Asia - Aura (2000)

Label: Recognitio

1. Awake (5:48)

met Mike Sturgis en Guthrie Govan

2. Wherever You Are (4:31)

met Chris Slade en Guthrie Govan

3. Ready to Go Home (4:40)

met Tony Levin, Vinnie Colaiuta en Guthrie Govan

4. The Last Time (4:56)

met Ian Crichton, Steve Howe en Vinnie Colaiuta

5. Forgive Me (5:14)

met Mike Sturgis en Guthrie Govan

6. Kings of the Day (6:29)

met Simon Phillips en Guthrie Govan

7. On the Coldest Day in Hell (6:20)

8. Free (7:52)

met Ian Crichton, Steve Howe, Pat Thrall en Simon Phillips

9. You're the Stranger (5:22)

met Elliott Randall, Mike Sturgis en Guthrie Govan

10. The Longest Night (5:12)

met Vinnie Colaiuta en Guthrie Govan

11. Aura (4:41)

met Elliott Randall en Mike Sturgis

12. Under the Gun * (4:39)

met Ian Crichton en Chris Slade

13. Come Make My Day * (4:53)

met Ian Crichton en Chris Slade

14. Hands of Time * (6:22)

met Ian Crichton en Chris Slade

15. Galliard / Mood for a Day / The Ancient / The Clap * (14:00)
totale tijdsduur: 1:01:05 (1:30:59)
Ozric Spacefolk
Ik zie nu pas, dat deze plaat op deze site de hoogste score heeft. Heerlijk.

Voor liefhebbers van deze plaat: probeer ook eens Silent Nation en Arena.

Ozric Spacefolk
Ik kan door de eerste twee zwakkere nummers deze plaat niet hoger waarderen dan 4*, terwijl een song als Free toch meer verdient.

Deze plaat is sowieso qua drumpartijen één van de beste platen die ik ken, al moet ik zeg dat Chris Slade wel duidelijk de zwakkere drummer is, vergeleken bij de rest....

avatar van BlauweVla
De openingstrack heeft iets kitscherigs, maar het is hier wel Asia waar we het over hebben. De Wax cover die erop volgt vind ik wonderschoon. Ik heb moeite met de instrumentale titeltrack.

BlauweVla schreef:
De Wax cover

Zo leer je nog eens wat.

Enfin, kan me wel vinden in de observaties over Awake: op het randje, maar voor mij net niet erover. Het titelnummer vind ik prima en zelfs de drie oorspronkelijke bonustracks kan ik goed hebben.

BlauweVla schreef:
De Wax cover die erop volgt vind ik wonderschoon.

Grappig, ik wist het ook niet. Althans nooit gekeken naar wie het geschreven heeft.

WAX-WHEREVER YOU ARE-ANDREW GOLD+GRAHAM GOULDMAN-THIS MORNING 1989 - YouTube

Ozric Spacefolk
Is het niet gewoon een 10CC nummer?

avatar van Bluebird
Is gewoon een single van het duo zelf. Ik hoor er weinig 10cc in eerlijk gezegd.

Wax (6) - A Hundred Thousand In Fresh Notes (CD, Album) at Discogs

avatar van Bluebird
Als je Ready To Go Home bedoelt kan dat wel kloppen ja.

Nu nog wachten op een Asia cover van het beste nummer van dat album.

10cc - Blue Bird - YouTube

Casartelli (moderator)
met songwriting credits van Gold en Gouldman... lijkt erop dat 10cc toen een niveau muzikale inteelt bereikt had dat deed denken aan Asia in de jaren '90 (The Hunter iemand?)

Ozric Spacefolk
Oh wow. Dus er staan twee Gold/Gouldman songs op. Waarom viel me dat niet op?

avatar van Bluebird
Ready To Go Home was mij wel bekend als ''10cc'' cover, die andere weer niet. Kende Wax alleen van de hier bekende singles en die aandacht kreeg Where Ever You Are weer niet en is me dus ook gewoon ontgaan.

Casartelli schreef:

Zekers. GTR. Overigens geproduceerd door een oer-Asia member.

Bluebird schreef:
Zekers. GTR. Overigens geproduceerd door een oer-Asia member.

Zonder meer. Tamelijk fantastisch nummer ook, maar toen het oer-Asia member zich er een jaar of tien later nog eens aan vergreep bleef er toch weinig van over.

avatar van BlauweVla
Ozric Spacefolk schreef:
Oh wow. Dus er staan twee Gold/Gouldman songs op. Waarom viel me dat niet op?

misschien omdat die 2 nummers naadloos aansluiten op de meeste andere stukken hierop? Ik bedenk maar iets.

Ozric Spacefolk
Ja. Downes/Payne schrijversduo is ook wel één van mijn favorieten, moet ik bekennen. Goede AOR altijd, soms wel wat steviger.

Van Gold/Gouldman ken ik niet echt veel, dus weet dan weer niet hoe dat zich verhoudt tot Downes/Payne songs....

avatar van horned_reaper
Dit is zo'n heerlijk achtergrond album voor bij het studeren dat het pijnlijk is!

Wherever you are, Forgive me, Coldest day in Hell en You're the Stranger zijn mijn favorieten! Ik kan ook geen genoeg van het album krijgen.

avatar van dynamo d
Inderdaad een heerlijk Asia album. Pas aangeschaft, met de bonus tracks. Staat geen slecht nummer op.

avatar van Grommetje
geweldige plaat. Heerlijk gedreven en met een AOR ondertoon. De symfonische elementen wat minder rockend en ronkend. Stem van Payne is top en past in de nieuwe sfeer die de band hier creeerde. Blijft een lekkere luisterplaat

Leonidas5
Waanzinnig sterk AOR album van Asia, wat mij betreft hun beste plaat. Absoluut hoogtepunt: Ready to go home een cover van Ten cc's Graham Gouldman. 5 sterren

Geweldige plaat blijft dit in het AOR genre. Alhoewel geen commercieel succes, is het stiekem Asia's beste plaat met tal van hoogtepunten. Zeer sterke songs met prachtig gitaarwerk en keyboardspel van Downes met daaroverheen de geweldige stem van Payne. Echt een briljante plaat en een absolute topper in zijn genre. 5 sterren, niet te missen!