Brand Nubian - Foundation (1998)

Label: Arista

1. Here We Go (0:22)
  2. The Return (4:01)
  3. Shinin' Start (3:40)
  4. The Best Change (2:27)
  5. Migraine (Interlude) (0:24)
  6. Don't Let It Go to Your Head (4:05)
  7. Brand Nubian (4:01)
  8. Maybe One Day (4:41)

met Common

9. Let's Dance (4:06)

met Busta Rhymes

10. Back Up Off the Wall (4:10)

met Loon

11. Black on Black Crime (Interlude) (0:49)
  12. I'm Black and I'm Proud (3:17)
  13. Sincerely (3:51)
  14. Probable Cause (5:13)
  15. The Ghetto (Interlude) (0:41)
  16. Love Vs Hate (4:32)
  17. Too Late (4:45)
  18. Straight Outta Now Rule (4:39)
  19. Foundation (3:53)
  20. U for Me (4:17)
avatar van P Jay
Moeilijk om dit te beoordelen, omdat er nogal veel tracks op staan, waardoor het dus onvermijdelijk is dat er enkele tracks bijzijn die ik minder voel.
Aanvankelijk was ik een beetje ontgoocheld, want als ik keek naar de productielijst en naar de reviews, die erg positief waren, verwachtte ik van mijn stoel geblazen te worden. Dat was niet bepaald het geval.

Na verloop van tijd moet ik gewoon toegeven dat dit een erg goed album is, dat 4* waard is. Productie is gepolijst en erg toegankelijk en op sommige tracks neigt het zelfs een beetje naar het commerciële (in de hand gewerkt door gezongen refreintjes). Dat was wat me ook wat tegenviel de eerste luisterbeurten. "Time's Runnin Out" die in '07 is uitgekomen, maar uit de periode '97-'98 komt is wat ruiger. Volgens mij zijn dat de tracks die "Foundation" niet gehaald hebben, wegens te 'street', maar dat is slechts mijn vermoeden.

DJ Premier produceert "The Return", direct mijn favoriete track van dit album. Premo does it again! Buckwild en Lord Finesse produceren hier ook een aantal tracks.

De té commerciële nummers zijn: "Let's Dance" en "Too Late". Dé hit van dit album "Don't Let it Go To Your Head" is ook wel slick, maar die vind ik desalniettemin één van de beste nummers hier. De sfeer die deze track oproept is gewoon heerlijk, zomers, zonnig. Erg tof nummer.

Het door Diamond D geproduceerde "The Foundation" vind ik ook erg dope en verder kan ik ook steeds hun tracks over de penibele situatie van de zwarte man erg smaken. Deze onderwerpen horen gewoon op een Brand Nu-album. "I'm Black & I'm Proud" (met te verwachten James Brown sample), "Probable Cause" (waar DJ Alamo ook op rapt), "Shinin Star" en "Love vs. Hate" zijn hier voorbeelden van en die vind ik erg genietbaar.

Het nogal pessimistische "Maybe One Day" is een mooi duet van Grand Pu met Common. Zeker een lichtpunt hier.

Als ik elke track afzonderlijk neem kan ik op die twee nogal commerciële tracks (die echter ook in se niet slecht zijn) geen slecht nummer bespeuren. Het geheel valt gewoon een beetje te licht uit om hoger dan 4* te geven. Maar toch is dit een erg sterke release en het doet vooral ook deugd om de drie originele Brand Nu MC's terug samen op een album te horen. En hier staan zeker een paar van de beste nummers uit hun carrière op.
Brand Nu's albums bestaan gewoon simpelweg uit het droppen van vette rhymes op eender welke beats. Ondanks de wat afgelektere productie blijft dit door hun delivery en flow een keihard album. Je kan het album op twee manieren beluisteren als het ware: een softe manier door de producties of op een harde manier door hun stijl, delivery en onderwerpen.