Annie Hogan - Plays Kickabye (1985)

Label: Doublevision

1. Just Like Drowning Kittens (2:36)
  2. Marat (3:49)
  3. 'The Executioner's Song' (Kickabye) (5:04)
  4. Burning Boats (5:13)

met Marc Almond

5. Vixo (6:30)

met Nick Cave

6. Delirious Eyes * (4:53)
  7. Hope and Fears * (3:50)
  8. Wasting Time * (3:45)
  9. Senseless * (4:27)
  10. Fleurs Dolls * (3:33)
  11. The Frost Comes Tomorrow * (5:18)
  12. The Hustler * (3:43)
  13. Blood Tide * (3:04)
  14. Margaret * (4:44)
  15. Burning Boats [Foetus Drum Version] * (5:59)

met Marc Almond

16. A Place to Belong * (3:03)
  17. Everything We Do * (3:36)
  18. Self * (3:49)
  19. Story So Far * (3:40)
  20. Each Day * (4:15)
  21. Blue Nabou * (3:22)
Annie Hogan heeft dit album in 2009 opnieuw uitgebracht met nogal wat wijzigingen: allereerst veranderde ze haar naam van Annie in Anni, kreeg dit album een licht gewijzigde hoes en werden er extra tracks aan toegevoegd. Behoorlijk wat extra tracks kunnen we wel zeggen; dusdanig dat er van een EP geen sprake meer is in de nieuwe versie.
Annie Hogan is vooral bekend van haar samenwerking met Marc Almond. Zo was zij lid van Marc and the Mambas en zat ze in de begeleidingsgroepen The Willing Sinners en La Magia. Ook schreef zij veel nummers samen met Almond en dat is ook de reden dat we bijvoorbeeld The Frost Comes Tomorrow van Marc's album The Stars We Are terughoren op deze cd.
Marc zelf is te horen in duet op Burning Boats en uit die tijd stamt ook de samenwerking met Nick Cave, hier te horen op Vixo op de manier zoals we hem kennen van zijn oudere albums.
Het zijn niet alleen Marc Almond en Nick Cave met wie ze heeft samengewerkt. Zo kunnen we Soft Cell, The The, Einstürzende Neubauten, Test Dept, Japan, Adrian Sherwood, Simon Fisher Turner, Paul Weller, Barry Adamson, Lydia Lunch, Zeke Manyika, Sex Gang Children, Yello, Caged Baby er ook aan toevoegen.
Op deze cd leveren zoals gezegd Almond en Cave hun bijdrage maar o.a. ook Foetus is te horen.
Aan de oorspronkelijke EP, geproduceerd door Jim "Foetus" Thirwell, zijn 10 nummers uit dezelfde tijd op cd 1 toegevoegd en dat gaat verder op een tweede cd waar we o.a. Yello en Barry Adamson kunnen terughoren. Een behoorlijk gezelschap uit de alternatieve scene van die tijd dus.
Marc Almond-liefhebbers kunnen hun hart ophalen met haar eigen versies van The Frost Comes Tomorrow, The Hustler (te vinden op Mother Fist and Her Five Daughters), Blood Tide (van Violent Silence) en Margaret (afkomstig van het Marc and the Mambas album Untitled).
Het is ook heel duidelijk te horen dat haar invloed in die tijd heel erg groot was op de sound van Marc's muziek. Enige minpuntje is wel haar toch wat zwakke zang. Een aantal nummers had ik zo door Almond horen zingen en dan krijgt het gelijk een heel andere lading.
Deze dame verdient zeker een hoop respect en mag best eens even uit de donkere hoeken der muziek getrokken worden en in het middelpunt komen te staan.

Een fijn, donker en soms rauw piano getint new wave plaatje met ook leuke zijstappen andere richtingen op! (en ja mensen ook Marc Almond was in die tijd in die hoek te vinden )

Daar moet ik dan eens naar op zoek gaan.

deric raven schreef:
Daar moet ik dan eens naar op zoek gaan.

Het is wel wat voor jou denk ik ja (en ik zal je een handje helpen met je zoektocht ).

avatar van thebestfreaks
Kan erg mooi zijn, uitgaande van het gezelschap vleermuis-wave-achtigen welke je opsomt Eric.

avatar van archangel9
Aha, nu snap ik het aeRo! En dat rauwe dat vind ik dan veelbelovend. Vond de EPdestijds eerlijk gezegd vooral leuk vanwege Almond en Nick Cave, eerder dan door haar eigen bijdragen.

archangel9 schreef:
En dat rauwe dat vind ik dan veelbelovend.

Pas op dan, want het zijn toch vooral die Nick Cave en Foetus bijdragen die ik daaronder versta. Veel van de extra tracks vallen daar niet helemaal onder (misschien iets te misleidend als term omdat het maar op een aantal nummers opgaat)

Hier idem en ook omdat ze zo'n groot stempel drukte op de muziek van Almond in die tijd. Een aantal nummers op dit album zouden zo door Marc zelf gezongen hebben kunnen worden en dan waren het nog veel sterkere nummers geweest daar Anni(e) zelf geen denderende zangeres is.

avatar van archangel9
Burning boats vond ik toen en vind ik nog steeds het beste nummer. Van zindering schroeiend en met wervelende passie gebracht.