VAST - Visual Audio Sensory Theater (1998)

Label: Elektra

1. Here (4:58)
  2. Touched (3:58)
  3. Dirty Hole (5:36)
  4. Pretty When You Cry (3:50)
  5. I'm Dying (4:10)
  6. Flames (4:37)
  7. Temptation (3:09)
  8. Three Doors (5:04)
  9. The Niles Edge (4:30)
  10. Somewhere Else to Be (3:05)
  11. Untitled (3:42)
  12. You (4:59)
avatar van Judith
Touched is een geniaal nummer.

Flames vind ik een prachtig nummer. De hele cd gaat een beetje alle kanten op geloof ik. Ik ken het niet goed genoeg om er al goed over te kunnen oordelen, maar Flames kan ik zeer vaak horen zonder het beu te raken.

avatar van Twilight
Flames is goed ja. Ik vind Temptation en Three Doors ook goede nummers! Hij heeft een goede stem. En het gaat inederdaad alle kanten op, niet iets wat je vaak hoort!

avatar van james_cameron
Sfeervolle moderne rockplaat met wat lichte techno- en industrial invloeden. Somber en zwaarmoedig, maar ook meeslepend en mooi. Iets teveel rustige nummers naar mijn smaak en tegen het einde is de rek eruit, maar zeker een verdienstelijk debuut.

avatar van Jeanneman
Die eerste vier nummers zijn echt geweldig, daarna iets minder maar nog wel goed. Verder is het imo niet veel geworden met deze band. Helaas, want hier spat de potentie van af.

avatar van dvdschaaf
Volgens mij moet het VAST (dus allemaal hoofdletters) zijn en is de titel de afkorting daarvan...

Baltasound
Wow, Touched :O

avatar van puppy
Wow. Deze band gooit werkelijk vanalles door elkaar. Er zitten Oosterse klanken in, melancholische stukjes en ook Afrikaanse klanken. En dan natuurlijk industrial, wat me ook sterk doet denken aan Nine Inch Nails. Ook doet het me af en toe een beetje denken aan The Jesus and Mary Chain, maar daar zal ik wel de enige in zijn.

Toch wel behoorlijk goede nummers staan hierop: Touched, Pretty When You Cry, I'm Dying en Three Doors springen er voor mij uit.

Het is dat ik hier 2 nummers niet van ken (The Niles Edge en nr. 11), anders had ik waarschijnlijk 4* gegeven voor dit album.

avatar van puppy
Dit album ben ik steeds meer gaan waarderen. Nu ik hem sinds een paar dagen in bezit heb, heb ik zelfs besloten dit een volle 5 sterren te geven.

Dit omdat het een heel apart album is. Je hoort zoiets toch niet vaak, met al die verschillende invloeden erin.
Ook staat er geen enkel nummer op wat ik niet kan waarderen. Zelfs niet een die ik duidelijk minder vind dan de andere nummers.

Het is op dit album dan ook wel heel moeilijk om 3 favorieten aan te vinken. Op dit moment heb ik dan als favorieten toch Touched, I'm Dying en Temptation aangevinkt, maar dat kunnen morgen weer anderen zijn.

Ook ontzettend knap dat hier zo goed als alle instrumenten worden gespeeld door één persoon: Jon Crosby. Laat dat nou ook nog eens de zanger zijn, en degene die de nummers schrijft!

Al met al, ONGELOOFELIJK goed album!

dvdschaaf schreef:

Klopt, gewijzigd.

avatar van Gajarigon
Via de top 10 van puppy ben ik bij dit album terechtgekomen. Ik had nog nooit van VAST gehoord, hoewel het album blijkbaar zijn portie aandacht heeft gekregen in lijstjes allerhande. Met de samples van dat koor in Touched moest ik meteen denken aan het nummer Home van the God Machine, en tien minuutjes googlen later vond ik inderdaad:
(over Home:)
the intro is bulgarian folk music from the bulgarian state radio choir - they recorded a few albums with a french producer back in the '80 and '90 called 'le mystère des voix bulgares'

dewelke Jon Crosby dus ook gebruikt voor zijn sample. Ik neem aan dat het dan hieruit komt, hoewel ik het niet heb nagegaan.

Mede door die samples moest ik af en toe denken aan The God Machine bij het luisteren. Midtempo rock (check), vol geluid maar met de nodige dynamiek (check) en hier en daar een industrieel kantje (check). De sfeer is wat zwaarmoedig (check), en hier en daar mag het wat intiemer met strijkers, zoals op Flames. De zang doet mij qua timbre wat denken aan Riverside. Een geslaagd album waarvan ik de harde nummers toch duidelijk beter vind.

Gajarigon schreef:

Heb het even opgezocht, en in het boekje bij de cd staat inderdaad dat het nummer Touched samples van 'Le Mystère des Voix Bulgares' bevat, van het nummer 'Pilentze Pee'.
Het nummer Temptation bevat samples van het nummer 'Lazarski Bouenets'. Komt waarschijnlijk van een ander album, hoewel ik het bij geen enkel album zie staan.

Ben nu overigens best benieuwd naar dat nummer Home van the God Machine! Toch eens gaan luisteren binnenkort.

avatar van Rogyros
Ik vind dit wel een aardig album. Maar de hun opvolger boeit me wat meer. Nude boeit me zelfs veel meer. Dat raakt me gewoon meer.

avatar van Shinobi
Een zeer eigenaardig album, dat niet precies weet wat hij wil. Maar dat past denk ik ook wel in het stijltje van VAST.

'Pretty When You Cry' heeft trouwens wel interessant lyrics.

Ik zet in op 3,5 sterren, kan hoger uitvallen.