Candlemass - Death Magic Doom (2009)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. If I Ever Die (4:54)
  2. Hammer of Doom (6:16)
  3. The Bleeding Baroness (7:19)
  4. Demon of the Deep (5:22)
  5. House of 1000 Voices (7:49)
  6. Dead Angel (4:05)
  7. Clouds of Dementia (5:38)
  8. My Funeral Dreams (6:09)
  9. Lucifer Rising * (3:44)
  10. White God [EP Version] * (5:01)
  11. Demons Gate (2008) * (9:03)
  12. Emperor of the Void [Live] * (4:53)
  13. Black Dwarf [Live] * (5:30)
avatar van Dream Theater
Candlemass is al jaren een geweldige doommetal band en met de komst van de nieuwe zanger Robert Lowe is er beslist geen kwaliteit ingeleverd. Wat staat zijn de geweldig sterke nummers, wederom geschreven door wonderkind Leif Edling en het machtige gitaarwerk van het tandem Matts Bjorkman en Lars Johansson. If I Ever Die is een voor Candlemass begrippen snel nummer,Hammer of Doom een zwaar traag nummer met een kanjer van een gitaarriff, Dead Angel een vreselijk vet nummer met scheurend gitaarwerk, House of the 1000 Voices een schitterend afwisselende beuker waar je de buren omver mee blaast en zo kan ik nog wel even verder gaan. Samenvattend een knaller van jewelste deze cd, fenomenaal!

avatar van andnino
Dream Theater schreef:

Lees al veel lovende recensies van je op deze site, ben nu wel erg benieuwd wat voor muziek je níet goed vind.

avatar van Dream Theater
Als je weet hoe ongelooflijk veel rock en metal cd`s uitkomen blijft er nog genoeg over om negatief over te schrijven. Aangezien ik daar niet snel naar zal luisteren is het ook niet echt eerlijk om daar mijn mening over te geven. In de laatste aardschok stond een lyrische recensie van de dvd van de band Shining. Daar kan ik bijvoorbeeld helemaal niks mee,ik vind het niet om aan te horen. Zo heb ik ook helemaal niks met death metal of goregrind en om nu van al deze releases 0.5 sterren te geven voor de moeite is ook zonde van mijn tijd. Trouwens jammer dat ik tot nu toe de enige ben die de cd van Theocracy beoordeeld heb want die is echt ijzersterk. Maar daar zullen alle Death Metal en Goregrind fans heel anders over denken hahaha.

avatar van namsaap
De bonustrack van de digi-uitvoering, Lucifer Rising, mist nog. Correctie ingediend.

Album staat 8 jaar na dato nog steeds als een huis.

avatar van lennert
Wederom een dik schot in de roos van Candlemass. Het was even afwegen of deze of de voorganger nu de favoriet met Lowe is, want de mystieke sfeer van King Of The Grey Islands heeft toch wel een beetje plaats gemaakt voor een wat meer directe sound. Maar ja, op dat album vind ik een enkel nummer toch echt niet heel boeiend en hier is alles een schot in de roos. Favorieten zijn het stampende If I Ever Die (heerlijk refrein om mee te schreeuwen) en het frivole Dead Angel. Tevens ben ik blij dat ik bonustrack Lucifer Rising er ook nog op heb staan, aangezien dit nummer ook op en top kwaliteitsmetal is. Op naar de laatste Lowe!

Tussenstand:
8. Candlemass
9. From The 13th Sun
10. Ancient Dreams

avatar van RuudC
Uiteindelijk een halfje eraf. Ik heb lang gelooft dat dit het beste album van Candlemass is, maar daar kom ik nu toch wel op terug. Hoewel er op de eerste helft echt fenomenale songs staan, is de tweede helft toch wel van een duidelijk minder niveau. Nog altijd is het wel absoluut kwaliteit dat Candlemass hier aflevert. Robert Lowe wordt nu ten volle benut als zanger. Dat hoor je heel snel in nummers als If I Ever Die en House Of A Thousand Voices. Verder doet Hammer of Doom zijn naam absoluut eer aan. Dit album druipt van de drama, bombast en melancholiek. Het zal altijd wel een van mijn favorieten blijven.

Tussenstand:
1. Epicus Doomicus Metallicus