Covenant - Nexus Polaris (1998)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. The Sulphur Feast (4:09)
  2. Bizarre Cosmic Industries (5:52)
  3. Planetarium (4:01)
  4. The Last of Dragons (6:28)
  5. Bringer of the Sixth Sun (6:31)
  6. Dragonheart (4:51)
  7. Planetary Black Elements (5:48)
  8. Chariots of Thunder (5:48)
avatar van Eddie
Een van de beste platen ooit gemaakt, de plaat is afwisselend technisch, snel, evil, gewoonweg geweldig.

avatar van ravenstein
Het nummer Planetarium staat ook op de uitstekende 3-cd's bevattende compilatie die uitgebracht werd voor het 10-jarig bestaan van het label Nuclear Blast.
Van de meer dan 50 nummers is dit één van de beste.
Ben benieuwd naar de andere songs op Nexus Polaris, maar ik kan spijtig genoeg niet aan een exemplaar geraken van dit bejubelde werk.

avatar van BoordAppel
Nu vind ik de muziek op dit album best wel ok en ik zou dan ook een 3,5 hebben gegeven ware het niet dat ik die zang bijzonder matig en soms zelfs irritant vind. Laat iemand alsjeblieft die zanger de WC wijzen want volgens mij moet ie nodig poepen.

Anyhow, hebben de metalheads misschien tips voor me van dit soort bands maar dan met fatsoenlijke (of geen) zang?

Ja! Metal bands zonder "zang". Geef! Veel! Desnoods leggen we geld bij!

BoordAppel schreef:

Project Pitchfork, Wumpscut, VNV Nation, Velvet Acid Christ, Icon Of Coil,... zijn allemaal bands die sterk op covenant lijken, sommige zijn zelfs beter.

Dionysos
BoordAppel schreef:

Uhm, nou kan ik me de zanger van Covenant niet zo 1-2-3 voor de geest halen, maar wat versta jij precies onder 'fatsoenlijk'?

HOUSECAT schreef:

Ik denk dat dit geen betrekking heeft op deze CD, want hier maakten ze nog Black Metal.

Dionysos schreef:
Het kan bij mij alle kanten op. Zang/geschreeuw a la Dillenger Escape Plan trek ik wel en met grunten en krijsen kan ik ook wel overweg maar de zanger van Covenant zit een beetje tussen schreeuwen en zingen in en probeert heel duister over te komen maar dat lukt hem niet echt.

Maar puur instrumentale metal aanbevelingen zijn altijd welkom .

Dionysos
BoordAppel schreef:

Hehe. Nou, in hetzelfde straatje als deze CD kun je denk ik met deze bands wel iets (ik weet niet hoe bekend je bent met het genre, dus wellicht dat er veel overbodigs tussen staat):

Abigor, Ancient, Anorexia Nervosa, Arcturus, (vroegere) Behemoth, (latere) Borknagar, Dimmu Borgir, Dissection, Emperor, Enslaved, (latere) Immortal, Gehenna, Golden Dawn, Limbonic Art, Mactätus, Manes, Marduk, Obsidian Gate, Old Man's Child, Rotting Christ, Sacramentum, Samael, Satyricon, Sear Bliss, Siebenburgen, Summoning, Troll, Vintersorg, etc.

Maar puur instrumentale metal aanbevelingen zijn altijd welkomen .

Daar heb ik helaas geen verstand van, maar me dunkt dat je dan gauw in de hoek van gitaarvirtuozen uitkomt.

avatar van BoordAppel
Ok bedankt, ik zal eens naar het een en ander op zoek gaan. De meeste namen zeggen me echter wel iets omdat mijn broer vroeger nogal veel metal draaide.

avatar van HammerHead
Pelican,

Metal in de stijl van Neurosis en Isis, maar dan zonder zang.

MetalDex
Is dit nou de Covenant waarvan de naam later is veranderd in The Kovenant en meer Industrial is gaan spelen?

Dit is wel een erg goed album met als hoogtepunt Bringer of the Sixth Sun. Buiten dit album niet erg bekend met deze band, heeft iemand nog aanraders?

avatar van HammerHead
MetalDex schreef:

Ja, het is die Covenant en er is hier dus iemand die het steeds zo weet te corrigeren dat dit album onder de Zweedse Covenant komt te staan.
Ik heb het nu inmiddels voor de derde keer goed gezet en dit mag wel zo blijven nu.

avatar van rafke pafke
Wat mij betreft is dit één van de sterkste metal albums uit de jaren 90. In tegenstelling tot veel andere albums uit die tijd luister ik hier nog regelmatig met plezier naar.

avatar van Eddie
Wederom valt me op dat dit eigenlijk wel een geniale plaat is. deze heeft jaaaaren in mijn top tien gestaan en om één of andee reden is hij er langzaam uit verdwenene. ten onrechte blijkt nu. ik ga hem weer een plaatsje in mijn top tien geven

avatar van Edwynn
Ik lees een hoop commentaar over de vocalen en de vermeende bestaan van betere gelijksoortige bands. Ongetwijfeld. Maar, voormalig Dimmu Borgir bassist Nagash durfde na een conventioneel black metal album het aan om eens wat grenzen te verkennen. De term post black metal werd verzonnen om dit album te omschrijven. De term omvat nu iets anders, maar toch.

Heavy metal invloeden en psychedelische effecten worden vermengd met het oude black metal geluid. De band probeert daarnaast niet te complex te zijn. Het levert een hele aardige synthese op. Er zijn genoeg muzikale details om het interessant te houden.

Persoonlijk vind ik het jammer dat Covenant hierna verder ging als een electronische metal band met een nogal bezopen podiumpresentatie. Voor mij houdt het dan ook direct op met Nexus Polaris.

Helemaal mee eens. Nexus Polaris IS het beste album van de band. De cd hierna viel helemaal niet goed bij mij en heb deze ook daarna nooit meer gedraaid.Deze band is gewoon op dit album op zijn top, en maakt van Black Metal meer dan het eentonige gerammel van de meeste bands binnen dit genre. 4,0

avatar van Eddie
Luister ook eens naar de voorganger. dat is wat meer recht toe recht aan black metal zeker het luisteren waard.

avatar van Eddie
Vandaag toch maar weer bovenaan in mijn top 10 gezet. Wat een meesterwerk is dit toch. Geniaal is zijn eenvoud. Waarom worden er niet meer van dit soort platen gemaakt. Het geluid is heel erg goed, precies zoals het bij deze plaat hoord, geen muur van lawaai, niet alles is dicht getimmerd, maar een heerlijk open ietwat rauw geluid, waar ook niet krampachtig alle foutjes uitgehaald zijn. Complimenten naar Hellhammer die laat horen dat hij ook zonder zijn elektronische trukendoos een beest van een drummer is, niets getriggerd of voorgeprogrammeerd maar gewoon ouderwets bateren.

Post-black metal dekt nog het meest de lading.

avatar van Dr.Pat
Draai deze ceedee ook geregeld en elke keer weer valt het op dat hij om is zonder dat je het in de gaten hebt. De nummers zijn herkenbaar en heavy, bombastisch. Meestal draait hij direct een 2e ronde er achteraan. Is inderdaad een meesterwerk.

avatar van gigage
Lekker plaatje, het is voorbij voordat je het in de gaten hebt. Het doet me een beetje denken aan King Diamond zijn solowerk, maar dan zonder de hoge vocale uithalen natuurlijk. De zang kan een struikelblok zijn maar de instrumentatie is puik gedaan. Af en toe wat strijkers (sound), af en toe wat electronic en keyboards maar zover ik nu kan horen niet zo overdadig dat het schaadt.

avatar van DargorDT
Eddie schreef:

Ja, sterke cd. Ik luister hem nu weer voor het eerst sinds mensenheugenis. Ik was een tijdje niet met metal bezig, nu weer wel. Ik heb playlists op Spotify met de beste metal albums per jaar (1980-2021), als uitvloeisel van die game vorig jaar. Vervolgens maak ik per jaar een top 10.

Deze staat uiteraard in de top 10 voor 1998. Luistert heerlijk weg en ook met de zang is (wat mij betreft dan) niets mis.