Sole - Bottle of Humans (2000)

Label: Anticon

1. Dismantling of Soles Ego (3:03)
  2. I Don't Rap in Bumper Stickers (2:49)
  3. Tourist Trapeze (3:13)
  4. Famous Last Words (4:42)
  5. Bottle of Humans (6:28)
  6. Man and Woman (1:50)
  7. Center City (4:37)

met WHY?

8. Furthermore (4:03)
  9. Nothing Fell Apart (3:00)

met Sixtoo

10. Very Important Message (0:56)
  11. Sole Has Issues (5:55)
  12. Our Dirty Big Secret (4:11)

met Alias, Dose en The Pedestrian

13. Save the Children (4:24)
  14. Suicide Song (5:54)
  15. Year of the $Exxx $Ymbol (4:09)
  16. Understanding (4:49)
  17. MC Howard Hughes (3:41)
  18. Bottle of Leftovers (1:15)
  19. Home (3:37)
Relax
Zo vet album, vooral Save The Children klinkt erg nice.

avatar van Ataloona
Fantastisch album, ik zit na 3 luisterbeurten nog te twijfelen tussen een 4* of 4,5*. Erg fijne en verrassende instrumentaties en sterke teksten. Er word geweldig gerapt en het sfeertje voelt zeer fijn aan. Vooral Tourist Trapeze, Center City, (_O_) Furthermore, Save the Children en Our Dirty Little Secret zijn erg sterk. Ik kies toch maar voor een 4* met kans op een verhoging.

avatar van niels94
Lees hier mijn (eerste!) recensie voor Hiphopleeft over dit album.

avatar van Osiris Apis
Ik vond je review fijn lezen. En een opvallende keuze qua album. Leuk.

Ik ken van dit album maar een paar nummers. Eigenzinnige hiphop ja.

Harco
Doe je snel ook, Niels. Volgens mij is het nog niet zo lang geleden dat Thomas je benaderde.

avatar van niels94
Klopt, woensdag of donderdag o.i.d. Er gaan er nog meer volgen Bedankt trouwens!

avatar van thomzi50
Leuk. Ik heb het album ook binnen gehengeld

avatar van Ataloona
Fijn die aandacht voor één van mijn favoriete hiphopalbums

Ja ik had nog heel wat tracks van hem liggen! En toch maar dit album weer eens gaan luisteren, en wat een vreemde hiphop. Maar wel rauw, waar ik persoonlijk erg van hou. Niet alle nummers even goed, maar die beats en flow zijn zo rauw dat ik toch 4* geef.

Persoonlijke favoriete tracks zijn: bottle of humans en save the children!

avatar van niels94
Die laatste is ook mijn favoriet, geweldige track Lekker depressief ook

avatar van Elohim
Hij staat nu in mijn top 10! Heerlijk album! Ik zal mijn becijfering van andere albums wel moeten veranderen... Ben wat TE gul geweest met de 5,0 en 4,5... Mjaaa...

avatar van Harderwiek
Na twee luisterbeurten, en zo nu en dan een los nummer beluisterd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik aan dit album wel een beoordeling kan geven en er een stukje bij kan schrijven, maar dat het waarschijnlijk niet echt mijn mening zal vertegenwoordigen. Ik weet gewoon dat ik dit album nog vaak zal moeten luisteren om echt te beoordelen wat ik hiervan vind, er zitten zoveel ontdekking en bizarre momenten op deze plaat dat je hier niet zomaar op uitgekeken bent en dus niet zomaar een cijfer kan geven. Wat ik nu wel kan zeggen is dat ik het niet allemaal even goed vind, zo vind ik Center City een draak van een nummer. Maar sterke nummers zoals Bottle of Humans, Save the Children en Suicide Song hebben toch wel de overhand. Ook vind ik Sole wel een gave flow hebben. Hang hier toch een cijfer aan, een voorzichtige 3,5. Maar dus grote kans dat dit nog zal veranderen, of dit negatief of positief zal zijn kan ik zo ook niet zeggen.

bennerd
Toen ik de beschrijving Bottle of Humans las in het HHAVDW-topic, wist ik dat ik het lastig ging hebben met deze schijf. Dat blijkt dus waar te zijn, want dit is me niet echt goed bevallen. Emotionele en neerslachtige rapmuziek ligt mij vaak niet. Er zijn wel een aantal uitzonderingen. Grieves kan bijvoorbeeld ijzersterk uit de hoek komen, al maakt hij daar geen gewoonte van. Het 'probleem' dat ik vaak met deze stroming heb, is dat ik erg kan genieten van een aantal songs, maar een hele plaat te veel van het goede is.

Dat blijkt dus ook bij Bottle of Humans te zijn. Ik moet het echt gewoon melden: die openingstrack is bril-jant Die raakt het snaartje. Een rasechte tearjerker-beat met daarop de gefrustreerde raps van Sole. Heerlijk!

Maar daar blijft het ongeveer bij. Na de zoveelste dramatisch klinkende vioolsample krijg ik het heen en weer en na de openingstrack zakt alles als een kaartenhuis in elkaar. Niet dat het zo enorm slecht is, maar ik kan ook niet zeggen dat ik van deze plaat genoten heb. Sole vind ik nergens echt indrukwekkend worden en de producties worden na verloop van tijd vrij irritant.

Misschien dat het nog gaat groeien, maar voorlopig leg ik Bottle of Humans mooi terug in de digitale platenkast.

avatar van MAS
MAS
Ik wilde eigenlijk 3 sterren geven met kans op verhoging en verlaging. Maar toen ik hem vandaag weer opzette is het kwartje wel een beetje gevallen. Er staan wel een aantal minpunten zoals Our Dirty Big Secret op maar nummers zoals Save The Children en Year Of The Sex Symbol maken die gelukkig weer goed. Toch jammer, als Sole een aantal nummers weg had gelaten was mijn stem zeker hoger uitgevallen. 112 minuten vind ik namelijk erg lang voor dit soort hiphop.

avatar van Elohim
Het is natuurlijk 72 minuten, maar ach.

avatar van MAS
MAS
Hahha dat bedoelde ik ja. 112 zou wel erg lang zijn.

avatar van principal2000
1,5
Ik vind eigenlijk bijna alles matig aan dit album: de beats, de flows, de stemmen en het geheel. Ik geef daarom ook geen voldoende als score. Het album is me te chaotisch qua beats en de flows van de MC's zijn ook teveel offbeat om het genietbaar te vinden. Heel af en toe vind ik de beat wel goed (Suicide Song), maar dan duurt het nummer weer te lang en ben ik op de helft van het nummer er alweer klaar mee. Sommige nummers zijn wel okay, zonder echt goed te worden (Year Of The $exxx $ymbol, I Don't Rap In Bumper Stickers, Furthermore, Save The Children en Center City). Hier zitten er wel goede elementen in de beat, maar is het geheel net iets te rommelig of mist er iets. Bovendien vind ik de flow van de MC nog steeds matig en soms zelfs storend. Ik twijfel tussen 1,5* en 2* en ga nu zelfs voor de lagere score, want 1 goed nummer wat te lang is, is echt veel te slecht.

avatar van He$$el_01
Wisselvallig album. Dit soort hiphop ligt me soms heel goed, en soms ook totaal niet. Sole is wel een goede rapper, dus dat helpt wel mee. Ik kende hem al van So Called Artists. Dat is misschien nog wel alternatiever dan dit en dit album vind ik dan ook wat sterker. De beats passen goed bij Sole. Het probleem van dit album is eigenlijk dat de beats iets te eentonig zijn voor zulke lange nummers. Sole heeft ook eigenlijk maar één flow, en daardoor gaat dit te snel vervelen. Als er iets minder nummers op hadden gestaan en de lange nummers wat ingekort zouden zijn, had dit een erg goed album geweest. Nu is het dat net niet, hoewel er wel een paar topnummers op staan (Suicide Song, Save The Children, Sole Has Issues en Tourist Trapeze).

avatar van j.b.b.l
1,0
Nee, dit is echt niks voor mij. Ik heb met moeite dit album uitgeluisterd. I Don't Rap in Bumper Stickers is dan wel weer leuk maar that's it. De flows zijn niet fijn om naar te luisteren en de producties worden vervelen. Dan voelt 1:12:36 als een eeuwigheid.

avatar van niels94
Ik vind het nog steeds net iets te lang en het heeft een aantal iets mindere momenten, waardoor ik er geen 4* aan kwijt kan, maar over het algemeen blijf ik hier heel erg van genieten en heeft de rommeligheid een enorme charme. Ik ga maar eens meer van deze man proberen, ben benieuwd

avatar van Elohim
Zijn nieuwste album (staat niet op MuMe, was van plan het erop te zetten, maar is uiteindelijk nog niet gebeurd), is COMPLEET anders dan dit. Het is nog steeds serieus, maar de chaos is er grotendeels uit verdwenen. Het is veel meer politiek getint en dergelijken. Het album dat hierna komt is wel enigszins hiermee te vergelijken. Dit album is wel mijn favoriet.

avatar van Silky & Smooth
Als alles het niveau van Bottle of Humans had, was dit een briljant album geweest. Nou is het mij toch net iets te vaak wat minder interessant. Desondanks is Sole een goede rapper en staan er genoeg leuke track op dit album.