Durrty Goodz - Ultrasound (2009)

Hip-Hop / Electronic
Label: Awkward

1. Ultrasound (4:29)

met Rinse en Stush

2. Who You Talking To? (3:00)
  3. Party 'n Rave (2:53)
  4. Battle with the Fans (3:43)
  5. Destruction (4:13)
  6. Super Hero (3:22)
  7. Name Out Your Mouth (4:34)
  8. Upset Me (4:11)
  9. Grime Killers (4:54)
  10. More to the Floor (3:23)
  11. House Wife / Sweet Boy (5:55)
  12. This Is What They Want (5:08)
  13. Push It Forward (3:26)
  14. Forward Skip (3:04)

met Mac (22)

15. Mr. Street (5:15)
  16. They Just Don't Know (4:09)
avatar van Onderhond
Ultrasound zelf is zowaar een grime anthem.

Nog niet helemaal doorgeluisterd, eerste indruk zegt dat er iets teveel refrein nummertjes inzitten, wat de plaat toch wat saaier maakt dan z'n eerste EP. Maar enkele tracks (waaronder Ultrasound) zijn gewoon weer echt te gaaf.

avatar van Onderhond
DG is volgens mij nog een jong kereltje, zo klinkt hij in ieder geval. Nogal bang dat z'n favoriete genre ten onder gaat aan commercie. Je hoort het in bijna elk nummer wel een keertje terug.

Hij mag zichzelf dan wel nogal schaamteloos als "redder" bombarderen, ik kan hem uiteindelijk niet echt ongelijk geven. Ultrasound, More to the FLoor en They Just Don't Know horen wat mij betreft bij het beste wat het genre te bieden heeft.

Jammer dat er hier niets is als de Axiom track, maar genoeg leuks te vinden op dit album. Toch blijft het origineel kritiekpuntje wel hangen. Iets teveel refreintjes. Hoor DG toch liever rappen.

4.5*

lambf
Je had wel eens mogen zeggen dat deze uit was OH Is het over het algemeen nog steeds vrij snelle Grime, of neigt het meer naar de Dubstep ?

avatar van Onderhond
Ik ken echt niet genoeg van Dubstep om het daarmee te kunnen vergelijken. Het blijft gewoon wel snelle grime, alleen zitten er hier toch wat meer tempowisselingen in.

avatar van BoordAppel
DG is volgens mij nog een jong kereltje

Hij heeft al wel goed veel meegemaakt. In de gevangenis gezeten en aangeklaagd voor moord maar daarvoor is hij vrijgesproken. Zijn broer was iets minder gelukkig, die moet nu dertig jaar zitten.

Het niveau van Ultrasound is hetzelfde als Durrty's Axiom EP: goed dus. More to the Floor is vooralsnog mijn favoriet. Lekker nummer.

lambf
Helaas, hij valt vooralsnog een beetje tegen.

avatar van Koenr
More to the Floor.

Erg gaaf dit. Leuke ontdekking.

avatar van Rhythm & Poetry
In het vervolg kan ik dergelijke muziek beter links laten liggen, nu heb ik het wel beluisterd maar heb ik er nauwelijks plezier aan beleeft. Ik kan de stem van de rapper maar niet waarderen en ook zijn flow vind ik onprettig. Ik heb moeite om hem te volgen, niet dat hij onduidelijk praat, maar het tempo zorgt ervoor dat ik er ook weinig zin in heb om hem te begrijpen. Daarnaast vind ik het productioneel helemaal niet zoveel voorstellen, zo nu en dan hoor ik een track waar ik dan wel weer lekker los op kan gaan.

lambf
Ik ben een liefhebber van UK Hip-Hop. Van begin jaren 90' Gunschot tot het futuristische The Dark Craftsman. In de Uk-scene is er echter een sub-genre waar ik maar geen hoogte van kan krijgen, en dat is Grime. Niet alleen omdat ik er weinig van ken, maar meer nog omdat het vaak maar langs me heen gaat of omdat ik er maar weinig mee kan.

Toch zijn er een paar artiesten waar ik graag naar luister waar onder andere Durrty Goodz toe behoort. Hoewel hij nog maar weinig heeft uitgebracht heeft hij al laten zijn dat hij meer dan vaardig is en de Axiom EP was dan ook een lekker snoepje. Toch had ik af en toe het gevoel dat het nog een stuk beter zou kunnen en ik had gehoopt dat het er op zijn eerste full-lenght wel uit zou komen.

Ik vind het dan ook bijzonder jammer om te concluderen dat dit niet zo is. Het gevoel dat ik bij Axiom had is hier nog sterker aanwezig. Er zijn een paar nummer die echt naar meer smaken en erg leuk klinken, maar door het gebruik van mindere nummers komt het er niet uit en blijft het maar een klein snoepje terwijl ik had gehoopt op een fenomenale plaat die een voorbeeld van het genre zou worden. En misschien nog wel erger, nu ben ik nog steeds niet overtuigd van de kwaliteiten van het genre.

Wat me ook opvalt is dat, op 2 of 3 uitzondering na, alleen hij aan woord is. Bijna geen enkele gastbijdrage van een rapper of zanger, en dat terwijl het een waardevolle toevoeging zijn. Want om eerlijk te zijn, Durrty Goodz heeft stem die is helaas te monotoon om de volledige 55 minuten te boeien, laat staan om het het hele album te dragen.

Wat ik ook een nadeel vind is dat de producties te homogene zijn en zich alleen lijken te onderscheiden door de diepte van de bas, het crunchy geluid en de snelheden. Ik mis hier creatieve inbreng van producties waardoor ze heel erg vaak op elkaar lijken, dit geld overigens voor Grime in het algemeen, niet alleen voor dit album.

Het album begint veelbelovend. Ultrasound is een energiek uptempo nummer met een heerlijk gebruik van bombastische strijkers en volle bassen. Heerlijk nummer om op te sporten, maar dan moet je wel je tracklist wat aanpassen. Het volgende nummer voldoet namelijk niet aan de hoge verwachtingen wat het vorige nummer gecreëerd heeft. Het nummer is nog steeds vlot, maar het tempo is toch wat naar beneden gesteld en de trage uithalen doen nogal wat afbreuk aan de sfeer.

Het partynummer Party N Rave doet het dan weer verassend goed hier. Vooral het gebruik van de refreintjes, de lichtelijk overbodige strijkers en de constructie maakt het nummer tot een echte floorfiller. Toen ik dacht dat hij zich had hervonden kwam More to the FLoor langs. Ik denk dat dit nummer het alleen goed doet als je het hoort met een systeem dat écht diepe bassen kan weergeven. Zo niet hier, en dus doet het nummer nogal ongeïnspireerd aan en komt het zelfs wat irritant over. De slappe refreinen en dat irritante gebruik van die keyboardpiepjes maken dit nummer overbodig.

Voor het eerst komt er Dubstep langs, maar ik moet zeggen dat het nummer iets mist. Supersnelle raps over trage bassen, het geeft ergens een beetje wrijving en het is jammer om te merken dat er niets is gedaan om dit op te vangen. Goed dat het volgende nummer beter is. De bassen zijn wat sneller, alhoewel het tempo nog steeds laag ligt, en ik merk dat het gewoon een betere combinatie is. Het nummer heeft wel wat weg van Party N Rave door de positieve uitstraling en het vergelijkbare gebruik van de refreinen.

Name Out Your Mouth is een nummer dat uit zijn voegen barst. Denk een mix van grime en old' school ganster. Een mix van Coolio en Durrty Goodz Voor het eerst een nummer dat is volgepakt met emotie en dit goed aanpakt. Het laat zien dat ook voor trage nummers ruimte is en is meer dan een aangename afwisseling. Maar wat dit nummer nog het beste maakt zijn de geweldig overdreven backingvocals, een element uit de ganster en het klinkt hier in combinatie met de zware bassen erg goed.

Heerlijk headbangen op de trage bassen van Upset Me, geweldig Hoewel het tussen twee nummers inzit die beide en veel sfeer bevatten en mijn lievelingsnummers zijn, vind ik het toch aangenaam. Het enige wat ik jammer vind is dat Durrt Goodz zo veel moeite heeft met traag rappen en daardoor te zenuwachtig is voor de bassen. Tijd voor het andere beste nummer, Grime Killers is niet alleen enorm energiek en crunchy, maar ook gevoelig. Alhoewel dat laatste er wel iets te geforceerd uitkomt, word dat ruimschoots overschaduwd door de coherente combinatie van rap en productie. Zo eentje kom je er te weinig tegen op dit album.

Alhoewel More to the Floor dit niveau niet haalt, is het toch een leuk nummer. Luchtiger vooral, wat de afwisseling wel ten goede komt. Het is echt een nummer dat is gemaakt zodat het lekker weg luistert zonder dat het echt opvalt. Helaas, maar nu bied het volgende nummer nauwelijks iets wat mijn goedkeuring draagt, en House Wife is dan ook erg saai. Het zou volgens mij wel goed doen bij MTV publiek, maar hier valt het niet goed, veel te zoutloos en energieloos, het klinkt net als de nieuwe single van Kayne West :

Helaas is het hier op volgende nummer niet veel leuker. Er wordt geprobeerd sfeer te creëren, maar het gaat veel te geforceerd. De bassen komen te langzaam (Wel lekker diep!) en er ontbreekt een zekere flow in het nummer. Ook de sample met de vocalen vind ik maar irritant. Ik ben blij dat Push It Forward een stuk lekkerder is. Ook Dubstep, maar het nummer zit beter in elkaar, is niet geforceerd en door het gebruik van een enkele tempowisseling en vooral het ultrasleazy refrein maakt dit nummer zorgen ervoor dat dit nummer toch wel hoog staat in de waardering.

De laatste 3 nummers zijn van het gevoelige niveau zonder geforceerd over te komen. Hiervan vind ik Forward Skip het leukste nummer. Het lekkere ritme, de subtiele strijkers (die werken hier erg goed!) en die sample die erin voorkomt maakt dit nummer gewoon af, alhoewel die claps overbodig zijn en tegen het irritante aanzitten. In Mr Streat zit wel een heel erg irritante Kayne West sample. Een grapje moet kunnen, maar het om zeep helpen van je eigen nummer is niet helemaal de bedoeling volgens mij.

Hoewel het nu lijkt alsof ik heel positief ben over dit plaatje, ben ik dit niet. Ik heb nog steeds een dubbel gevoel, want de individuele nummers hebben te weinig een eigen identiteit en ik vind het geheel niet overal even intressant. Echt snel zal ik dit niet opzetten, omdat ik er niet zo snel zin in heb. En als ik dat dan wel heb, heb ik aan 3 nummers eigenlijk wel genoeg. Toch denk ik dat dit een groot deel licht aan het feit dat mijn stereo de bassen niet volledig kan weergeven en er zo een groot deel van de sfeer en de beleving weg haalt.

avatar van BoordAppel
Veel onbegrijpelijke kritiek maar ik zal hier binnenkort ook eens een review droppen.

avatar van FlyLo
1,5
Beetje gemengde gevoelens na een paar nummers. Weet niet of dit wel een genre is dat mij aanstaat. Kan me voorlopig geen uur aan een stuk boeien.

avatar van BoordAppel
Durrty Goodz zal bij veel op Amerika of Nederland gerichte hiphopheads geen bekende naam zijn, maar mensen die de Engelse grimescene een beetje volgen kunnen moeilijk om hem heen. De laatste jaren heeft hij flink van zich laten spreken, niet in de laatste plaats door disses richting mensen als Wiley, een van de pioniers van de grime. Aandacht gegarandeerd. Zijn eerste release, Axiom EP, werd goed ontvangen en nu is daar eindelijk zijn eerste volwaardige album: Ultrasound.

Volgens Durrty Goodz markeert Ultrasound de wedergeboorte van de grimemuziek en de titeltrack maakt dat meteen duidelijk: “The new sound of grime is here//The new set arises here//You want something fresh? It's here//Born blessed with a mic on here//Look, I don't care if you post us around//It's here so I'mma close 'em down//Another potent sound//This is Durrty Goodz's Ultrasound.” Het is een erg lekkere binnenkomer en geeft meteen de toon aan voor het hele album dat vol zit met uptempo, dansbare tracks als deze. Daarnaast zijn er hier en daar wat langzamere nummers te vinden, al dan niet met dubstepinvloeden. Qua teksten is het op Ultrasound veelal brag & boast en dat is een beetje jammer: het gebrek aan variatie van onderwerpen kan op een gegeven moment gaan vervelen. Ergens is het ook wel vreemd dat Durrty Goodz niet meer zijn persoonlijke kant naar voren laat komen in zijn muziek; hij heeft tot nu toe namelijk nogal een roerig leven gehad: aangeklaagd voor en vrijgesproken van moord, terwijl zijn stiefbroer en -vader voor dezelfde moord minstens dertig jaar zullen moeten zitten. Genoeg materiaal voor brag & boast-loze, meer introspectieve teksten zou je zeggen.

Toch stoort het gebrek aan onderwerpen niet bijzonder veel, omdat Durrty sterk rapt (wat zich vooral uit in continue verstaanbaarheid) en er hier en daar wat fraaie humor in zijn teksten zit. Op Who You Talking To? rapt hij bijvoorbeeld: “Cuz I rape the new flows with a riddim’//With a regular venom//I rock more bars then a prison” en “Only homos see the hunk in you”. Durrty heeft ook kritiek op de grimerappers van weleer die ineens 'corny cheesy popsongs' gaan maken om door te breken bij het grote publiek. Gevoel voor ironie kan je Durrty niet ontzeggen, want het nummer waarin hij de kritiek uit, More 2 da Floor, is zelf een 'corny cheesy popsong', maar wel één van het betere soort. De muziek is meer house/electro dan grime; producer Live O Productions heeft goed geluisterd naar recente 'popsongs' van grimerappers als Dizzee Rascal (Stand up Tall) en Wiley (Wearing My Rolex). Ook in de tekst is genoeg humor te vinden: “And why everybody wanna get signed?//But when they get signed they don't want to make grime//But when they not signed then they wanna make grime//But I can sound grimey all of the time.” De corny cheesy popsong bandwagon is gecrasht en Durrty wil nooit meer een electronummer horen van een grimerapper. Jammer, want nummers als deze mogen best vaker gemaakt worden.

Ook leuk: Durrty Goodz geeft de Apple Mac een feature op zijn album. Op Forward Skip laat de computer als een soort Stephen Hawking een fraaie verse horen. De bijbehorende stuiterbeat is geweldig en speelt goed in op de tekst: als Durrty rapt over het skippen van tracks slaat de muziek ook over.

Die muziek is over het algemeen goed op Ultrasound. Een hoop producers zijn verantwoordelijk voor de zestien tracks die het album telt. Alleen Nocturnal heeft meerdere nummers geproduceerd, vijf om precies te zijn. Deze behoren tot het betere werk; alleen Mr. Street is iets te langzaam om echt boeiend te zijn. De andere langzame tracks weten ook niet echt te overtuigen, behalve als er dubstepinvloeden te horen zijn zoals op Battle with the Fans, Destruction en Push It Forward. Lage bastonen domineren deze tracks en geven het geheel wat extra's. Het enige echt mindere nummer is Housewife. De trage en wat saaie beat die tegen het eind omslaat in suikerzoete r&b overtuigt al niet, maar het is vooral het onderwerp dat nogal afgezaagd is. “You can't turn a ho into a housewife,” rapt Durrty Goodz – iets wat we natuurlijk allang wisten van onder anderen Dr. Dre, Kurupt en Hittman. Zelfs met een afgezaagd onderwerp valt normaliter een goed nummer te maken, maar Durrty vergeet er hier de nodige humor in te gooien of het zo over the top te maken dat het weer grappig wordt, zoals de dokter en zijn kornuiten het deden op hun track met dezelfde titel.

Tracks als deze zijn slechts kleine minpuntjes. Het grootste gedeelte van Ultrasound is geslaagd te noemen. Verwacht geen maatschappijkritische teksten of enige andere vorm van tekstuele diepgang, want dat krijg je hier niet te horen. Daarvoor in de plaats krijg je een rapper met een fantastische flow en dito beats. En passant kondigt Durrty ook nog even zijn volgende album aan: Born Blessed. Het zou leuk zijn als we daarop meer mochten leren van Durrty Goodz als persoon; maar als de muziek van dezelfde kwaliteit is als op Ultrasound, mogen we eigenlijk sowieso niet klagen.

4*/5*

Hiphopleeft - Home

lambf
Wat is dat toch met dat Hiphopleeft, het lijkt haast net alsof iedere Hiphopper van deze site er wel voor schrijft .

avatar van WILDE_FRANS
Dat is ook gewoon zo hoor.

lambf
Jij ook al? Psst meeloper.

tuktak
weinig platen waar die cheesy wobblesound toch passend klinkt, de opgefokte raps van durrty goods tillen alles naar een hoger niveau.

bennerd
Toch maar eens gaan opzoeken, die paar tracks op youtube klonken enorm interessant!

thejazzscène
In februari 2011, komt alweer een nieuw album uit! Alvast iets om naar uit te kijken.

avatar van Onderhond
Hopelijk terug in deze stijl. Heeft tussendoor nog een meer reggae-geïnspireerd album uitgebracht (self-released?), vond ik toch gevoelig minder;