Frankie Laine - Hell Bent for Leather! (1961)

Label: Columbia

1. Wanted Man (2:39)
  2. High Noon (Do Not Forsake Me) (2:26)
  3. Gunfight at the O.K. Corral (2:09)
  4. Bowie Knife (2:55)
  5. Along the Navajo Trail (2:32)
  6. The Cry of the Wild Goose (2:54)
  7. Rawhide (2:02)
  8. City Boy (2:40)
  9. Cool Water (2:51)
  10. The 3:10 to Yuma (2:27)
  11. The Hanging Tree (2:18)
  12. Mule Train
Antonio

Dat deze op MuMe staat, dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar voor degene die hem toegevoegd heeft niets dan hulde !

Heb deze net toevallig een half uur geleden op LP gekocht (samen met nog een aantal LP's van andere artiesten) voor een goede vriend, die vanavond zijn verjaardag viert.

Kocht hem puur voor de combinatie van de hoesfoto en titel (Hell Bent For Leather !), maar ik draai de LP nu zelf even en ik moet zeggen dat het zeker niet onaardig is...

avatar van BoyOnHeavenHill
Jeugdsentiment, want uit de platenkast van mijn vader, maar sinds ik steeds meer westerns ben gaan kijken ook hédendaags sentiment, want een goede western uit de jaren 50 is niet compleet zonder Frankie's vocalen. Nee, High noon is niet oorspronkelijk door hèm voor de gelijknamige film opgenomen, en ja, het is allemaal nep, maar op de één of andere manier heeft deze man de enig juiste stem voor dat soort films. 3:10 to Yuma is wèl oorspronkelijk van hem, en de perfecte titelsong van een al even perfecte western. Heerlijke plaat, nu samen met Rockin' uit 1957 op een 2-for-1-CD van Collectables uitgebracht.

avatar van VanDeGriend
Ook hier bakken met jeugdsentiment. Dit is de allerallereerste lp die ik ooit echt beluisterd heb. In de tijd dat ik ook naar sprookjesplaten luisterde. En dan bedoel ik niet gezever van Within Temptation ofzo maar echt goede sprookjesplaten met Sneeuwwitje enzo. Destijds opgevist uit platenbak van papa en mama. Uren naar die, op de leeftijd van 6 of 7 jaar, buitengewoon spannende hoes zitten staren terwijl die plaat op stond.

40 jaar later heb ik dan toch maar de cd gekocht (de collectables versie als beschreven hierboven) Tot mijn verbazing kan ik alles meezingen! En ook tot mijn verbazing vind ik dit nog steeds downright geweldig. Dit is de enige country plaat die ik heb en ken (en dat blijf zo) maar wat een nummers, wat een geweldige verhalende teksten en wat een stem had die knakker zeg. Dikke dikke pret.

avatar van Dibbel
Idem hier. Van Tante Tonny gekregen toen ik een jaar of 10 was.
Van de output van deze man (geboren Fransesco LoVecchio) staat slechts een schijntje hier op de site.
Deze is uit 1961 en bevat allemaal country-klassiekers.
Sommige nummers zoals Rawhide (van de TV-serie), High Noon, Mule Train, Cool Water, The 3:10 To Yuma en Gunfight At O.K. Corral kent iedereen (bewust of onbewust).
Uit westerns bijvoorbeeld.
Ik krijg er in ieder geval een erg zondagmiddag-gevoel van, op familiebezoek en John Wayne op de Duitser in een zwartwit-western.
Leuk om weer eens te horen.
Los daarvan zijn het gewoon goede liedjes.
Frankie Laine was aktief van 1930 tot 2005 en overleed in 2007.
Op vinyl (uiteraard).

avatar van Bartjeking
Ik heb hem ook op vinyl; hele fijne plaat met medewerking van een piepjonge John Williams, die toen nog Johnny Williams heette . Ók nie de minste.

avatar van LucM
Rawhide is mijn all-time favoriete country-song, High Noon, Mule Train en Cool Water zijn ook prachtig. Ik kan nog steeds genieten van de oude country (was destijds wellicht populair).