekend werk vormen een inspiratiebron voor anderen. En dat is meteen de reden dat naast de grote Public Enemy-werken albums als Yo! Bum Rush the Show niet vergeten mogen worden.

HHL

avatar van ewalk
Mooi stuk Thomzi!

avatar van P Jay
Dit album klinkt zowel productioneel/ritmisch als flowtechnisch veel meer basic old school dan PE's latere werk. Natuurlijk zorgt Chuck D's commanderend stemgeluid voor dat tikkeltje extra. Vooral op "You're Gonna Get Yours", "Miuzi Weighs a Ton" en "Public Enemy No. 1" weten ze de hiphopluisteraar van vandaag nog volledig te overtuigen door hun opzwepende sound. De overige nummers verbleken bij deze nummers en het andere werk van PE.

3* voor een degelijk old school-album

avatar van principal2000
Ik vind dit album zeker de moeite waard. Ook vergeleken met de komende 3 albums van P.E.. Ik vind op dit album alle nummers op Terminator X...., MPE en Megablast goed tot uitstekend. Ik ben het wel met de meesten eens dat het hierna nog beter werd en dat dit album beduidend meer old school (meer basic qua productie) is.

avatar van hiphopmaster
Meer dan een waardig debuut. Dit album heeft dan wel een compleet andere styl dan hun latere werken, maar dat maakt het niet minder interessant. Vroeger heb ik dit ook echt vaak gedraaid en nog steeds draai ik het regelmatig. Mijn favorieten zijn dezelfde als die van P Jay, maar ook vind ik het nummer M.P.E. het vermelden waard, een agressieve Chuck D op lekkere droge bombastische beats. En FF klinkt ook top op dat nummer. 3,5*

avatar van KILLERBEE99
Vrij leuk album,

Vooral Sophisticated Bitch blij ik goed waarderen, wat een vet nummer is dat

avatar van Nr.4
Tof album, wel duidelijk minder dan It Takes A Nation en Fear of a black planet. Het komt bij mij nog niet zo krachtig over op een of andere manier, op enkele echte classics na zoals PE No.1

avatar van Ernie
Heerlijk album! Het bevat nog niet de kracht en lyrics die van ITANOMTHUB of FOABP regelrechte klassiekrs maakt maar Deze Yo! bum rush the show maakt nog steeds gehakt van sommige hedendaagse hiphopartiestjes. Sophisticated Bitch, You're Gonna Get Yours en het titelnummer steken er wel bovenuit imo..

Toen deze uitkwam sloeg die in als een BOM, nog veel meer dan zijn opvolger die met name militantere teksten heeft en net iets beter (consistenter is) als dit debuut. Hoe kaler hoe beter, wat een sound, snap echt niet dat Fear... en Apocalypse... hoger worden gewaardeerd dan deze. Waarschijnlijk toch wat te ontoegankelijk voor de meestennn