Little Steven and the Disciples of Soul - Men Without Women (1982)

Label: EMI

1. Lyin' in a Bed of Fire (4:21)
  2. Inside of Me (5:02)
  3. Until the Good Is Gone (4:00)
  4. Men Without Women (2:47)
  5. Under the Gun (4:00)
  6. Save Me (4:52)
  7. Princess of Little Italy (5:12)
  8. Angel Eyes (4:31)
  9. Forever (3:56)
  10. I've Been Waiting (3:49)
Het duurde toch nog een aflevering of 6 voordat ik doorhad wie dat toch was die Silvio Dante speelde in de Sopranos. Imdb bracht uitkomst: Steven Van Zandt, gitarist van Bruce Springsteen's E-Street Band.

Een leuke bijkomstigheid vond ik 't toendertijd. Goeie charismatische gitarist, maar pas toen ik de soundtrack van de sopranos hoorde werd me duidelijk dat de beste man zelf ook een flink aantal platen had gemaakt. Getuige het nummer Inside of Me wat me bij m'n keel greep en me niet meer losliet.

Menig winkel afgezocht naar de cd, maar het mocht niet baten. Bestellen bij amazon.com was me té prijzig. Gister kwam ik toevallig bij de waaghals in enschede (kijken of er nog materiaal van godspeed stond wat ik nog niet had) en mijn oog viel op de wand met bakken vol vinyl. Ik zit momenteel in een sterke Bruce Springsteen periode dus ik dacht: kom, ik werp een blik erin. Stonden wat leuke LP's tussen...tot ik deze tegenkwam. Ik was gewoon helemaal beduusd.

Thuisgekomen meteen de LP opgenomen op m'n laptop (mp3's draait nét wat makkelijker dan vinyl) en niet meer stopgezet. Wat een muziek. Als Springsteen rauw en woedend is in zijn rocknummers, dan is Stevie werkelijk furieus. Wat een passie die er uit de speakers knalt. Wat een muzikant. De 9-koppige Disciples of Soul spelen de pannen van 't dak en maken er een weergaloos album van.

En dat allemaal op een LP van 5 euro. geluk zit soms echt in kleine dingen (wat ben ik blij dat ik die cd niet besteld heb zeg, het gevoel wat ik bij het kopen van die plaat kreeg is onbetaalbaar).

avatar van PaulieWalnuts
Inside of Me is echt te vet....

4* voor dit album

avatar van musicfreak1960
Dit is wat de muziek zou moeten zijn van Bruce Springsteen,
lekker rauw en gepassioneerd, helaas alleen maar 1 album vol,
na Men without women, werd het meer commercieler helaas.

Jammer toch dat Forever geen grote hit is geworden

avatar van vantagepoint
Eigenlijk wat op dezelfde manier gekocht als Hobbes, en even stevig van onder de indruk van deze plaat. Een regelrechte topper en elk nummer is er bonk op. Little Steven heeft evenveel talent als zijn meester.

avatar van Madjack71
Bij de moeizame opnames van The River had Little Steven al beetje een nare bijsmaak aan over gehouden. De wispelturigheid van Bruce en de vele takes en aanpassingen frustreerden de directe aanpak van hem. Toen het weer diezelfde richting op ging met het opnameproces van Born in the U.S.A wilde Steven dit niet nog een keer doormaken en de al in de lucht hangende knoop werd doorgehakt, hij was al bezig met een project en het werd tijd dat hij daar zich daar eens volledig op ging richten; Men Without Women. Pure onversneden rock met een grote dosis blanke soul. Dat werd ook nog eens extra benadrukt door La Bamba blazerssectie. Het 'oude' Springsteen gevoel zweeft wel door sommige nummers heen, maar goed met de medewerking van Tallent/Weinberg en Federici is de appel nog niet heel ver van de boom. Doe daar ook nog eens het productieteam van Scott/Plotkin en Clearmountain erbij die verantwoordelijk waren voor het geluid van The Boss en voila. Het resulteert in enthousiaste vlotte aanstekelijke nummers als; Inside of Me, Under the Gun en het hitje uit die tijd Forever. Die ken ik nog van de radio destijds voordat ik kennis had gemaakt met Bruce en sprak mij toen ook heel erg aan. Little Steven is niet de grootste zanger en heeft het nasale van een Dylan, maar doet dit wel met overtuiging. Als geheel een album om het volume lekker bij open te draaien. Kant A spreekt mij wel iets meer aan als Kant B, waar Princess of Little Italy niet echt weet te overuigen. Maar zekers een heel verdienstelijk debuut.

Forever is een mooi nummer.
Voor liefhebbers van de oudere nummers van Tom Petty, Bon Jovi en uiteraard Bruce Springsteen.

avatar van Rinus
Lekker album in de stijl van Bruce (zowat de complete E-Street band speelt mee) en Southside Johnny & The Asbury Jukes. Ze zijn ook allemaal geen onbekenden van elkaar. De single Forever is natuurlijk geweldig.