Cash, de laatste jaren weer helemaal hot.
Niet met zijn blue guitar, maar met pure kwetsbaarheid en prachtige covers die hij voor zijn laatste adem er nog uit heeft kunnen persen. Dit leidde tot een fantastische reeks albums (de bekende American Recordings) maar wanneer mensen naar aanleiding van die reeks denken dat ze een zelfde Cash aantreffen op zijn vorige albums komen bedrogen uit. Dit is bij het gros wel bekend natuurlijk, maar ik waarschuw voor de zekerheid. (eigenlijk had de user Junkie XXL dit eerder moeten weten bijvoorbeeld

)
Wat een debuut is dit album. Fantastische nummers (met geweldige one-liners) als Lonesome Whistle, Cry Cry Cry, I Was There When It Happened, Get Rhytm (hoewel toegevoed als bonus-track) en natuurlijk Folsom Prison Blues.
Dit album doet het zo goed bij mij omdat het, laat ik het zo eens zeggen, een erg effectief album is. Hiermee bedoel ik dat muziek niet zo gecompliceerd hoeft te zijn om mij te pakken. Het gaat hier om puurheid en gevoel. En, hebben jullie dat ook? Dat als je dit album luistert, je jezelf in de jaren '50 waant? Dat heb ik dus wel, een teken dat het album goed werkt.
Zo'n debuut is nauwelijk meer te overtreffen en dat heeft hij in mijn ogen ook niet meer gedaan, hoewel de albums die hier vlak na volgden zeer zeker wel de moeite waard zijn. Dit geldt eigenlijk voor al zijn albums van de jaren '50 op Hymns na. Na de jaren '50 zijn zijn albums op zijn minst wisselvallig te noemen, met als positieve uitspattingen de ''jail-records'' San Quentin en Folsom Prison)
Jammer (en raar) vind ik dat bij de heruitgave in 2002 de originele versie van Country Boy er niet op staat. In plaats hiervan staat er een demo-versie op met alleen Cash en zijn blue guitar.
4*