Earth and Fire - Andromeda Girl (1981)

Label: Vertigo

1. Dream (2:58)
  2. Singer in the Rain (3:07)
  3. Andromeda Girl (11:56)
  4. What More Could You Desire (3:02)
  5. Tell Me Why (3:07)
  6. Love Is an Ocean (3:56)
  7. You (4:29)
  8. From Shore to Shore (3:14)
  9. Just One Chance (4:16)
Geweldig studioalbum uit de latere periode van Earth and Fire. Luister eens naar het space-georienteerde titelnummer en je luistert nooit meer anders.

avatar van FunkStar
Met dit album sloeg Earth & Fire een totale andere richting in.
Hier zijn wel weer een aantal singles op te vinden zoals Love Is An Ocean en Tell Me Why en Dream. Maar die werden niet zulke grote hits, jammer!

avatar van royh
Onterecht dat dit album zo'n lage waardering op musicmeter heeft, want met name het titelnummer is heel erg goed. Dream vond ik ook een hele leuke single.

avatar van Bluebird
Redelijk mainstream album met een geweldige titeltrack.

avatar van musician
Ja, dat klopt.

De titelsong is meer verrassend dan echt heel erg goed, maar het is zeker de blikvanger van deze cd. Daaromheen 'losse' nummers die vallen onder de categorie 'het gaat' tot 'wel aardig'. De nummers blijven niet hangen. De single Dream is beduidend aardiger dan de opvolgers Love is an ocean en Tell me why.

Ik zal wel eens gezegd hebben dat Earth & fire inmiddels uitgeblust klonk. Ik weet niet of Andromeda girl nu valt onder uitgeblust. Het is meer enigszins tandeloos en het album leidt aan een gebrek aan creatieve ideëen. Tandeloos, alle scherpe randjes die symfonische rock als eigenschap kenmerken zijn volledig afgevlakt en de popmuziek, die met Weekend zijn intrede heeft gedaan, is alom aanwezig.

Jerney Kaagman zingt nog wel goed maar ze brengt je niet meer in vervoering. En dat ligt dan toch echt aan het repertoire.

avatar van Bluebird
Ach ja, zelf zei Kaagman ooit dat ze toch niet eeuwig symfonische rock kon blijven maken en met haar tijd mee moest/wilde gaan. Daarin kreeg ze met partner Bert Ruiter (ex-Focus) een prima steun in de rug aangezien hij veel van het lichte poprepertoire pleegde te produceren. Luchtig, niemandallerig maar toch nog altijd met vakmanschap gespeeld waarin het ooit zo befaamde verleden zo hier en daar toch weer met flarden van zich deed spreken.

avatar van Heer Hendrik
Erg goed album van Earth and Fire! Singer in the rain, What more could you desire zijn prima songs. Andromeda girl slaat alles. Het zit ontzettend goed in elkaar. Bij elke herbeluistering stijgt het nummer in aanzien. Het verveeld geen moment.
De laatste 3 nummers vallen een beetje uit de toon in vergelijking met de rest van dit album

avatar van The_CrY
Laten we eerlijk zijn mensen, dit klinkt toch helemaal nergens meer naar? Ik ben meestal altijd wel van de artistieke vrijheid en de interessante nieuwe wendingen enzo, maar er zit ergens een grens he. Waar zit die grens dan? Hier dus. Schaamteloos gladde popmuziek zonder ook maar enige hooks. En dat heeft dan een hoger gemiddelde dan Reality Fills Fantasy, wat gewoon een heel degelijke popfunk plaat was. Met Chris Koerts uit de gelederen is de goede gitarist verdwenen en dus zijn er hier geen fijne gitaarpartijen meer om naar uit te kijken. Ronnie Meyjes of zoiets vervangt hem, maar wie kan hem horen?

"Love is an Ocean" vind ik dan weer een klein beetje een uitzondering. Dat heeft nog een pakkend refreintje. En dan is daar zo'n titelnummer van 11 minuten dat meteen allerlei superlatieven naar zich toe geworpen krijgt. Maar wat is het nou werkelijk? Gewoon zo'n zeiknummer als "What More Could You Desire", maar dan uitgerekt om 11 minuten lang te kwellen. Koer(t)swijzigingen, prima, maar in Godsnaam behoudt die kwaliteit.

En dan nog de spuuglelijke hoes. Is dat Kaagman? Zonder kleren aan? Is dit een advertentie voor de playboy waar ze in heeft gestaan?

The_CrY schreef:
Laten we eerlijk zijn mensen, dit klinkt toch helemaal nergens meer naar?

Mee eens. Dit kan echt niet meer. Liep op moment van uitkomen al achter, want we horen hier echte 1979-disco. Titeltrack Andromeda Girl kan me geen moment boeien. Slappe gitaarpartij in Just One Chance en ga zo maar door. Dit album valt onder mijn stemgrens. Ik doe hier niet aan mee.

What More Could You Desire? Nou, heel wat!

avatar van bikkel2
Ik ken de plaat verder niet. Alleen de single Dream, maar dat vind ik ronduit slecht.

Kennelijk toch een epic. Het titelnummer klokt ruim 11 minuten. Is dat wat eigenlijk ?

bikkel2 schreef:
Het titelnummer klokt ruim 11 minuten. Is dat wat eigenlijk ?

Nou da's dus duidelijk.

avatar van The_CrY
Dat noem ik geen epic, maar gewoon een uitgerekt, tandeloos popnummer met pretenties.

avatar van musician
Andromeda girl

Ik zou er zelf toch ook nog eerst even naar luisteren, Michel.

Ik zal het nergens hoogdravend willen noemen, maar zo dramatisch als voorgesteld is het nu ook weer niet.
Popsingles als Tell me why en Love is an ocean, daar wordt de soep wel heel erg dun. Zo erg is de titelsong in ieder geval niet.

avatar van bikkel2
Ik zak het eens beluisteren Hans.

avatar van edje1969
Qua hitsucces kon E&F niet meer voldoen. Het album zelf is nog wel een kwaliteitsstukje van 40 minuten. Andromeda Girl doet niet onder voor nummers als To The World Of The Future en People Come, People Go. Mooie opbouw in 3 delen dat naar mooie climax leidt. Dream, What More Could You Desire en Love Is An Ocean zijn fijne popnummers. Just One Chance is mijn luistertip. Mooie combinatie van sfeervolle muziek, gitaarspel en de stem van Jerney.

avatar van teus
Heb hier ergens al meer geschreven,Earth & Fire had ergens in '79/'80 moeten stoppen
Heb nooit begrepen dat de geniale broertjes Koerts na die tijd zich artistiek zo verlaagd hebben tot veelal slappe commerciële hap ,oké hier en daar nog wat goede albumtracks
Maar net als dit album voor 80% niet al te best
Triest dat ik schrijf eigg... Mijn favo 70's nederrockband is altijd nog.............Earth & Fire

avatar van Bluebird
Symfo was zwaar exit in die dagen en er viel geen droog brood meer mee te verdienen. Jerney bleek een perfect boegbeeld te zijn wat een heel nieuw publiek aansprak. Dus werd daar het repertoire op aangepast. Meerdere bands van betekenis hebben die bedroevende ommezwaai gemaakt teneinde brood op de plank.....

avatar van bikkel2
En wat ziet ze er prachtig uit ...... !!!!!!

bikkel2 schreef:
En wat ziet ze er prachtig uit ...... !!!!!!

Dat is wel een lichtpuntje op dit album. Mmm.

avatar van Bluebird
En ze begint al gelijk te zingen ook!!!

Bluebird schreef:
En ze begint al gelijk te zingen ook!!!

avatar van The_CrY
Eerlijk is eerlijk, dat titelnummer is niet zo slecht als ik eerder deed vermoeden.

The_CrY schreef:
Laten we eerlijk zijn mensen ..... En dan is daar zo'n titelnummer van 11 minuten dat meteen allerlei superlatieven naar zich toe geworpen krijgt. Maar wat is het nou werkelijk? Gewoon zo'n zeiknummer als "What More Could You Desire", maar dan uitgerekt om 11 minuten lang te kwellen. Koer(t)swijzigingen, prima, maar in Godsnaam behoudt die kwaliteit

Koerswijzigingen, prima, maar dat is toch wel een opmerkelijke verandering van inzicht. Gaat daarmee de stem ook omhoog?

avatar van The_CrY
Ik zal de plaat om daar achter te komen nog een keer in zijn geheel moeten uitzitten ben ik bang; een karweitje waar ik niet met heel veel smart op zit te wachten.

avatar van The_CrY
Ok, de Earth & Fire fever is toegeslagen door dat spelletje van dynamo d, dus heb gelijk dit album nog maar even op CD aangeschaft en daarbij nog eens gedraaid. Ik zal mijn stem inderdaad wat moeten verhogen, maar ik blijf erbij dat de helft van het album gewoonweg zwak is. Het titelnummer geniet ik nu enorm van; geen idee waarom ik daar eerst zo boos over werd.

avatar van Marco van Lochem
Een aardig popalbum, meer is "ANDROMEDA GIRL" niet. Het titelnummer lijkt met de duur van ruim 11 minuten een symfonische lengte te hebben, maar het is gewoon een uitgerekt popliedje met enkele tempowisselingen. Drummer Ab Tamboer is een goede trommelaar, maar geen symfonische drummer, waardoor zijn drumwerk functioneel blijft en meer niet. De rest is aardig, maar steekt schril af bij het werk uit de eerste helft van de jaren '70. E&F liep ten tijde van dit album op zijn laatste benen.

avatar van RuudC
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik ermee moet. Volgens RateYourMusic is het progressieve pop. In die omschrijving kan ik me wel vinden. Het progressieve deel maakt het minder erg dan het had kunnen zijn, maar de pop is dan ook wel echt pop. Mierzoet bij vlagen en vooral heel erg leeg. Liedjes als Tell Me Why en You hebben nul komma nul waarde. De sfeer is af en toe nog wel ok, maar de goede liedjes zijn gewoon ver te zoeken. Gerard Koerts stelt zonder zijn broer weinig voor en ik snap heel goed waarom hij na dit album de handdoek in de ring gooide. Earth & Fire is gewoon dood. Er staan bijzonder weinig gitaarpartijen op dit album en het is allemaal wel erg simpel.

Tussenstand:
5. Gate To Infinity
6. Reality Fills Fantasy
7. Andromeda Girl

avatar van lennert
Nochtans vind ik Andromeda Girl echt een prachtig nummer. Mooi gezongen, fijn koor en nog enkele schone gitaarpartijen. Daar is echter ook meteen het enige goede nummer geweest, want voor de rest is het hem allemaal gewoon net niet. Soms begint een nummer aardig (Just One Chance) om daarna alsnog te vervallen in mierzoet en weinig interessante popmuziek. Het is echt niet het ergste dat ik ooit heb gehoord en Kaagman zingt nog steeds prima, maar ik haal er weinig plezier uit.

Tussenstand:
5. Reality Fills Fantasy
6. Gate To Infinity
7. Andromeda Girl

avatar van gaucho
Ja, ik kan me wel vinden in de drie bovenstaande beoordelingen. Het titelnummer is het enige echt opwindende nummer aan deze plaat. Het is uitgerekt tot bijna 12 minuten en doet daardoor denken aan de epische prognummers die E&F in de jaren zeventig afleverde. Zo'n nummer is het echter niet. Het komt helaas zelfs niet in de buurt van de enige 'epic' (People come, people go) op het voorafgaande album Reality fills fantasy.

In feite is Andromeda girl (het nummer) een uit zijn krachten gegroeide popsong, opgerekt tot epische lengte. Daarmee is het geen slecht nummer: de opbouw is veelbelovend, Jerney Kaagman zingt het echt mooi (ze is trouwens op dit hele album goed bij stem) en er zitten een paar interessante passages en tempowisselingen in. Maar uiteindelijk gaat het toch te lang in hetzelfde tempo voort, waardoor het zichzelf een beetje ontkracht.

Ik draaide deze plaat vanmiddag weer eens en voor het overige was die hernieuwde kennismaking niet echt aangenaam. Nummers als You en Just one chance kun je met een beetje goede wil nog wat etherische kwaliteiten toedichten. Blijft over een handvol drieminutennummers die vrijwel allemaal worden gedomineerd door zo'n doorzeurende vierkwartsmaat discodreun.
Daarvan is Dream nog het beste nummer en daarmee de terechte single-keuze, die destijds nog de onderste regionen van de hitlijsten haalde. Dat de twee opvolgende singles Love is an ocean en Tell me why dat niet deden, vind ik wel te begrijpen. De eerste heeft nog een melodie die ermee door kan, maar vooral de laatste is tenenkrommend slecht.

Natuurlijk ontkom je er niet aan dit album te vergelijken met eerder werk. En vooral als je terugdenkt aan de hoogtijdagen van Marching children, Atlantis en World of the future, is dit eigenlijk om te huilen.
De hoes vind ik zelf dan wel weer mooi, maar daar ga ik geen extra punten voor geven. Het titelnummer is goed voor dat halfje extra waardoor het geen dikke onvoldoende wordt. En het zou hierna nog erger worden...

avatar van postman
De muziekstijl is veanderd , dat is niet erg maar lever dan ook kwaliteit. Het gemiddelde zegt alles.