DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues (2009)

Dance
Label: Mule

1. Midtown 120 Intro (2:46)
  2. Midtown 120 Blues (8:05)
  3. Ball'r (Madonna-Free Zone) (8:17)
  4. Brenda's $20 Dilemma (7:46)
  5. House Music Is Controllable Desire You Can Own (7:08)
  6. Sisters, I Don't Know What This World Is Coming To (10:46)
  7. Reverse Rotation (7:19)
  8. Grand Central, Pt. I (Deep Into the Bowel of House) (12:07)
  9. Grand Central, Pt. II (72hrs. by Rail from Missouri) (8:48)
  10. The Occassional Feel-Good (6:40)
Prachtige cover!
En de muziek heb ik al dagen opstaan, de plaat van dit moment.

Onvoorstelbare goede deep house, de leegte die burial weet uit te stralen in dubstep, hetzelfde valt hier te horen in house-vorm. Daar waar burial kwalitatief misschien dan minder is, is deze plaat echt het topje van de ijsberg.

Ongelooflijk verfijnde producties, pure kwaliteit, niet gemaakt om te scoren, maar om gewoon te laten zien hoe een ontzettende goede house plaat zou moeten klinken.

Deze plaat brengt alles wat je verwacht op het gebied van house, maar dan verrassender en beter, wauw. Grote kans op een maximale score in de toekomst.

avatar van Kos
Kos
Hm.. ben benieuwd. Klinkt goed.

avatar van Antie
Sisters, I Don't Know What This World Is Coming To

Bekijk dit album meer als een ode aan het vroegere house en deephouse gebeuren.
Hoor hier veel vocalsamples van vroeger in terug.
Maar vind het zeker en vast geslaagd en daarom vind ik 4 sterren wel terecht

avatar van YoG
YoG
Geweldig album.. diep.. atmosferisch.. ik dacht dat deephouse in deze vorm alweer zn beste tijd gehad had
Ik vind het wel wat weg hebben van Terry Lee Browns Cafe vol. 3

Extravagant figuur, die Thaemlitz

avatar van Poa
Poa
Wat is het titelnummer zwaar fantastisch!

avatar van Gyzzz
Whoeh, wat een ideale ochtendplaat voor in het weekend met een overdreven grote kop cappuccino erbij en de laagstaande zon die naar binnen schijnt...

avatar van John Doe
Mooie plaat inderdaad. Gemaakt met veel rust. Het is meer vanuit een ambient benadering dan de meeste deep house (hoewel Theo Parrish en Larry Heard ook wel dit soort wegen hebben bewandeld). Het zorgt ervoor dat de scherpe randjes er wat vanaf zijn en je er langer een heel album naar kunt luisteren. Hoewel het dan ook de kunst blijft de luisteraar niet in slaap te laten vallen, dat lijkt me goed gelukt hier. Ik zie dat de producer lang geleden op het label Instinct wat ambient platen heeft uitgebracht.

avatar van John Doe
Mooi hoe hij een persoonlijke verhaal weet te vertellen met deze plaat. Z'n ziel blootleggen en dan afsluiten met een goed gevoel (The Occassional Feel-Good).

avatar van T.O.
Mooie plaat met een eigen geluid. Inderdaad is het hier en daar een ode aan oorspronkelijke house, zoals expliciet verwoord in het intro en verder zijn er natuurlijk de duidelijke referenties in tracks 5 en 6.

Zijn transgender-verhaal komt wel een beetje uit de lucht vallen alleen.

avatar van vlsander
Verkozen tot plaat van het jaar volgens resident-advisors. Ga hem nog eens een kans geven, want vond hem oorspronkelijk toch niet zo goed...

Het is net niet helemaal mijn smaak, maar het steekt allemaal wel onwaarschijnlijk goed in elkaar. Het is ook wel een album met identiteit van heb ik jou daar; mooi soort van ego-document, compleet tegen alle heersende trends in. Vind ik ook wel bewonderenswaardig.

avatar van Gyzzz
Dit doet me ook wel een beetje aan een schetsmatige, beweeglijke electronicavariant van Bark Psychosis denken eigenlijk.

avatar van Gyzzz
Wat ik nog het knapste aan dit album vind, is dat het zo'n overweldigende controle heeft. Een bij momenten geïmproviseerd karakter dat toch volledig in de hand gehouden wordt, alsof Sprinkles zo hoog boven zijn muziek staat dat hij het geheel in een oogopslag ziet liggen en van daaruit kan inzoomen om aan details te schaven.

En zoals herman al zei gaat er tegelijkertijd een enorm sterke identiteit hier vanuit. Maar waar dat door komt, kan ik eigenlijk helemaal niet bevatten, laat staan woorden vangen.

avatar van Mindshifter
Op advies van onderstaande User dit album gekocht. Hoewel ik over het algemeen niet veel heb met house/deephouse, kan me dit toch wel bekoren. Het blijft overal spannend genoeg om te blijven boeien. Vooral het duistere ondertoontje geeft deze muziek meer dan veel soortgelijke muziek. Een mooi coherent geheel met een heerlijke afsluiter. *4.

avatar van OldRottenhat
Redelijk interessant interview met Terre Thaemlitz, de man/vrouw achter DJ Sprinkles, is hier te bekijken:

Red Bull Music Academy - Video Archive - Terre Thaemlitz - redbullmusicacademy.com

avatar van rubuh
Heeft iemand een idee waar ik dit kan kopen? Is er toevallig iemand die er van af moet? Alvast bedankt...

rubuh schreef:

Ben er ook al een tijdje naar opzoek. Heb de CD ooit eens in mijn handen gehad, maar natuurlijk zo stom geweest om deze niet te kopen...

avatar van rubuh
Dat is wel stom ja

avatar van OldRottenhat
Jep, kan wel janken. Maar goed, de zoektocht gaat voort!

avatar van Gyzzz
Ben hem zelf eens bij de tweedehands CDs in de concerto tegengekomen, en toen gekocht, maar als ik me goed herinner lag hij een tijdje geleden ook nog bij de fame.

avatar van OldRottenhat
Klopt, bij FAME heb ik hem een tijdje terug inderdaad zien liggen. Een week daarna weer langs geweest omdat ik er spijt van had dat ik hem niet gekocht heb, maar toen was ie natuurlijk alweer verdwenen.

avatar van John Doe
Al aan kunnen komen? Blijft een mooie kalme zielsvolle plaat. De intro doet wat denken aan Edward Norton's voice-over stuk aan het begin van Fight Club.

John Doe schreef:

Nog niet helaas! Hopelijk verschijnt ie nog een keer op vinyl!

avatar van Paap_Floyd
OldRottenhat schreef:

Nog niet helaas! Hopelijk verschijnt ie nog een keer op vinyl!

RA News: DJ Sprinkles reissues Midtown 120 Blues - residentadvisor.net

"The modern house classic will get re-released via Comatonse Recordings in May."

avatar van OldRottenhat
Ah, dat is goed nieuws! Bedankt voor de heads up!

avatar van IllumSphere
Jammer dat het enkel beschikbaar zal zijn op CD door een vage reden.

tuktak
Weinig vaags aan hoor, gewoon bestellen op cd dus. €22 incl verzendkosten uit Japan is trouwens ook een prima prijs.

avatar van IllumSphere
Door de recente reissue ben ik in contact gekomen met deze plaat en nu ik deze plaat al een paar keer beluisterd heb, kan ik niets anders dan zeggen dat dit een van de meest sfeervolste house platen is die ik in tijden heb gehoord. Heerlijk om aan te horen wanneer het al deels donker is. Helaas dat deze plaat nooit gaat uitkomen op het vinyl formaat, iets wat ik nog steeds vreemd vind.

tuktak
Even zoeken en je weet het:

According to Terre (Thaemlitz) the bass spatialisation effects that give many of these recordings their sonic character are incompatible with vinyl mastering techniques.

Terre said in a statement, “Vinyl mastering requires deep bass to essentially be in mono to prevent needles from jumping, which prohibits effects that spatialize using phasing (having elements of channels out of phase, so if combined to mono the sounds disappear as a result of the inverted – i.e. out of phase – waveforms canceling each other out).”

avatar van sander.
Ah bijzonder verhaal tuktak, deze plaat heeft inderdaad een geweldige productie die op de koptelefoon tot leven komt. Links en rechts schommelen de basslijntjes en hihats. Heb hem een DJ setje zien doen laatst en dat was ook lekker spaced-out. Kalm. Zelfverzekerd.

Kennen jullie zijn superplaten onder K-S.H.E. alias ook? Veel werk van deze man is echt goud waard.