Tom Pintens - Winter Maakt Ons Vrolijk (2009)

Belgiƫ
Label: V2

1. De Nacht van Spanje (4:07)
  2. Winter Maakt Ons Vrolijk (3:52)
  3. Er Is Das Pop (3:28)
  4. In Charleroi (4:11)
  5. Een Beetje Vrijheid (3:42)
  6. Simon (2:13)
  7. Niemand (3:34)
  8. ***Interlude*** (0:52)
  9. Doorheen de Jaren (4:13)
  10. Terwijl de Melk Overkookt (4:04)
  11. Van Nu Af aan Verlangt Ze (4:48)
  12. Louise (4:33)
  13. ***Reprise N° 1*** (0:57)
  14. Het Najaar Wordt Ellende (3:33)
  15. ***Coda*** (3:14)
Het solo-debuut van Tom Pintens in z'n eigen taal sloeg zeer goed aan bij mij. Ik heb dat album in het voorjaar van 2007 ontelbare keren gedraaid samen met Zita Swoon's Big City die ongeveer tegelijkertijd uitkwam. Ik hoopte dat Tom het voorprogramma zou verzorgen van hun concert in Paradiso maar dat was helaas niet het geval.
Op het album van Roosbeef is de invloed van Pintens hier en daar duidelijk hoorbaar en aangezien dat album mij steeds beter bevalt zie ik naar dit te verschijnen Winter Maakt Ons Vrolijk behoorlijk uit.
De samples klonken alvast goed (Winter maakt ons vrolijk. In het land heerst wat verdeling. Mensen willen een regering. Ik denk niet meer aan u.).

avatar van muziekobsessie
Ben hier ook erg benieuwd naar. vooral de klassieke piano invloeden kunnen mij erg bekoren(fragmenten bij bol.com). Tom Pintens zowie zo onderschat talent.

avatar van muziekobsessie
Fans van Patrick Watson opgelet, hier nog iemand die klassiek combineerd met pop. Hij is nu op 3 voor 12 in zijn geheel te horen. Werkelijk wonderschone nummers. Eigenlijk veel beter dan zita swoon nu, hier zit t talent. Sprankelende nummers. terwijl nederlandstalig mij meestal alleen maar irriteerd vind ik dit weer net als vorig album erg goed. En gelaagd genoeg om vaker te draaien. m.a w. de laatste hoop van Belgenpop(of de nieuwe Millionaire moet goed zijn), want dat genre is nu niet veel meer.

Wederom is Tom Pintens er in geslaagd een voortreffelijk album af te leveren in eigen taal.
Dat hij een groot talent is bewijst hij ook al door zijn medewerking aan het album van Roosbeef (die een echt Pintens stempel draagt).
Dit album ligt prima in het verlengde van zijn debuut en het lijkt of Pintens zich hier nog ontspannender voelt en zijn draai heeft gevonden. Misschien omdat hij zich blijkbaar comfortabel voelt door in zijn eigen taal te zingen waar dat op het debuut een beetje wennen was.
De teksten zijn leuk om te horen en ik merk dat ik er toch met meer aandacht naar luister dan ik normaliter doe.
Het debuut geniet nog wel een lichtere voorkeur maar het verschil is te klein om daar echt waarde aan te hechten. Gevoelsmatig sprankelt het wat meer op zijn vorige album dat ik hier en daar iets scherper vond. Dit nieuwe album is wat constanter.
Ik hoop dat de solowerkjes van Tom Pintens wat beter opgepikt gaan worden want de belangstelling is wat aan de matige kant tot nu toe: hij verdient het wel.

muziekobsessie schreef:

Waar haal je dat?

Larry schreef:

Waar haal je dat?

Waar ik dat haal, zeg nou eerlijk: Deus is de laatste 2 platen maar paar nummers goed, Daan/dead man ray commercieel geworden, Zita Swoon steeds gezapiger, Tim Van Hamel solo tenenkrommend, Mauro zit alleen nog maar te rommelen en oke mischien dat Ghinzu's nieuwe plaat nog wat doet. enzo kan ik nog ff doorgaan.

avatar van tuimel
Geweldig album, net als zin vorige.
Als er iemand vergelijkbaar is met "Spinvis"
dan is het deze Tom Pintens wel.

Het nummer: In Charleroi
Is mijn favoriet.

avatar van jeroen1904
Inderdaad, een zeer sterke plaat die Tom Pintens heeft gemaakt. Mooie luisterliedjes met zeer goede teksten. De teksten werden allemaal geschreven door zijn vriendin Ellen Schoenaerts. De muziek aan de hand van Tom zelf is ook meer dan de moeite waard. Het prijsbeest is ook voor mij In Charleroi, waar de weemoed van afdruipt. Spijtig dat de lente in aantocht komt, want dit album past perfect bij koude herfst-en winterdagen.

mathieudc
Net 'In Charleroi' gehoord op televisie, fijn nummer!

avatar van jovad
Ja wat een geweldig nummer

Maar ook de rest van de plaat is meer dan te pruimen. Klinkt rijper en rijker als zijn voorganger

blaauw
ik vind Er is das pop totnogtoe mooiste, ik vind 't in iedergeval prachtige muziek ik heb 'm eergisteren voor het eerst gehoord bij het voorprogramma van spinvis en ik was meteen verkocht, 't is alleen jammer dat ik de liveversies met alleen de gitaar nog mooier en breekbaarder vind.

bowi01
zo goed, honderd maal beter dan zijn voorganger