Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of.. (1992)

Label: Capitol

1. Man's Final Frontier (2:38)
  2. Mama's Always on Stage (3:25)
  3. People Everyday (3:26)
  4. Blues Happy (0:46)
  5. Mr. Wendal (4:06)
  6. Children Play with Earth (2:38)
  7. Raining Revolution (3:25)
  8. Fishin' 4 Religion (4:06)
  9. Give a Man a Fish (4:22)
  10. U (4:59)
  11. Eve of Reality (1:53)
  12. Natural (4:18)
  13. Dawn of the Dreads (5:17)
  14. Tennessee (4:32)
  15. Washed Away (6:22)
  16. People Everyday [Metamorphosis Mix] * (4:55)
Vreemd. Destijds bejubeld, maar het album heeft door de jaren heen flink wat glans verloren.

avatar van musicfriek
Erg vreemd dat dit album zo weinig aandacht heeft hier. En wat een belachelijk laag gemiddelde! Nog steeds is dit album zeer goed te verteren!

De Unplugged-versie ken ik helaas niet, wel erg benieuwd naar. Maar sorry hoor, nummers als Mr. Wendal, Everyday People, Mama's Always on Stage en vooral Tennessee kunnen toch niet kapot

Ik had nog niet gestemd op deze, maar een dikke 4* verdiend het zeker wel!

Snowman
Vind hem toch best heel erg goed. Vooral People everyday (Sly cover) Tennesee & Mr. Wendal. 4,5*

avatar van beachlicious
Ongelooflijk dat dit album zo laag staat. Het is het allereerste album wat ik op cd kocht in '93! En nog bekoort hij me! En zeker na het geweldige concert op Lowlands vorig jaar verdienen ze mijn respect. Zomerplaat? Dit blijft altijd een geweldige zomerplaat. Daar hoef je zelfs geen Christen voor te zijn:)!!!
Ik geef een 5

Relax
Wat is dit voor soort album dan, ik vind het nogal een appart groepje...
1 X clip gezien en dat weet me niet veel te boeien.

avatar van beachlicious
Relax: TSJA, 'SunnyHiphop'??? Heerlijke flows, fijne samples en feelgood teksten! Everyday people is een aanrader voor de beginner. Mocht je het leuk vinden, kijk dan eens bij de Mediamarkt, die verkopen de greatest hits van A.D. voor 7 euro!!!!!!!

shappy1010
Mensen mensen, ken toch jullie klassiekers, deze plaat was een milestone in de hip hop. Eén van de eerste groepen die "live" hip hop ten gehore kon brengen met echte instrumenten en een band. Daarnaast zijn de teksten haarscherp over racisme en family values. Het nummer Tennesee blijf ik één van de beste rap nummers allertijden vinden. Een absolute topper is deze plaat en een far cry van alle feestende rappers omringt met bling bling en naakte vrouwtjes die we later op ons netvlies zouden krijgen.

avatar van FunkStar
Dit is een klassieker met de grote hits Mr. Wendal, Everyday People, Mama's Always on Stage en Tennessee.
Een van de beste albums in dit genre van de jaren negentig. Juweeltje dat door de verschillende en Afrikaanse invloeden, alleen maar beter wordt.

avatar van musicfriek
Wat mij vooral opvalt aan deze band is de chemistry onderling. Je hoort en ziet het zo duidelijk in deze muziek. Neem een nummer als People Everyday. Er zit van alles en nog wat in dat nummer (mannelijke rap, vrouwelijke rap en harmonieuze samenzang) en (voor mij althans ) is het onmogelijk om stil te blijven zitten op dat nummer. Geldt ook voor Mr. Wendal eigenlijk. Heerlijke beat en die geweldige oerschreeuw in het begin van dat nummer. Ik had deze verlaagd naar 3,5, maar nu ik dit allemaal weer zo hoor, toch maar weer 4*

avatar van Bert Wasbeer
Mr Wendal, hoera! Intelligente hiphop kan echt! En het klinkt ook nog heerlijk zomers

avatar van lebowski
Ik zag ze laatst op Crossing Border, AD zet nog steeds een liveshow neer om je vingers bij af te likken. De zaal ging helemaal plat. Geweldig optreden!

avatar van FunkyMonk
Idd leuke zomerse hip-hop, dit. ideaal voor in de auto alsje naar Zuid-Frankrijk rijdt Mama's Always on Stage, People Everday (én ook die mix!), Fishin' 4 Religion en Tennessee zijn top! Live (met de hele band en achtergrongzangeressen) ook heel veel sfeer heb ik gehoord 4*

Wat is dit?
Loungehop?
Ik weet het niet, maar wat is dit een heerlijk zomers album. Op een relaxe manier politiek correct. Mama's always on Stage blijft voor mij het hoogtepunt.

avatar van P Jay
Yup, heerlijke zomers deuntjes en no-nonsense-raps... Rapper zonder complexen en leuke chemie op de meeste nummers...

avatar van Tribal Gathering
Dit is een van de twee albums die ik heb waarop (overwegend) gerapt wordt. Aangezien ik helemaal niet van rap houd wordt dit geen 5 sterren. Toch is dit een erg vrolijk plaatje. Nummers Tennessee, Mama's Always on Stage, People Everyday, Mr Wendal, en de twee visnummers alleen zijn genoeg voor een voldoende. De rest zorgt ervoor dat het geen dikke wordt. 3 sterren.

avatar van P Jay
Wat is het andere rapalbum dat je hebt?

avatar van Tribal Gathering
Beastie Boys - Ill Communication (ook 3 sterren.)

avatar van Suez
Wat zegt KRS-One ook alweer? If your name ain't Arrested Development than save your Speech! Originele funky Hip Hop.

avatar van musicfriek
En nog steeds zo'n lage waardering voor dit album, ik snap het niet...

Raekwon the chef
Zo hoogstaand vind ik het niet echt, wel aardig, zoals Mr. Wendal en Tenessee zijn erg leuke nummers.

avatar van musicfriek
People Everyday is een classic in zijn genre en ook Mama's Always on Stage, U en Give a Man a Fish zijn nog steeds super.

avatar van BoordAppel
musicfriek schreef:
En nog steeds zo'n lage waardering voor dit album, ik snap het niet...

Ik ook niet. Heerlijk relaxt album. Heb het niet al te lang geleden voor het eerste beluisterd en ik verbaasde me erover hoeveel nummers ik al kende en altijd al goed heb gevonden. Nogal veel o-is-dat-van-hun erlebnissen.

Fishin' 4 Religion..Pfffffff

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb al lange tijd zitten twijfelen om dit album maar eens te beluisteren, het ‘het ga dat album eens reviewen topic’ zorgde er definitief voor dat ik dit plaatje eens de kans gaf. Arrested Development was begin jaren ’90 de tegenhanger van de gangsterrap; een act als Dr. Dre scoorde toen goed. De muziek van Arrested Development is echter een stuk vredelievender.

En ik moet zeggen dat ik al snel lekker in de muziek zat, mede door de vrolijke samples en de vermakelijke raps vloog ik door het album heen. De strorytelling doet het erg goed, een nummer als People Everyday is daar een goed voorbeeld van: niks ingewikkelds maar een tekst die makkelijk en goed weg luistert. De sample van Bob James zijn Tappan Zee zit hier ook nog eens leuk in verwerkt.

Zoals ik al zeg het is een vermakelijk plaatje, slechts vermakelijk want het wordt nergens heel hoog van niveau. De raps en refreintjes doen het goed maar zijn tekstueel gezien niet echt briljant. Ondanks deze negatieve noot klinkt het wel overal goed, Mr. Wendal vind ik bijvoorbeeld erg goed, het wordt droog gerapt en in een fraai tempo. Daarnaast komen er enkele leuke stukken tekst voorbij als:

Mr.Wendal, that's his name,
no one ever knew his name cause he's a no-one
Never thought twice about spending on a ol' bum,
until I had the chance to really get to know one
Now that I know him, to give him money isn't charity
He gives me some knowledge, I buy him some shoes
And to think blacks spend all that money on big colleges,
still most of y'all come out confused.

Zo blijft eigenlijk heel de cd vermakelijk en is het van een constant niveau. De instrumentatie en samples zijn lekker zomers en geven het feelgood sfeertje nog wat extra’s mee. Samples van Earth, Wind & Fire, Prince en The Persuaders zitten erg goed in de muziek verwerkt. Het rustgevende Eve Of Reality vind ik het album net dat beetje extra geven (het onderscheid tussen ruimvoldoende en goed).

Ja ik heb genoten van deze cd, ik heb me goed vermaakt zonder dat ik het ergens ook maar geniaal vind worden. Heel de cd is van een constant niveau, nadeel hiervan is dat er ook geen positieve uitschieter op staat. Als ik zin heb ik een vrolijk muziekje is dit album een uitstekende kanshebber om gedraaid te worden.

avatar van Kill_illuminati
Ik dit album vandaag maar eens aangeschaft. Het klinkt allemaal erg feel-goed en luchtig, dus ik ben al positief. Dit past wel goed in het rijtje van Jurassic 5 en De La Soul.

avatar van Shelter
Ondanks dat het luchtig klinkt wellicht is dit een van de meets politiek getinte hiphop albums die gereleased zijn. Wat ik in AD waardeer is dat ze kritiek kunnen geven zonder te gaan schelden. Fuck the government is erg makkelijk, dit is meer een beschrijving van situaties maar erg "powerful".
Mama's always on stage heeft overigens echt een relaxte sample.. knap gedaan zo'n roots/blues sample erdoorheen.
People everyday was een grote hit, waardoor de tekst wellicht wat wordt vergeten die toch behoorlijk is.
Raining Revolution is mooi nummer, Fishin 4 religion, Give a man a fish (tekstueel toch vrij meesterlijk inclusief refrein; give a man a fish and he will eat for a day, learn him how to fish and he will eat forever), Natural is erg relaxed en heeft een beetje een loungy sfeer en Tennessee is emesterlijk.
Het is jammer dat het gemiddelde vrij laag is voor een plaat met hele interessante teksten, muzikaal erg sterk en divers.
4.5*

avatar van principal2000
Funky, verfrissend, uplifting en harmonieus. Erg goed debuut van onze vrienden uit het zuiden van de U.S.. De hits zijn bekend en van goed niveau, maar ook de andere nummers blijven fier overeind staan. Een moderne klassieker. En als je de kans krijgt om ze live te zien (ze zijn weer bij elkaar)......DOEN!

avatar van royals
Ik herinner dit ook nog. Ik had nog de cassette-single van People Everday toendertijd gekocht. En ook Tennessee en Mr.Wendal blijven ook fier overeind staan. Er staat eigenlijk gee slecht nummer op. Speech is ondergewaardeerd als lyricist. Hij neemt je toch vaak mee op een soort spirituele reis met zijn verhalen. Ik denk dat dit soort groepen vooral door de gangstarappers gehaat wordt/werd. Ook al toendertijd foor BDP en zo omdat het te blij en prekerig was. Af en toe juist wel lekker als tegenwicht voor al dat rapgeweld.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ondanks dat ik vaak geluiden terugkomen die mij erg doen denken aan Buhloone Mindstate (die in mijn top 10 staat) is dit het net niet voor mij. Op veel momenten wordt het mij iets té luchtig en funky. Daar staat tegenover dat het wel weer heel verfrissende en vrolijke muziek is.

FightForMore
principal2000 schreef:

Dit. Maar ik laat ze starten met een 4.