Mark Kozelek - What's Next to the Moon (2001)

Folk / Rock
Label: Badman

1. Up to My Neck in You (2:39)
  2. Love at First Feel (2:12)
  3. Love Hungry Man (1:40)
  4. Bad Boy Boogie (4:48)
  5. What's Next to the Moon (3:34)
  6. Walk All over You (2:58)
  7. You Ain't Got a Hold on Me (3:15)
  8. If You Want Blood (2:37)
  9. Riff Raff (2:48)
  10. Rock 'N' Roll Singer (3:30)
avatar van Jeanicious
Deze CD trok mijn aandacht door het super mooie artwork. Bij beluistering viel te ontdekken dat het hier om mooie rustige akoustische nummers gaat, met veelal een melancholieke stemming. Op het eerste gehoor heel mooi dus.

Bij meerdere luisterbeurten echter onderscheiden de nummers zich welliswaar meer van elkaar, je zult je niet aan het gevoel kunnen onttrekken dat alle nummers qua opbouw nogal hetzelfde zijn. Wanneer een melodie wordt ingezet wordt deze tot het eind toe herhaald, en van afwisseling is bijna geen sprake.

Hoe dan ook, de muziek spreekt me wel aan, en de beste man is een begaafd muzikant, maar wanneer je het begin van een nummer hoort weet je direct hoe deze zal eindigen.

Daarom dus in plaats van een 4 of 4,5 een redelijke 3,5.

avatar van Jeanicious
Red House Painters was zijn oude band of niet? Is die band aan te raden, en zijn er nog meer mensen die hetzelfde gevoel hebben bij dit project van Kozelek?

Red House Painters is mijn favoriete band. Dus ja, die kan ik wel aanraden! Ik zou beginnen met het Rollercoaster album.

Ook met zijn nieuwe band Sun Kil Moon heeft hij al geweldige dingen gedaan. Luister maar eens naar het album Ghosts Of The Great Highway. Dat is een moderne klassieker.

Wat jij beschrijft over dit cover album heb ik niet echt. Ik vind het prachtige, simpele nummers. Het zijn zijn interpretaties van AC/DC nummers dus gezien het materiaal dat hij voor handen had vind ik het al een wonder dat hij op zulke prachtige nummers uitkomt. Maar als je meer uitgespannen nummers wilt dan ben je bij Mark Kozelek aan het goede adres, luister maar eens naar bovengenoemde twee albums!

avatar van Jeanicious
Weer iets geleerd, ik wist helemaal niet dat het AC/DC covers waren. Ik ben ook niet echt een persoon die een heleboel research gaat doen als ik een CD gekocht heb. Ik luister er nu met hele andere oren naar.

Misschien zegt mijn kritiek ook wel iets over de nummers van AC/DC. Wanneer je het begin van een nummer hoort weet je precies hoe een nummer eindigt, en dat is AC/DC ten voeten uit.

Ik zal het album van de Red House Painters dat je me aanraad zeker een luisterbeurt geven.

Bedankt Bubbachups.

avatar van Menni
Wonderbaarlijk.. Ik ging naar Londen om Mojave 3 te zien en kwam terug met nog een nieuwe ontdekking extra. Mark Kozelek stond namelijk in het voorprogramma en direct was duidelijk: dit is waan-zin-nig mooi. Met name What's Next to the Moon heeft hier maandenlang op repeat gestaan. Hopelijk komt 'ie snel nog 's terug naar Europa.

beaster1256
prachtig album met allemaal covers van ac - dc , ongelooflijk wat die nummers zo anders maakt , prachtig kalm

avatar van Lennonlover
Menni schreef:

Sun Kil Moon komt op 8 september naar Trix in Antwerpen. Mijn tickets zijn al besteld hoor!

Davez
Up to my neck in you is wonderschoon. Het moge duidelijk zijn dat deze man gewoon geniaal is.

avatar van tumkie
mooie solo poging van Kozelek.
Ik prefereer wel meer Sun kil moon.
Knap wat hij met AC-DC nummers doet.
Volgens mij was dit geen eenvoudige opdracht.
Ik had wel eens willen weten wat hij met Thunder zou gedaan hebben.

avatar van AOVV
Toch wel een aparte artiest, die Mark Kozelek. Neemt ie een plaat op vol AC/DC-covers. De man houdt van uitdagingen, dat is wel het minste wat je kan zeggen.

Over de plaat zelf: het is fascinerend om te horen wat Kozelek van die nummers heeft gemaakt, en hij maakt de nummers ook eigen, maar de magie die rond zijn eerste platen met Red House Painters en enkele met Sun Kil Moon hangt, is hier geenszins te bespeuren. Ook hoor ik liever teksten die Kozelek zelf geschreven heeft, want dat is net één van zijn grootste troeven. Nu ja, de man heeft ook bijna niets anders dan troeven, en dat is dan ook de voornaamste reden waarom dit album een voldoende krijgt.

3 sterren

avatar van potjandosie
mijn favoriete album van de onder zijn naam Mark Kozelek uitgebrachte albums. zet deze vaker op dan zijn live album "Lost Verses" (een soort Best Of "stripped down"). inderdaad gevuld met allemaal AC/DC covers (All Songs by Young, Young & Scott, Arranged By Mark Kozelek) maar dan "Unplugged". een mooi, ingetogen album met die prachtige, rustgevende stem van de man. voor mij heeft deze plaat wel magie. vind het heel knap gedaan. de muziek is puur en kruipt onder de huid. staat vol met pareltjes zoals Up To My Neck In You, Love At First Sight, Love Hungry Man, What's Next To The Moon, If You Want Blood. ideaal voor de kleine uurtjes. Muziek gaat over emotie en die hoor ik hier in ieder nummer terug. de albums van Red House Painters en Sun Kil Moon zijn bij mij wat in de vergetelheid geraakt, maar zijn zeker ook het beluisteren waard. raakte later een beetje de weg kwijt in het woud van albums dat hij heeft gemaakt.