Metro Area - Metro Area (2002)

Dance

9. Orange Alert (5:39)
  10. Strut (5:35)
  11. Caught Up (7:37)
avatar van T.O.
Uitermate stijlvol doch artistiek interessant dance-album

De muziek van Metro Area wordt gekenmerkt door dansbare, disco-achtige house en techno, waarin een grote rol is weggelegd voor live strijkers, percussie en vernuftige arrangementen. Een erg unieke sound.

Ik vind het wel leuk, maar het is me iets te veel van hetzelfde, ook al zitten er dan leuke dingetjes in. Het nummer Orange Alert kende ik overigens al van een mixalbum van DFA (de producers van die hele Rapture/!!!/LCD Soundsystem scene). Qua sfeer doet het me ook aan dingen als Kruder en Dorfmeister denken. Het klinkt goed voor op de achtergrond, maar je moet er vooral niet te intensief naar luisteren.

herman schreef:

Hm, kan ik me niet echt in vinden. Ik vind The DFA een betere vergelijking, alleen ligt hier de nadruk iets meer op de jaren 70 discohoek.

Zit ook zeker wel iets in. Dit doet me eigenlijk ook vooral denken aan het genoemde mixalbum van de DFA dan Kruder en Dorfmeister, maar ik kreeg die associatie er nu eenmaal bij. Moet zeggen dat ik K en D ook niet bijster goed ken. Alleen van buitenshuis, maar dan klinkt het altijd wel lekker.

Schitterend album waarvan je zowat elk nummer kan gebruiken om de dansvloer met wat meer swung te injecteren.
Productie is haarfijn, zeer compact en clean.
Darshan Jesrani en Morgan Geist, de betere disco-producers van de laatste 5 jaar.

avatar van tnf
tnf
Ik ken alleen Miura. Wel een leuk nummer. Ze draaien het op de franse internetzender http://www.undergroundfg.com weleens als 'gouwe ouwe', evenals veel gelijksoortige platen.

Als je van het soort nummers als Miura houdt, moet je die zender echt eens uitproberen. Ik luister zelf al zo'n anderhalf jaar lang dagelijks (en ben het nog steeds niet zat).

avatar van John Doe
vreemde lage score eigenlijk hier, temminste, zo vind ik persoonlijk, voor deze klasse muziek. In ieder geval de helft van de vinyl-versie is voor mij namelijk overlopen van kwaliteit. Af en toe kunnen er op internet ook 'valse indruk'-scores indruipen Tijd om die recht te trekken middels een berichtje.

de helft is van de bovenste plank: Miura, Caught Up. (met stip), Soft Hoop, Atmosphrique. De andere helft is van de plank net daaronder.

(voornamelijk met Caught Up in gedachten...)

gesmeerd met dikke olie loopt de muziek... ontspannen ruststelling, electric soul de taktiek, dynaMIEK. stabiel. met ziel. onfragiel. niet iel of ill, maar opverend, vibrerend, in je OOR, knus en zacht, als met je hoofd op een kussen. nacht, licht in de wolken, maar intussen, met beide benen, op aarde.

het schemergebied tussen huiskamer- en intieme nachtclubmuziek Een 4 zou ik streng vinden, dus het wordt een 4 en een half. vraag 'm maar voor sinterklaas, dan is dit hierboven mijn gekke gedicht erbij

één de betere impulsieve aankopen die ik heb gemaakt

voor mensen die niet vrezen voor een droge disco beat

avatar van T.O.
Leuke recensie van één van mijn favoriete nummers van de afgelopen jaren

Ik heb de plaat nog liggen. Zal hem eens in de herkansing doen.

avatar van adderbak
@ John Doe: geweldig! probeer je teksten eens te rappen op een van de nummers van deze fantastische plaat! Krijg je een soort Rappers Delight anno 2007

hehe

Kid A(cid)
Ik vind hem een beetje saai. Verplichtte mezelf dit helemaal te luisteren nadat iemand me deze hele plaat had gestuurd. Verteld ze me dat ze het ook maar saai vond om allemaal achter elkaar te luisteren.
Afijn, 't is leuke muziek, alleen een beetje saai en eenvormig.
De violist heeft trouwens nog gewerkt met dé Glenn Branca.

Vaker draaien.

Zit meer in de muziek dan je misschien zou durven vermoeden (ik had hetzelfde in het begin - dacht: is dit het nou? - maar nu vind ik het toch ook wel erg goed).

avatar van John Doe
Ik vind deze vinyl versie trouwens een stuk beter. De cd-versie die ik op mp3 heb, heeft in mijn ogen wat opvullers, of een verkeerde trackvolgorde die het geheel wat naar beneden haalt.

Vaker draaien.

Inderdaad, dat gold bij mij zeker. Maar dan nog moet er genoeg in de muziek zitten om je de plaat steeds opnieuw te doen opzetten, denk ik dan

Kid A(cid)
Vaker draaien.

Vaker draaien, hmm... Zoveel is ze me denk ik wel waard.

avatar van Paap_Floyd
Hm, het op een na beste album van de 00's, volgens een site waar ik al veel leuke tips vandaan heb:

Ben benieuwd

avatar van T.O.
Ja en Miura was volgens hen de beste track van de '00s, toch?

avatar van John Doe
Blijft nog steeds een klasse plaat, de vinylversie dan in ieder geval. Deze begint met de betere tracks -Miura en Caught Up- en vloeit heerlijk door zonder echte verzwakking. Op discogs zie ik dat de vinyl ook hoger krijgt (4.77*) dan de cd (4.46*). Het is natuurlijk belangrijk bij (deze) muziek, dat de aandacht er makkelijk bij blijft doordat het blijft boeien en dat heeft die vinylversie dan wat meer denk ik.
Zoals bij alle vormen muziek, moeten producers ook een bepaalde samenkomst (of balans) creëeren tussen uiteenliggende zaken. Op dit album is wel een heel mooie samenkomst gevonden tussen een voorwaartse drive en een emotioneel bezinnend gevoel. Iets wat meer danceproducers pogen, maar waar weinigen zo sterk in slagen. Echte edge heeft deze muziek dan helaas weer niet (evenals de resident advisorlijstjes), anders had ik al gauw 5* gegeven.
Dit is een vinyl only track: Evidence. Een lekker dubby nummer, waar het luchtige en diepe fijn samenkomt zoals op het hele werk.

avatar van T.O.
Ze staan op 4 februari in Paradiso met Larry Heard en Lone, ben je erbij?

avatar van John Doe
Lijkt me zeker wat. Dat Jeff Mills tegelijk in de Melkweg komt vind ik jammer, had gepland daarheen te gaan. Ik heb Mills ik al een paar keer mogen ervaren dus het gaat waarschijnlijk toch het Dekmantel feest in de Paradiso worden ja.

avatar van klaezman
Zó'n zin in vanavond, niet normáál!! Links vooraan, genießen met hoofdletter ringel-S!

avatar van RogerV
Goede plaat die destijds op voor mij onbegrijpelijke wijze langs me heen is gegaan. Ik volgde de dancescene toen vrij intensief. Maar niet lang geleden toch ontdekt.

Leuke en spannende deephouse met discogeluid (zoals vele ingeblikte drums). Het verhoud zich een beetje tussen een 70's en 80's geluid dat tot een totaal nieuw soort geluid. Heerlijk hoe verfijnd dit in elkaar zit. En dat zonder cliche's, waar men soms in dit genre toch op terugvalt.