Boards of Canada - Hi Scores (1996)

Electronic
Label: Skam

1. Hi Scores (4:57)
  2. Turquoise Hexagon Sun (5:10)
  3. Nlogax (6:54)
  4. June 9th (5:19)
  5. Seeya Later (4:02)
  6. Everything You Do Is a Balloon (6:58)
Yann Samsa
Nlogax en Everything You Do Is A Balloon als favorieten. Turquoise Hexagon Sun misschien ietsje aan de saaie kant, maar een zeer fijne plaat is dit.

avatar van -SprayIt-
Everything You Do Is a Balloon is inderdaad 1 van de beste tracks ooit. Heerlijk. Voor het eerst gehoord tijdens het inhaleren van een lachgasballon. Aan te raden.

avatar van shimahero
De titeltrack en de track everything you do is a balloon springen eruit. Everything you do is a balloon is geniaal en brengt me naar verre oorden.

avatar van perrospicados
Gisteren een hagelnieuwe vinylversie aangeschaft bij Kompakt in Keulen (wat een snoepwinkel is dat toch). BoC blijft een van de favo bands voor mij dit moment. Creatief, aanwezig, vervreemdend, omarmend

avatar van Weirdo Wizzy
Deze EP stamt alweer uit 1996 maar toen al waren de heren in topvorm. Sterker nog, een aantal van hun beste nummers staan erop.

Het titelnummer is gelijk al een voltreffer. Heerlijk hoe die ritmes en melodieën in elkaar zijn verweven en dat gecombineerd met die typische BoC-sound. Turquoise Hexagon Sun vervolgens zou twee jaar later ook verschijnen op Music Has The Right To Children. Fijn sfeertje weten ze te creëren, zoals hierboven ook al werd aangehaald, net alsof je in een kroeg zit. Dan zit ik er nog aan willen toevoegen wel aanwezig in een dromerige staat van zijn. Nlogax zou bijna door kunnen doorgaan voor het dansnummer van BoC. Lekker ritme met een wat retro geluidjes erbij totdat er een tegendraadse melodie als een dissonant doorheen komt fietsen en het nummer wat ontspoort. Nog wat geklooi met bewerkte stemmen erbij geloof ik en het feest is compleet. Klinkt best leuk al met al. June 9th is typisch zo'n track die ik in de loop van tijd juist steeds vetter ben gaan vinden. Lekker stevig ritme voor hun doen met weer die prachtige melodieën die zo mooi samen gaan. Daar hebben de heren wel patent op. Ik moet bij dit nummer ook altijd denken aan Autechre. En dat bedoel ik natuurlijk als compliment. Seeya Later is opzich niet slecht, maar is wel het minst opvallende nummer hier. Afsluiter Everything You Do Is Balloon was dan weer liefde op het eerste gehoor. Wat heb ik deze vaak op repeat gehad en ik luister hem nog steeds regelmatig want het is gewoonweg een prachtig nummer. Het begint met een soort van intermezzo, dat wil zeggen een rustig maar spookachtig melodietje maakt de eerste 1:40 vol. Ik vind het prima want dit vormt een mooi contrast wanneer het eigenlijke nummer daarna invalt. Een zeer fijn ritme wordt vergezeld door de mooiste en vooral warme melodieën. Ook fantastisch opgebouwd trouwens. Een van mijn favoriete nummers ooit mag ik wel zeggen.

Als ik zin heb in Boards Of Canada maar geen zin in een heel album dan pak ik deze vroege EP van ze er het vaakst bij. Ze waren hier in topvorm wat mij betreft (wat ze op hun aankomende albums destijds ook wel waren overigens).

4,5 ster