Sole - Selling Live Water (2003)

Label: Anticon

1. Da Baddest Poet (4:22)
  2. Shoot the Messenger (3:23)
  3. Salt on Everything (3:22)
  4. I Hope You Like My Stupid Painting (0:30)
  5. Respect, Pt. 3 (4:13)
  6. Tokyo (3:49)
  7. Plutonium (4:53)
  8. Sebago (4:38)
  9. Slow, Cold Drops (4:02)
  10. Pawn in the Game, Pt. 1 (2:30)
  11. Pawn in the Game, Pt. 2 (3:16)
  12. The Priziest Horse (4:05)
  13. Teepee on a Highway Blues (4:02)
  14. Selling Live Water (4:29)
  15. Ode to the War on Terrorism (3:11)
Sole is af en toe wel leuk, maar een beetje standaard Anticon. Ik hoor dan liever Alias, Buck 65 of Sage Francis. Of alles van Peanuts & Corn records. Maar om de één of andere reden vindt iedereen Sole helemaal geweldig. Ik vind m vooral overschat.

standaard anticon bestaat niet echt volgens mij. zo'n beetje elke anticon-release die ik ken is erg anders dan de rest. zo ook deze. hier zijn het vooral de vreemde synthesizer-achtige beats die er een apart plaatje van maken. 'salt on everything' en 'plutonium' vind ik erg goed, en het openingsnummer ook, maar tegen het einde dut de cd een beetje in. al met al toch goed klinkende, vernieuwende hiphop, zoals zo'n beetje elke anticon-release, maar dit is inderdaad niet het beste wat anticon ooit heeft voortgebracht.

en wat zit er op dat peanuts & corn-label? ik heb er nog nooit van gehoord.

De beats zijn wel apart, maar ik bedoelde dat Sole als rapper een beetje standaard is. Het is allemaal wel aardig maar hij steekt niet boven de rest uit vind ik. Op P&C zitten artiesten als McEnroe, John Smith, Hip Hop Wieners en Fermented Reptile. De beats van die artiesten zijn vaak wat meer basic, maar ze hebben allemaal geweldige teksten.

Improvision
If I could make it stop raining
This whole damn place wouldn't know
What to do with all the sunlight
I've been saving up for a life like this
Your God is booing you offstage
And your heroes don't respect you

Improvision
Goh ja, hoe moet je dit beoordelen. Sole's teksten bevatten zelden rijm, maar ze houden wel steeds steek én Sole brengt ze op een bepaalde manier waardoor dit niet meteen opvalt. De beats hebben een soort vervreemdende sfeer, daar houd ik wel van. De eerste keer klonk het allemaal wat inspiratieloos, maar ik ben het album meer en meer gaan waarderen.

Die tekst die Improvision hierboven citeert is echt precies degene die - tussen al die fantastische teksten! - mij ook is bijgebleven na de eerste luisterbeurt. Prachtig!

avatar van niels94
Gaaf album. Sterker dan A Bottle of Humans wat mij betreft, doordat de beats beter zijn en veel meer een eigen gezicht hebben. Verder mag ik ook hier de enigszins chaotische stijl.