Vitalis - Vitalis (1995)

Label: BMG

1. Love Callin' (3:37)
  2. Lushlife (5:07)
  3. The Crying Game (5:21)
  4. Can't Be Easen (5:28)
  5. Upstairs, Downstairs (3:57)
  6. Open Your Mind (4:50)
  7. Lady of the Night (4:19)
  8. One of These Days (4:13)
  9. It's Alive (3:07)
  10. Why (5:22)
  11. Mr. Good Luck (3:42)
  12. My One and Only Friend (2:31)
Zeer sfeervol warm album van Nederlandse bodem. Lady Of The Night is gewoon bloedstollend mooi.

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb me de afgelopen jaren de ple**** gezocht naar een hoesje voor dit album, maar eindelijk is het iemand gelukt.

Een foto van mijn hoesje naar Sheplays gestuurd, en die heeft hem bewerkt.
Staat er eindelijk op. Ik heb de afgelopen jaren het zelfde gedaan als Titan.

avatar van Edjo
He, leuk dat deze er eindelijk op staat. Hier staan toch wel een aantal juweeltjes op, zoals Lady of The Night, Lushlife en Mr. Good Luck. Mooi afwisselend album.

Jaah! dat deze erin staat hier , dat vind ik gaaf! Ik vind het superalbum!!!!!, jammer dat het nooit echt is doorgebroken... Mijn favorieten zijn : Love Callin, Lushlife, can't be easen, open your mind en lady of the night. Ik heb ze naar aanleiding van de cd een keer live kunnen zien hier in Rotterdam, dat was in Rotown. GEWELDIG!
Deze cd krijgt van mij dan ook de maximale 5 sterren!

Ze hebben hierna nog 1 cd uitgebracht en ik zag net dat ze nog wel
in die "Vitalis" bezetting bestaan, maar tegenwoordig heten ze de
Q- Club en volgens hun site zijn ze ook te vinden in I-tunes... dus dat ga ik zeker even checken...:)

Eindelijk nog iemand die dit album kent.
De opvolger en ook Q Club zijn stukken minder, maar dit is een van de betere Nederlandse producten uit de jaren 90.

P.S. Waarom dan eerst maar 1,5 ster?

De Vitalis uit Alleen Op De wereld was een fictief figuur.
In het verhaal was hij een beroemde Italiaanse zanger, waarbij door ouderdom zijn stem achteruit ging.
Hij nam een andere identiteit aan omdat hij zich schaamde voor deze teleurgang.
Roemloos ging hij ten onder.
De band Vitalis uit Hoorn krijgt ook niet de verwachte doorbraak en ging vervolgens over in The Q Club, het succes bleef echter uit.

Het debuutalbum met dezelfde titel als de bandsnaam laat een geïnspireerde band horen, waarbij de zanger een duister, angstaanjagend stemgeluid heeft.
Het album ademt de sfeer uit wat het nummer The Carny van Nick Cave ook heeft.
Het klinkt als een rondtrekkend circus wat zo in de mooie serie Carnivàle als soundtrack zou kunnen functioneren.
De Twin Peaks link is ook niet ver weg.
Vaak zijn er raakvlakken te horen met Tom Waits. Dit is vooral goed hoorbaar in Upstairs, Downstairs.
Op andere momenten heeft het weer veel weg met Tindersticks.
Het brede assortiment aan instrumenten en de beheersing van verschillende muziekstijlen maakt een gevarieerd eindproduct.

Zelfs de keuze van de singles vind ik de juiste.
Lushlife en zeker Lady Of The Night vormen de hoogtepunten, en geven een duidelijk beeld van waar Vitalis voor stond.
Open Your Mind is ook heerlijk creepy; vooral op het eind.
Onbegrijpelijk dat het ze niet lukte om tot een groter publiek door te breken.

Leuk feitjes om te weten:
Mildred Douglas van de band Mai Tai zorgde voor het sterke achtergrondkoor geluid.
Hans Hollestelle van Ekseption speelde gitaar bij een aantal nummers.

Ben je nieuwsgierig?
Ga dan naar de site van The Q Club.
En scroll naar beneden.

Als deric raven met een persoonlijke tip komt dan spits ik mijn oren want hij doet het niet vaak, maar als ie het doet dan is het meestal raak.
Vitalis deed wel wat belletjes rinkelen maar verder dan dat ging het niet en daadwerekelijke beluistering gaf geen verdere aanwijzing dit ooit eerder gehoord te hebben.

Zodra Love Callin' inzet krijg ik tijdens het intro een enorm Marc Almond gevoel........... totdat de beste man zijn mond gaat open doen. Mijn favoriet Tom Waits gromt als de beste en is ongeevenaard hierin maar deze zanger (Jos Leo) doet in elk geval zijn best er in de buurt te komen.
Een heerlijk zwieresque nummer waar het goed meedeinen is en dat bevalt me goed. Meer dan goed!
Lushlife gaat wat liever van start op piano en kent een sfeertje dat we ook terughoren bij andere favoriete bands als Tindersticks (deric haalt ze ook terecht aan). Mozeskriebel zou ik dan willen zeggen; als nummer 1 en nummer 2 al zo goed aanslaan wat gaat de rest me dan brengen? En vol ongeduld trappel ik om de rest van de cd uit te gaan zitten, want dat ik dit mooi ga vinden lijkt bijna niet meer stuk te kunnen. Ik ben van plan de verdere rit mee te zwijmelen, mezelf te laten opslokken door de duisternis tegelijkertijd wakker blijvend door de grauw en snauw in deze rokerige nachtclub.....
Ook The Cryin' Game ademt het desolate zeemanskroegengevoel uit dat ik terughoor op mijn o zo geliefde album Mother Fist van Marc Almond. Nog dichter in de buurt komen uiteraard Tindersticks: donkere romantiek in de meest zuiverste vorm zoals ik het zeer graag mag horen. Qua stem denk ik hier opeens aan Claw Boys Claw zanger Peter te Bos.
Can't Be Easen krijgt ineens een sophisticated sausje. Jammer: het haalt me een beetje uit dat donkere, groezelige sfeertje. Dit is mij te netjes. Dit is mij te jaren '80 Mai Tai pop (leuk dat je Mildred even aanhaalt deric: ik kan het nu ook gebruiken). Oei, een eerste smetje op een tot nu geweldig album.
Goed we zijn in deze nachtclub even wezen kijken in de bar-lounge; tijd om de trap downstairs te nemen. Zoekend naar de donkere kelders van het gebouw waar wat eenzame muzikanten hun ding doen voor een klein publiek dat meer aandacht heeft voor elkaar dan voor de optredende band. Upstairs, Downstairs zorgt voor dit beeld. Wederom een jazzy karakter met daaroverheen Tom Waits-zang en gelukkig een stuk minder cocktail nippend publiek. Hier is het whiskey tijd en van een rookverbod heeft men nog nooit gehoord.
He, heerlijk, Open Your Mind ademt weer een Almond sfeertje. Ja, ik noem deze artiest uiteraard om tevens voor hem schaamteloos reclame te maken maar toch voelt het wel zo, alleen qua zang gaat het de andere kant op: lekkere Tindersticks-bombast is misschien meer op zijn plaats. Eigenlijk heb ik Nick Cave nog niet echt teruggehoord tot nu toe. Dit nummer komt weer uit de donkere hoekjes van de club en ik kan van dit soort composities maar geen genoeg krijgen zo heerlijk. Inhaken en meegalmen maar!
Lady of The Night valt enorm op door de soul die in dit nummer zit. Ja dames en heren: soul. Soul, ziel, warmte. Het mengt zich perfect met het groezelige sfeertje en de achtergrondzang is hier behoorlijk verantwoordelijk voor. Er hangt een onderhuidse spanning in dit nummer terwijl het eigenlijk best toegankelijk is, de zang even buiten beschouwing latend. Zeker één van de betere nummers op dit album: opzwepend, meeslepend en vooral verslavend zo mooi.
Bij de allereerste seconden van One of These Days denk ik onmiddellijk: Sign Your Name van Terence Trent d'Arby maar dan eigenlijk een stuk mooier. Een heerlijk desolaat Zuid-Amerikaans tango sfeertje: warm en vooral vol passie. Je ziet zo'n danspaar al gaan over de vloer met zo'n loom bandje live spelend op de achtegrond. Vitalis slaagt er dit hele album al in om uiterst beeldende muziek te maken en dat zijn toch echt de betere bands die dat voor elkaar krijgen bij mij.
Maar dan mogen de voetjes echt goed van de vloer. Time for Rock and Roll: It's Alive is bruisende, knorrende rock and roll met dank aan dat vette orgeltje, strijkers en funky saxofoon. Voel na afloop van dit nummer je hart bonken van het volledig uit je dak gaan (of is het toch het einde van het nummer zelf dat ik hoor?!).
Stuart A. Staples mag trots zijn; Why past perfect in de Tindersticks traditie. Kan ik ook kort over zijn: juweeltje!
Mr. Good Luck ademt weer die zuid-amerikaanse sfeer. Neem je lief bij de hand en dans stijlvol de dans die je nooit eerder gedanst hebt. Passie zul je voelen, passie zul je geven en passie leef je op het moment dat dit nummer voorbij ronkt. Nederland grauw, grijs en somber? Niet meer als je dit gehoord hebt!
Ook nachtclubs sluiten eens hun deuren om zich te kunnen herstellen en opmaken voor een volgende ronde nachtelijk vertier. My One And Only Friend is er de perfecte soundtrack voor. De smokings niet helemaal meer kreukvrij, de jurken niet meer smetteloos, de make-up wat verlopen en de wallen duidelijk zichtbaar gaan we met z'n allen het vroege ochtendgloren tegemoet. Wankelend en niet meer helemaal helder maar uiterst bevredigd door het gebodene van de nacht.
Vitalis heeft voor een schitterende nacht gezorgd en mag snel weer van zich laten horen..... repeat!

Ik dacht dat de rotterdamse band The Bullfight de eerste was die echt serieus in de buurt kon komen van acts als Tindersticks of Nick Cave, maar jaren eerder was er al de uit Hoorn afkomstige Vitalis (last.fm maakt er potdomme Vitalic van, zo onbekend zijn ze blijkbaar).
Dat dit nooit een groter publiek heeft bereikt is een vreselijk groot verlies voor Nederland maar ik hoor zelf ook tot die groep. Hoe is het toch mogelijk?!
Hoe dan ook ben ik reuzeblij dat dit als een persoonlijke tip mijn pm-box binnenkwam, want dit is muziek op mijn lijf geschreven. Het bevat eigenlijk alles wat ik waardeer in muziek. Jammer van slechts 1 smetje op dit album in de vorm van Can't Be Easen (we kunnen ook niet aan alle albums 5* gaan uitdelen natuurlijk),maar tjongejonge wat is dit goed zeg.

Iemand misschien nog een exemplaar onder het stof op zolder over voor mij?

Mooi gesproken Eric.
Ben blij dat Vitalis jou ook bevalt.
Succes in je zoektocht naar het album.
Ik ben zelf gelukkig in bezit van de 3 albums en zelfs 2 cdsingles, maar het heeft mij ook jaren gekost om hier aan te komen.

avatar van Zidaan
Ik heb hier een grijsgedraaid albumpje liggen! Mijn vader was producer van deze band Ben alleen bang dat mijn moeder hem niet kwijt wil!

avatar van Snakeskin
dan heeft pa goed werk afgeleverd. Mooie plaat.

Ik hoop voor jouw vader ook dat je moeder hem niet kwijt wilt.

avatar van celleke
Soms hoor je mensen het woord pareltjes uit de muziek in de mond nemen..de cd is grijs gedraaid door mij. wat een top avond heb ik gehad in Stairway to Heaven cafe van Henk Westbroek in !995 bij je cd presentatie. Had gehoopt op meer moois... helaas was de tijd er toen niet rijp voor..maar soms moeten mensen ook iets moois geheim houden...ik geniet nu in 2018 nog steeds en het staat steevast in mijn playlist....rest my case..!!

avatar van EttaJamesBrown
Toevallig heb ik dit album al wel heel lang in bezit. Ooit bij een tweedehandse platenboer gekocht en het zelden tot nooit beluisterd. Gezien bovenstaande berichten moet ik dat toch maar eens gaan doen.

Wordt vervolgd.

avatar van EttaJamesBrown
En dat beluisteren is deze week gebeurd. Tweemaal in de auto.

Ik moest naast de jonge Tom Waits ook denken aan Gavin Friday en aan Glenn Danzig. En bij Danzig vooral door de stem. Tjonge, dat ik dit ooit voor 1 euro heb gekocht. Dat was het wel waard.

avatar van MaSeH_muziekliefhebber
Open your Mind en geef dit album 5 sterren!

Ah, nog een liefhebber.

Parlotones
Ik Geloof dat ik Lushlife hoorde in het eerste jaar van KinK fm op de radio , en vrij snel erna bij Diskid in Zwolle heb ik de cd single gekocht. Wat is en blijft dat een fantastische plaat. En in stilte heb ik in al die jaren de cd gezocht , tot ik begin vorig jaar bij een mooie kringloop in Emmeloord plots oog in oog stond met dit frontje die al die jaren in mijn geheugen gegrift stond. Alleen Upstairs ,Downstairs vind ik echt niet leuk. 3.5 sterren. De cd is volgens mij nog helemaal nieuw want er zit nog een stikkertje op met de tekst RAT Records 655807 44.95 gulden.
Heb nog zo'n voorbeeld op cd thuis Hessel met de cd Dust met het geweldige single Brother Sagittarius. die ook maar weinig mensen kennen

avatar van Poles Apart
Zou mooi zijn als deze ooit nog eens op vinyl uitgegeven wordt. Hoop dat het door een label opgepikt wordt.

avatar van spinout
Ik heb ooit 2 cd's van deze band gekocht, omdat ik had gelezen dat het on-Nederlands goed was, maar ik heb ze toch maar weer van de hand gedaan, ook al omdat ik die stem niet trok.

avatar van Poles Apart
Heb bij Music On Vinyl maar eens een verzoekje ingediend om deze op LP uit te brengen. Wie weet komt het er ooit van. Alleen de hoes al zou op LP formaat nog beter tot z'n recht komen.