Duran Duran - Astronaut (2004)

Label: Epic

1. (Reach Up for the) Sunrise (3:25)
  2. Want You More! (3:37)
  3. What Happens Tomorrow (4:04)
  4. Astronaut (3:24)
  5. Bedroom Toys (3:50)
  6. Nice (3:26)
  7. Taste the Summer (3:52)
  8. Finest Hour (3:55)
  9. Chains (4:46)
  10. One of Those Days (3:45)
  11. Point of No Return (4:57)
  12. Still Breathing (5:59)
  13. Virus * (4:07)
avatar van FisherKing
1,5
Niet echt vervelend, maar een behoorlijke eenheidsworst is Duran Duran verworden. Niks bijzonders. 1.5*

avatar van c-moon
Aangekondigd als "de grote comeback", men bedoelt dan wellicht come back in de originele line up, want de band is steeds platen blijven maken, met wat mij betreft, als enige lichtpuntje in de jaren '90 tot anno nu het album "Pop Trash"...

Deze "Astronaut".. hm.. heb hem eens beluisterd, enfin twee tot drie keer zelfs. En: kunnen de heren het nog? Jawel. Staan er goed songs op.. Mja.. Maar het is allemaal zo platjes, voorspelbaar, en zo ongeinspireerd... jammer...

Oh. en dan dat "eurosongfestival annex boysbands-gehalte van vele nummers, waaronder zeer zeker 'reach up for the sunrise'.. aargh!!!!

avatar van VanDeGriend
Luistert al met al lekker weg maar ik had er ook meer van verwacht.

Ik sluit me aan bij de vorige commentaren.
Leuk, maar 'Reach up for the sunrise' is zo'n simpel liedje, zoals ze er veel hebben. Geen enkel nummer is evenwaardig aan bv 'Planet earth', 'New religion' of 'The chauffeur'. Nu, het is misschien niet fair hetzelfde niveau te verwachten. In elk geval is het fantastisch dat de bezetting eindelijk weer deze is die iedereen wellicht verkiest. En hun 'Live In London'-dvd is heel goed.

avatar van Justinx
Ik ben het helemaal niet met commentaren op dit album eens. Deze heren leveren maar weer eens een super goed album na al die jaren. Het is gewoon het feit dat je lang op dit album hebt moeten wachten, dat je zulke hoge verwachtingen hebt. Maar voor mij kwam dit album echt als een totale aangename verrassing. Dat de heren niet geweldig kunnen zingen live, wil nog niet zeggen dat ze er verder ook niks meer van bakken. Of Duran Duran
A-ha overtreft wil ik graag nog even in het midden houden, maar ze gaan de goeie kant op met Astronaut!

Het beste en het slechste van 25 jaar Duran Duran in één album samengebracht. Uitstekende singles (Sunrise, What Happens Tomorrow, Nice) maar te veel nietszeggende popliedjes. Wie een nieuw Rio-album of een vervolg of Seven And The Ragged Tiger verwacht komt bedrogen uit. Toch overheerst het positive gevoel omdat er zo af en toe weer zo'n refrein tussen zit waar de band in de jaren 80 het potent op leek te hebben. Tip voor fans: de live-dvd Live From London, de spelvreugde spat er van af. Ben benieuwd wat het nieuwe album (zomer 2006?) ons gaat brengen.

Ik heb de single 'sunrise' een aantal keer op de radio gehoord, alweer een tijdje geleden trouwens en het klonk inderdaad weer zo'n beetje als wat ze deden in de jaren '80, alleen dan vele malen slapper en wat hier al meer is geschreven, inderdaad niet echt geínspireerd. Over de rest van het album kan ik niet oordelen maar ik geloof ook niet dat ik daar nu veel aan mis.

Je mist inderdaad niet veel, Soundwave, maar zoals sebas al zei: de live-dvd is subliem goed. Ik heb dit album pas gekocht na de dvd. Ik was onder de indruk van het concert, het nieuwe nummer 'What happens tomorrow' en dacht dat het hele album goed zou zijn. Bleek dat niet zo te zijn. Had ik kunnen weten, uiteindelijk spelen ze maar 2 nieuwe nummers op de dvd.

Duran Duran is natuurlijk nooit weggeweest. Eigenlijk vind ik "Medazzaland" en "Pop Trash" veel beter dan dit album. Bovendien mis ik Warren Cuccurullo - een klassegitarist! Niettemin is dit album leuk als je fan bent en klinkt typisch Duran Duran.

avatar van FunkStar
De verwachtingen waren hooggespannen. Het eerste studio album sinds 1984 met de originele bezetting. "Astronaut" sluit niet aan bij de oude albums maar is gelukkig een redelijk moderne Duran Duran cd geworden. Tuurlijk is het onmiskenbaar Duran Duran vooral vanwege Simon LeBon's stem maar ik had persoonlijk wat meer diepgang verwacht van de heren. "Astronaut" is zeker niet slecht, en met meerdere draaibeurten wordt de cd beter! Er wordt afgetrapt met het prachtige Reach up for the sunrise, wat direct zeer herkenbaar is als een Duran Duran nummer en dan weet je direct dat de heren weer helemaal terug zijn.

1,5
Duran Duran heeft met deze CD bewezen dat een reünie niet altijd een goed idee is. Hier en daar nog een flard te horen die aan hun hoogdagen doet herinneren, en begrijp me niet verkeerd, in het verleden was ik een fan, maar dit is een flauw afkookseltje. Spijtig.

avatar van SirNoodle
geen al te geslaagde 'come-back' als je het zo al kan noemen, toch zeker niet de grote return zoals ze met 'ordinary world' meemaakten. Pak oppervlakkige nummers zonder veel gevoel, sunrise is een typische popsingle niks meer niks minder.

Het enige wat voor mij wat blijft plakken is de titeltrack zelf, en als je die vergelijkt met andere DD-klassiekers, dan staat astronaut ook niet bepaald vooraan in de rij... ik had beter gehoopt, als oude fan van DD.

De live-show was dan wel weer heel goed, goeie mix van hits & oude 'goeie' nummers, Simon die nog behoorlijk bij stem was (mijn verwachtingen waren wel laag daarvoor), en een knappe lichtshow.

Plus John Taylor blijft de coolste bassist ter wereld.

avatar van Justinx
Ja, wat moet ik hier over zeggen... De commentaren op dit album zijn altijd al scherp geweest, en dan bedoel ik niet mals. Sorry, maar we mogen blij zijn dat de heren uberhaupt nog muziek maken! Ik ben daar echt dankbaar voor. Tuurlijk, Duran Duran laat op Astronaut niet horen wat het geweest is, maar het is een meer dan degelijk popalbum! Hier en daar (lekker) herkenbaar, maar vooral ook een genot om naar te luisteren! Ik zie mijzelf maar al te vaak al neuriend dit lekkere plaatje beluisteren.

avatar van SirNoodle
Ik ben blij dat jij het een goeie plaat vindt. Ik ben zelf blij dat ze inderdaad nog optreden en platen maken, want da's inderdaad beter dan niks, alleen vind ik astronaut gewoon niet zo'n goeie cd.

Kon Duran Duran een nog slechtere plaat maken dan Liberty? Dat is de vraag die mij (als echte Duran Duran fan zijnde) te binnen schoot toen ik de cd aan het beluisteren was. De hereniging speelde voor mij geen rol, was meer bijzaak, al is de echte kern volgens mij toch echt LeBon-Rhodes (als je kijkt naar het fantastische Medazzaland). Het gaat uiteiendelijk om het resultaat. Ik kan me in vele commentaren hierboven vinden. Vooral het "hoge Eurosongfestival-gehalte" van '(Reach Up for the) Sunrise'....echt verschrikkelijk, inderdaad. Dit is een van de weinige ceedees die ik meteen de volgende dag heb teruggebracht naar de winkel. Heb ik dan toch iets positiefs te melden? Jazeker. Het concert in de HMH was fan-tast-tisch!! Het beste concert wat ik ooit heb gezien!!

avatar van moon.v
Dan gooi ik de kont tegen de krib. Vind het helemaal geen slecht album. Oke de sound is anders dan in de 80 er jaren, maar niet verkeerd. Ik word happy van sunrise, kan er niks aan doen, zal wel aan de leeftijd liggen

Kevin-Raphaëll
ik heb ze live gezien, ze waren fantastisch

mede dankzij hun klassiekers

de grote comeback is voor mij wat matig

hun beginperiode was ijzersterk, zelfs hun vorige plaat poptrash was van een hoog niveau

dit spijtig genoeg niet

een 3

beaster1256
inderdaad dit is de grote comeback van het ultieme niks , of hadden ze weer geld nodig voor hun jacht te kuisen , nog groter zever dan in de jaren 80 , en toen trok het ook op niks

Bericht verwijderd.

avatar van Harribo
Ik heb het album nu helemaal grijs gedraaid en vind het echt een goed album. Er zijn wat mindere nummers, maar de meesten zijn ver weg goed (vind ik). Voor de commercie hoeven ze het echt niet te doen, ze hebben inmiddels zat geld verdiend.

Favos: what happens tomorrow,astronaut,chains,point of no return

Wat ik verder niet snap is dat hun nieuwste album red carpet hoge cijfers krijgt. Ik vind het een Timberlake album, duran duran sound is bijna niet te horen.

Wolfgang1975
Prachtig album van de klassieke line up. De eerste zeven nummers zijn klassieke Duran Duran met een moderne sound (alleen Want You More! is niet te pruimen). De laatste vijf nummers zijn bloedstollend mooi.

Gewoon een goed Duran duran album. Luistert goed weg.

avatar van lennon
Samen met Rio en RCM mijn in mijn top 3 DD albums!!

na 3 jaar verveeld ie nog steeds niet, en ligt regelmatig in de cd speler!!

avatar van Madjack71
Duran Duran...heeft, zeker in de jaren '80, een paar klassieke popnummers gemaakt. Dit album voor een paar eurootjes de moeite waard gevonden om aan te schaffen...of toch niet?

In de revival van de jaren 80 sound, die veel bands nu naar voren brengen, zou het zeker niet misstaan als DD daar hun geluid er eens bovenop legden. Helaas, voor mij dan toch althans, wilden ze heel erg up-to-date klinken en daar zit het hem voor mij een beetje.

Zoals ze NU klinken, klinken ze m.i wel wat overbodig en niets zeggend. Ik vraag me af als dit niet DD was, maar een debuut van een onbekende band, of het wel zo onder de aandacht zou zijn gekomen.

Duran Duran, Simple Minds, Depeche Mode, Tears for Fears, Orchestral Manouvres in the Dark, A-Ha. Zijn grote namen uit die periode, die toch door de tijd zijn ingehaald. Die muziek past voor mijn gevoel juist in die tijd en kende daar ook zijn momenten.

Het is niet slecht gedaan, goed aan te horen, maar pakt en boeit me niet. Tussen al de keuze die er nu is, is er voor Astronaut geen noodzaak meer. Voor de fans van DD ws. wel, dus geniet er van, meningen zijn als kontgaatjes..iedereen heeft er een.

Even een rectificatie op mijn eigen recensie waarin ik de cd helemaal afbrandde. Na het album nog een keer beluisterd te hebben, ontdekte ik een aantal juweeltjes die maken dat ik nog steeds DD-fan ben. "Finest Hour', Point Of No Return' en 'Still Breathing' zijn van een zo zeldzame schoonheid en kwaliteit dat ik de cd nog steeds in de kast heb staan (heb 'm weer gekocht). Wel jammer nog steeds van cd-vullers als 'Want you more!', 'Nice' en 'Taste The Summer', maar goed, daar heeft elke artiest/band last van, alleen is dat aan de andere kant geen excuus. Als ze nu voortaan alleen maar EP's zouden uitbrengen met max. 4 kwaliteitsnummers? Zou dat niet fantatsisch zijn?

Astronaut is een reünieplaat; voor het eerst sinds 1985 speelde Duran Duran weer met de originele line up. Simon Le Bon (zang) en Nick Rhodes (toetsen) wisten oud-collega's Andy Taylor (gitaar), John Taylor (bas) en Roger Taylor (drums) gek te maken voor een come back en de uitverkochte concertreeks in Wembley Arena in Londen bewees dat de band nog steeds populair was. Zelfs de pers was enthousiast.

De eerste nieuwe single (Reach Up For The) Sunrise klinkt inderdaad als de opvolger van hun laatste single A View To A Kill uit 1985; onmetelijk catchy en met een refrein waar je nooit meer vanaf komt. Zo kon alleen Duran Duran ze maken. Maar het is inmiddels 2004 en Astronaut in zijn geheel stelt toch een tikkeltje teleur. Het is geen Rio of Seven And The Ragged Tiger, wel een degelijk, gevarieerd, modern popalbum.

Geen jaren '80 new romantics maar een mix van allerlei stijlen. De tweede single What Happens Tomorrow is een pareltje, One Of These Days pure Britpop, Nice vurige disco, Chains en Finest Hours ballades uit het boekje. Maar de rest is middelmatigheid troef en traditiegetrouw staan er ook weer een paar gigantische missers op (Taste The Summer, Bedroom Toys).

Maar het goede gevoel overheerst. Vooruit, een half puntje erbij.

avatar van Harribo
Deze draai ik ook regelmatig van Duran Duran.
Snap niet dat deze plaat zo slecht scoort.
Zelfs het afval dat Red Carpet Massacre heet scoort nog hoger dan dit album.

avatar van lennon
The finest hour is toch zo'n enorme lekkere track!! .
(moderator knip)
Moest m even weer onder de aandacht brengen

En inderdaad.. veel te lage waardering hier.. onterecht (naar mijn idee)

avatar van Madjack71
Weet je wat lennon, zal die astronaut dadelijk eens in de auto meenemen.....dan zal ik The Finest Hour een oortje verlenen en kijken of ik wat hard ben geweest in mijn waardering. Das wel het minste wat ik kan doen na zoveel 's

avatar van lennon
Kijk Ben zeer benieuwd wat je oordeel zal zijn