Coph Nia - That Which Remains (2000)

Zweden
Electronic
Label: Cold Meat

1. The Scapegoat (6:26)
  2. Opus 77 (9:42)
  3. Doppelgänger (Qliphotic Phantasmagoria) (10:58)
  4. Sanctus (8:10)
  5. Holy War (Pt.2 - Silence) (8:04)
  6. Our Lady of the Stars (6:38)
  7. The Veil (0:59)
  8. That Which Remains (11:34)
avatar van Psycholamp
Erg goed, creepy album. Op dit album lult ie er zelf nog niet zo veel doorheen en dat vind ik wel een pré. De nachtmerrie-achtige geluiden worden doorbroken door het mooie "Our lady of the stars", waardoor er ook nog wat afwisseling inzit. Erg cool om op te zetten tijdens een nachtelijke rit met de auto. Raison d'etre is daar nog beter voor geschikt dan Coph Nia, maar dat neemt niet weg, dat dit ook een erg fijn cd-tje is.

avatar van TJN
TJN
Schitterend album, groeiplaat met afwisselende sferen. Van de meest donkere holtes tot de best bewaarde schoonheden. Helder, glanzend zwart, mooi en rustgevend.

yorgos.dalman
Diabolische plaat. Donker, tegendraads, anomaal. Op een bepaalde manier ook beeldrijk. Krankzinnigheid heeft een stem gevonden...

yorgos.dalman
Bij herhaaldelijk luisteren valt wel op dat, na track 6 (die werkt als een verfrissende douche), het album ineen zakt door gebrek aan spanning en dynamiek. Het bekende 'dooft uit als een kaars' euvel eigenlijk.

avatar van TJN
TJN
Het luisteren van Opus 77 geeft me een machtig gevoel. De tekst; 'Als man ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil, vrij om te werken, rusten of slapen wanneer ik wil, vrij om te eten en drinken wat ik wil, vrij om te slapen met wie ik wil.. en ik ben vrij om iedereen te doden die mij hierin willen beletten'. Zo fakking waar, zo oer, sluit helemaal aan op mijn gevoel van vrijheid die ik als man nodig heb om me man te voelen. Al het andere zou een gevangenis zijn. De machtig wijze waarop het vertolkt wordt draagt daar natuurlijk aan bij. Ik luister dit album op volle sterkte zodat ie goed binnen kan komen en de bassen in mijn buik voel dreunen. Dan is ie machtig man.. mooi geluid, ik kan het ding vol open zetten.. hoe lekker kan muziek zijn.. paar biertjes erbij.. en high van de West Malle Tripel naar deze op en top geile plaat liggen luisteren. Fak, wat is ie goed, ...dreigend, .. en dodelijk, het is overduidelijk.. minstens de helft van alle mannen op de wereld moet geëlimineerd worden zodat er genoeg wijfjes overblijven die ik kan bevruchten met mijn zaad. Of niet natuurlijk, want daar komen ook weer mannetjes van die later concurrenten zouden kunnen worden. Dat is voor mij waar deze plaat over gaat. De wereld is een slagveld van primitieve dominante mannetjes op zoek naar de ultieme vrijheid. En die is zonder al te veel lastige concurrenten. Dus opgesodemieterd! (grapje)